Oczywiście, nie chcemy gasić twoich emocji i studzić zapału. Warto mieć jednak świadomość, że nie wszystkie sposoby na tuning samochodów są legalne. O jakich zmianach mowa? Przede wszystkim o nitro – wtrysk podtlenku azotu nie może być wykorzystywany na drogach publicznych. Felgi nie mogą wystawać poza obrys karoserii, a samochód nie może generować hałasu powyżej 93 dB (zapłon iskrowy) i 96 dB (zapłon samoczynny). A jakie zmiany właściwości jezdnych możesz śmiało przeprowadzić? To wszystko znajdziesz w artykule!
Tuning samochodów – jak skonstruować pojazd z klasą? Jakie są style tuningu optycznego?
W tuningu optycznym łatwo o przesadę. Dlatego dobrym sposobem jest trzymanie się określonego stylu modyfikowania auta. Te sposoby są dopasowane do konkretnych modeli i często zapewniają podobne, ale nie identyczne warianty modyfikacji.
O jakich stylach mowa? Są to m.in.:
- California – pastelowa kolorystyka nadwozia i stalowe felgi;
- Cult – nawiązanie do motoryzacji z lat 60. i 70. poprzez założenie klasycznych felg (BBS), a także dodatki typowe dla tamtych lat i obniżenie zawieszenia;
- Styl francuski – modyfikacje podzespołów obejmują zakładanie ogromnych spoilerów, poszerzanie błotników, montaż siatki we wlotach. To przede wszystkim optyczny tuning samochodów;
- German – zupełna odwrotność nurtu francuskiego. Z auta w tym stylu tuner pozbywa się wszystkiego, co zbędne. Mowa o znaczkach, emblematach, naklejkach, a nawet bocznych kierunkowskazach. Tu również zawita bardzo niskie zawieszenie;
- Japan Style – jeden z bardziej kultowych sposobów, znany z zawodów driftowych. Charakterystyczne są karbonowe elementy (maska), drzwi otwierane do góry (lambo doors), a także zderzaki z ogromnymi wlotami. Na aucie jest też sporo naklejek;
Rat Style – czyli umiłowanie rdzy. Auta utrzymane w takim stylu są na pierwszy rzut oka zdezelowane, jednak mają nowe szerokie felgi i obniżone zawieszenie.
Tuning aut – którego stylu się trzymać?
Naśladowanie jest łatwiejsze niż tworzenie czegoś kultowego od nowa. Dlatego skuteczny tuning samochodów na początek polega na znalezieniu ciekawego projektu i przystosowaniu swojego auta do szablonu. Jak wspomnieliśmy wcześniej, kluczowy jest plan i to, do jakiego stylu się dążysz. Ważne jest też dopasowanie stylu do marki swojego pojazdu, aby całość nie wyglądała komicznie.
Jakie części tuningowe możesz zastosować w aucie? Czy zmiany w układzie wydechowym to tuning mechaniczny?
Do stworzenia pojazdu w określonym nurcie możesz wykorzystać kilka podstawowych elementów tuningowych. Poniżej znajdziesz kilka z nich:
Felgi aluminiowe lub stalowe – początek
To absolutny must have, jeżeli chodzi o modyfikowanie pojazdu. Nawet kierowcy, którzy nie chcą przesadnie zmieniać stylu swojego auta, decydują się na zmianę obręczy. Do klasyków pasują tacy producenci, jak BBS, Lenso, DOTZ. Natomiast sportowy styl Japan to przede wszystkim OZ, ENKEI, MOMO. Jeśli masz już ciekawy wzór felg, możesz je pomalować albo nanieść folię w sprayu.
Dodatkowe elementy karoserii, czyli body kit
Jeżeli zależy ci jedynie na dopieszczeniu swojego pojazdu, możesz zainstalować na nim szersze progi i spoiler tylny. To podstawa, jeśli chodzi o wizualny tuning samochodów. Wybieraj produkty pochodzące z jednej linii, by pasowały do siebie stylistycznie.
Dla osób, które chcą zupełnie odmienić charakter nadwozia, przyda się kompletny body kit. Często w skład takiego zestawu wchodzą:
- nakładka zderzaka przedniego i tylnego;
- spoiler;
- nakładki progów;
- boki zderzaka przedniego i tylnego;
- nakładki błotników;
- maska.
