Na tunel pod Ursynowem czekała z niecierpliwością cała Polska! Choć budowa dość mocno się przeciągnęła, od 20 grudnia 2021 kierowcy mogą korzystać z nowoczesnego obiektu podziemnego. Południowa Obwodnica Warszawy oraz opisywany tunel są fragmentami trasy S2. Droga ekspresowa S2 spina autostradę A2, która jest ważnym elementem najważniejszego szlaku komunikacyjnego na osi wschód-zachód przebiegającego przez Europę. Mowa oczywiście o europejskiej trasie E30. Jak podróżuje się nowym tunelem? Czy w podziemnym przejeździe znajdują się nowoczesne systemy? Jakie są normy prędkości? Sprawdźmy to!
Najdłuższy podziemny przejazd drogowy w Polsce
Tunel pod Ursynowem ma 2335 metrów długości. Jest więcej bezsprzecznie najdłuższym tego typu obiektem podziemnym na terenie naszego kraju. Nowoczesny tunel zbudowany jest z dwóch naw. Każda z nich ma po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny (rezerwę na czwarty pas). Decyzję o pozwoleniu na użytkowanie ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy została wydana przez wojewodę mazowieckiego – Konstantego Radziwiłła. Na budowę trzech odcinków S2, które stanowią fragment POW, wydano około 4,6 mld zł! W tym miejscu warto zauważyć, że Unia Europejska przyznała aż 1,7 mld zł dofinansowania w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.
Tunel pod Ursynowem otwarty – 20 grudnia 2021 roku
Pierwotny harmonogram budowy tunelu pod Ursynowem zakładał jego otwarcie 20 sierpnia 2020 roku. Niestety, przez problemy przy odbiorach, GDDKiA (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad) kilka razy zmieniała termin oddania tunelu. Oddanie do użytku tunelu pod Ursynowem, który stanowi część 4,6-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S2 między węzłami Puławska i Warszawa Wilanów, jest symbolicznym zakończeniem budowy Południowej Obwodnicy Warszawy. Tunel pod Ursynowem w ciągu POW został otwarty i udostępniony kierowcom 20 grudnia 2021 roku. Tunel został objęty kategorią E, co oznacza zakaz wjazdu dla pojazdów przewożących materiały niebezpieczne.
Etapy budowy tunelu POW S2
Budowa tunelu pod Ursynowem znajdującego się w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy S2 została podzielona na 4 etapy. Pierwszym z nich był odcinek od ulicy Pileckiego do ulicy Stryjeńskich. Drugi etap połączył fragment od ulicy Stryjeńskich do ulicy Braci Wagów. W trzecim zajęto się odcinkiem od ulicy Braci Wagów do Alei KEN (Komisji Edukacji Narodowej). Ostatni element to droga od Alei KEN do ulicy Rosoła i tak zwanej Skarpy Wilanowskiej. Nad tunelem zaplanowane jest stworzenie parku linearnego. Ma on rozciągać się na długość około 2 km. Znajdzie się w nim około 700 drzew, 28 tysięcy krzewów oraz liczne łąki kwietne i rabaty bylinowe.
Kiedy powstanie park nad tunelem ursynowskim?
Teren pod stworzenie parku nad tunelem został podzielony na sześć odcinków. Przetarg na realizację podstawowego zakresu zagospodarowania terenu nad tunelem pod Ursynowem ma zostać ogłoszony dopiero na początku drugiego kwartału 2023 roku. Szacuje się, że wszystkie prace nad terenem zielonym mają pochłonąć nawet 10,3 mln zł.
Konstrukcja tunelu pod Ursynowem
Nowoczesny podziemny przejazd będący ciągiem POW jest długi na 2,3 km. Do budowy tunelu wykorzystano 36 464 ton stali oraz 409 826 m³ betonu. Podziemny obiekt zrealizowany został tak zwaną metodą odkrywkową. Polega ona na wykonaniu wykopu zabezpieczonego przed odpowiednie konstrukcje wsporcze, w których skład wchodzą: ściany szczelinowe oraz strop rozpierający. Fundamentowanie specjalistyczne w technologii ścian szczelinowych wykonane zostało przez m.in. firmę Soletanche Polska. Wykonawcą głównym tunelu pod Ursynowem była firma Astaldi S.p. A.
