Jaką część zawieszenia wymieniłbyś jako najważniejszą? Do głowy mogą przychodzić różne elementy, np. stabilizatory, drążek kierowniczy, amortyzatory. Jednak z punktu widzenia mechanicznego niezwykle istotne są tuleje na wahaczach. Ich prosta budowa umożliwia osadzenie metalowych elementów i zespolenie ich z innymi akcesoriami bez zachowania pełnej sztywności.
Tuleje wahacza i ich rola w zawieszeniu
Podstawowym zadaniem tulei wahacza jest sprawne osadzenie wahaczy, łączników i innych elementów w konstrukcji auta, z jednoczesnym umożliwieniem im wykonywania swojej pracy. Tuleje wahacza nie stanowią sztywnego połączenia, ponieważ podczas pracy całego pojazdu elementy zawieszenia poddawane są obciążeniom o dowolnych kierunkach. Nie mogłyby więc pracować w ścisłym połączeniu. Konsekwencją takiej konstrukcji byłoby wyginanie się podzespołów i ich pękanie w zależności od twardości materiału.
Kolejnym zadaniem tulei na wahaczach jest tłumienie drgań powstałych podczas jazdy. Pierwszym ogniwem, które pochłania wibracje, jest opona. Nie jest ona jednak w stanie przechwycić wszystkich możliwych drgań, dlatego część z nich przejmują tuleje wahacza i innych elementów zawieszenia. Resztę uderzeń pochłaniają amortyzatory i sprężyny.
Objawy zużytych tulei wahacza
Rozpoznanie nieprawidłowości w pracy tulei na wahaczach nie jest trudne. Podczas jazdy po wybojach, a nawet po nawierzchni z niewielką ilością nierówności wyczuwalne są charakterystyczne stuki. Spowodowane są luzami wyrobionych elementów. Nie są one typowo metaliczne, lecz stwarzają wrażenie tłumionych. W taki właśnie sposób tuleje wahacza dają objawy swojego zużycia. Możesz jednocześnie zauważyć, że auto nie reaguje tak precyzyjnie na komendy kierownicy i działa z lekkim opóźnieniem. Co niezwykle istotne, zużycie tulei zawsze da o sobie znać. Dlaczego? Po najechaniu na nierówność, dołek lub przeszkodę, zawieszenie zniweluje luz na tulei wahacza, wydając stukot, a dopiero później wytłumi drgania przez pozostałe elementy amortyzujące.
Zużyte tuleje na wahaczach – co dalej?
Jeżeli wiesz już, że w aucie należy dokonać wymiany tulei na wahaczach, nie powinieneś z tym zwlekać. Z czasem precyzja kierowania będzie się pogarszać, jednak należy zaznaczyć, że nie jest to proces tak drastyczny w swoim postępie. Tuleje na wahaczach można wymienić w warsztacie mechanicznym, o ile model wahaczy na to pozwala. Niestety w niektórych pojazdach będziesz musiał kupić cały element.
Wymiana wahaczy tulei – po jednej czy obu stronach?
Jeśli możliwe jest zaprasowanie tulei na starych wahaczach, a ich stan jest dobry, możesz pokusić się jedynie o zmianę gumowo-metalowych akcesoriów. Przy tym pamiętaj, że nie należy robić tego jedynie po jednej stronie. Jeżeli wymieniasz tuleje wahacza, zrób to po obu stronach. Są to części, które zużywają się stosunkowo szybko, nawet po 15 tysiącach kilometrów, a wszelkie zaniedbania serwisowe i montażowe przyspieszają ten proces.
Koszt wymiany tulei wahacza
Do ceny całkowitej musisz wliczyć nie tylko zakup części, ale też robociznę. Pojedyncza tuleja wahacza, w zależności od marki i jakości, kosztuje w przedziale 50-100 zł. Wprasowanie jej w wahacz to koszt kilkudziesięciu złotych zależnie od warsztatu. Może się więc zdarzyć, że opłacalne będzie kupienie używanego wahacza jeśli jest w dobrym stanie.
A może tuleje wahacza poliuretanowe?
Skoro tuleje wahacza wykonane z gumy mogą tak szybko się wyeksploatować, to może warto zainwestować w tuleje poliuretanowe? Ich twardość jest większa od klasycznie stosowanych, mają też podniesioną wytrzymałość. Sztywność zawieszenia i precyzja kierowania mają jednak swoją cenę. Ich praca mocno odbija się na komforcie jazdy, ponieważ tuleje te tłumią zdecydowanie mniej drgań. Gdy zaczną się zużywać, ich wymiana tulei wahacza musi być przeprowadzona wręcz natychmiast. Stosując poliuretany, musisz wymienić wszystkie tuleje na wahaczach, bo w przeciwnym razie stare elementy szybko się zużyją.
Na zużycie tulei wahacza nie masz większego wpływu. Jednak to, co możesz zrobić, to wymiana ich na wysokiej jakości części, żeby nie martwić się o ich żywotność. Używając auta do celów sportowych, przydadzą ci się poliuretany, jednak w autach codziennego użytku nie mają specjalnego sensu.