Oczywiście, wszystkie te elementy przyjdzie ci polakierować i zamontować, a to wiąże się ze sporym nakładem środków i pracy.
Zmiana wydechu, czyli więcej decybeli
Zakres prac przy układzie wydechowym pokazuje, czy operujesz w tuningu wizualno-akustycznym czy już przechodzisz w mechaniczny. Dla zmiany brzmienia i wyglądu pojazdu wystarczy zainstalować inny tłumik końcowy. Przy niewielkim nakładzie pracy zrobisz to samodzielnie. Dla osób, które interesuje mocny tuning samochodów, przygotowano customowe zestawy całego wydechu. Obejmują one:
- wymianę tłumików na przelotowe;
- zmianę średnicy rur;
- demontaż katalizatora i założenie down pipe’a;
- montaż systemu Anti-Lag.
Kompleksowy tuning wnętrza samochodu – co i jak modyfikować?
Gdy już jedziesz swoim autem, to jasne, że obserwujesz głównie to, co dzieje się we wnętrzu. Dlatego sporo osób decyduje się nie tylko na zmiany zewnętrzne, lecz także modyfikacje wewnątrz. A jest tu ogromne pole do popisu.
Dekory – prosty sposób na podrasowanie wnętrza
Kto nie chciałby mieć karbonowego kokpitu? Tanim kosztem możesz okleić kluczowe elementy deski rozdzielczej odpowiednią folią. W ten sposób zmienisz estetykę nie tylko tej części kabiny pasażerskiej. Dekory przydadzą się do zmiany stylu na klasyczny, gdy zdecydujesz się na imitację drewna na tunelu środkowym lub boczkach drzwi.
Obszycie foteli lub zastosowanie pokrowców
Dla zachowania świetnej estetyki nie musisz wymieniać foteli na nowe. Możesz je obszyć i wykorzystać do tego zadziorną skórę lub inny materiał. Bardzo dobrym sposobem jest wykorzystanie kontrastowej nici do zszywania elementów, która dodatkowo nadaje charakteru. Dla tych, którzy tuning samochodu traktują bardziej budżetowo przygotowano rozwiązanie w postaci pokrowców. Oczywiście, najtańsze z nich nie wytrzymają nawet kilku wejść i wyjść z auta. Kluczem dla zachowania estetyki jest precyzyjny montaż i wybór wysokiej jakości produktu.
„Sportowa” gałka zmiany biegów
Dla każdego maniaka tuningu nowa gałka lewarka zmiany biegów jest obowiązkiem. Może to być element zainstalowany ze starszego typu pojazdu (jeśli dążysz do klasycznego efektu). Sprawdzi się również odwrotny kierunek, czyli montaż gałki do starszego auta wprost z najnowszej wersji modelu. Jedną z opcji jest ciężki lewarek imitujący montowane w skrzyniach biegi sekwencyjne.
Modyfikacja samochodów a koszty realizacji
Podrasowanie auta poprzez zmiany optyczne i mechaniczne kosztuje. Sporo zależy od tego, czy sam wprowadzasz wszystkie zmiany, czy zamierzasz wynająć profesjonalne firmy tuningowe. Pamiętaj, że takie modyfikacje powinny być wykonane ze smakiem, szczególnie jeśli chcesz jeździć autem na co dzień. W innym wypadku styl utrzymania pojazdu nie ma większego znaczenia. To, ile kosztuje tuning auta, nie jest tak istotne jak sam sposób jego wykonania. Duże wydatki i mnóstwo efektów to nie zawsze dobry pomysł, ale każdy ma swoje poczucie estetyki.
Warto jeszcze odpowiedzieć na pytanie – czy tuning samochodów ma sens? To kwestia mocno indywidualna. Na pewno bezładny i słabo wykonany tuning samochodu utrudni późniejszą jego odsprzedaż. Jeśli jednak zmiany zostaną wykonane ze smakiem i w konkretnym stylu, wówczas możesz zachęcić potencjalnych kupców i wyróżnić się na drodze.