Bezpieczeństwo w tunelu
W tunelu zadbano o maksymalne bezpieczeństwo. W ścianach ulokowane zostały nisze alarmowe w ilości 28. W każdej z nich znajduje się nie tylko telefon alarmowy, ale również gaśnica, koc przeciwpożarowy oraz hydranty. Co więcej, w każdej nawie tunelu znajduje się 19 czujników pożarowych. Pod stropem, na całej długości tunelu, zamontowano 3 nitki czujników temperatury. Urządzenia do pomiaru temperatury można znaleźć również w stacjach transformatorowych, wentylatorni oraz pomieszczeniach technicznych. Komunikaty nadawane przez Centrum Zarządzania Tunelem będą słyszane przez kierowców dzięki specjalnemu nagłośnieniu w obiekcie podziemnym.
Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu
Tunel pod Ursynowem zaopatrzony został w odcinkowy pomiar prędkości. Ruch w tunelu jest monitorowany przez 134 kamery. 22 z nich stanowią kamery szybkoobrotowe (na wlocie i wylocie z tunelu oraz naprzeciwko przejść awaryjnych). W przejeździe podziemnym zamontowano 104 kamery stałopozycyjne, które umiejscowione zostały wzdłuż wewnętrznych ścian tunelu. Dodatkowe 8 kamer stałopozycyjnych znajduje się na wjeździe i wyjeździe z tunelu – służą do pozyskiwania obrazu dla systemu automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Sytuacja w tunelu jest więc na bieżąco kontrolowana przez nowoczesne systemy.
Gdzie trafiają sygnały z kamer i czujników?
Wszystkie sygnały pochodzące z kamer i czujników trafiają bezpośrednio do Centrum Zarządzania Tunelem. Instytucja ta pracuje 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Wszystkie informacje przetwarzane są przez inteligentny system zarządzania ruchem. Warto również wspomnieć, że dostęp do monitoringu posiada też Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.
Dozwolona prędkość w tunelu na Południowej Obwodnicy Warszawy
W tunelu pod Ursynowem obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. Prędkość ta jest uważana za najbardziej bezpieczną i zmniejszającą ryzyko wypadków (a tym samym korków) do absolutnego minimum. Na Odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy przez Wawer i Wilanów możemy jechać do 100 km/h. Na otwartym w 2013 roku odcinku od węzła autostrady A2 w Konotopie do węzła Puławska na Ursynowie ograniczenie prędkości ustanowiono do 120 km/h. Przestrzegania limitu prędkości w tunelu pod Ursynowem pilnuje odcinkowy pomiar prędkości, który został uruchomiony wraz z otwarciem nowoczesnego przejazdu podziemnego. Za pomiar prędkości odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Tunel pod Ursynowem jest największą inwestycją tego typu w Polsce. Bez wątpienia znacznie ułatwił transport w stolicy. Podziemny przejazd naszpikowany został nowoczesnymi systemami dbającymi o bezpieczeństwo. Miejsce przed wjazdem do tunelu może pełnić funkcję lądowiska dla helikopterów.
Najczęściej zadawane pytania
Gdzie jest tunel pod Ursynowem?
Tunel pod Ursynowem jest częścią 4,6-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S2 między węzłami Puławska i Warszawa Wilanów.
Jaki jest najdłuższy tunel w Europie?
Najdłuższym tunelem w Europie jest norweski Lærdal, a jego długość wynosi 24,51 km.
Jaką prędkość w tunelu pod Ursynowem?
W tunelu pod Ursynowem obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. Pamiętaj, że w tunelu obecny jest odcinkowy pomiar prędkości, dlatego lepiej przestrzegaj przepisów i zdejmij nogę z gazu.
Jaką długość ma tunel pod Ursynowem?
Długość tunelu wynosi 2,3 km.