Jeśli bliżej poznamy turystyczne enduro, możemy zauważyć, że nie jest to ani motocykl turystyczny, ani enduro. Producenci przenieśli wiele zalet z obu poszczególnych segmentów i stworzyli kompromisowy typ jednośladu. W ten sposób powstała konstrukcja umożliwiająca komfortową jazdę w mało wymagającym terenie i pokonywanie wielokilometrowych szosowych dystansów.
Motocykle enduro turystyczne – co je wyróżnia?
Maszyny stworzone do jazdy w terenie z homologacją drogową to enduro. Charakteryzują się wąskimi i dużymi kołami, sporym prześwitem, lekkością konstrukcji i wysoko zainstalowanym siedziskiem. Typowe jednoślady turystyczne są natomiast zupełnie inne – mają mniejsze i szersze koła, są ciężkie i mało zwrotne, a często nawet mogą mieć bieg wsteczny.
Funkcjonalność i osiągi – charakterystyka turystycznego enduro
Połączenie takich motocykli na pierwszy rzut oka może wydawać się nieosiągalne, jednak potrzeba rynku sprawiła, że się to udało. Turystyczne enduro są popularne dzięki swojej funkcjonalności, niezłym osiągom i zwrotności. Można takim pojazdem zabrać w komfortową podróż pasażera (a częściej pasażerkę). Enduro turystyczne mają też kufry, sporej pojemności zbiorniki na paliwo oraz handbary i gmole.
Dla kogo motor enduro turystyczny?
Propozycja ta skierowana jest dla motocyklistów, którzy nie trzymają się szybkich prostych, a lubią czasem przejechać się szutrowymi szlakami z widokiem na piękny krajobraz. W zasadzie jest to kompromis dający spore możliwości, bo w sumie nic nie stoi na przeszkodzie, by pokonać szybko kilka zakrętów po asfalcie.
Motory turystyczne enduro zapewniają nie tylko chwilowe szaleństwo, bo są głównie dopasowane do riderów udających się w dalekie podróże. Jasne, że każdym motocyklem da się pojechać w siną dal, ale gdzie na bezdrożach znajdziesz stację benzynową? W tym motocyklu nie musisz się o to martwić.
Motocykle turystyczne enduro – jak dobrze kupić?
O dopasowaniu mocy silnika do własnych umiejętności powiedziano w internecie już chyba wszystko. Pamiętaj o tym, by nie przesadzić z mocarnymi egzemplarzami na początek. Możesz sprowadzić niebezpieczeństwo na siebie i innych, ale też zwyczajnie zniechęcisz się do motocykla.
Dobierz turystyczne enduro do wzrostu
Co jest jeszcze ważne, gdy wybierasz turystyczne enduro dla siebie? To przede wszystkim odpowiedni dobór maszyny do wzrostu. Takie jednoślady nie są najniższe. Mimo że pozycja na nich jest bardzo wygodna, to pamiętaj, że potrafią swoje ważyć. Gdy siedzisz na takim enduro i dotykasz pełnymi stopami do podłoża, wszystko będzie w porządku.
Motocykle enduro – ranking interesujących maszyn
Wyłonienie triumfatora i idealnej konstrukcji spośród tylu propozycji widocznych na rynku jest niemożliwe. Do tego dochodzi kilka czynników, m.in. upodobania, warunki fizyczne, potrzeby, budżet. Wszystko to ma znaczenie dla końcowej oceny motocykla. Nie przeszkadza to jednak w stworzeniu listy świetnych i szczególnie lubianych motocykli turystycznych enduro. Ranking zaczniemy od modeli kilku znanych marek.
Yamaha – turystyczne enduro. Który model wybrać?
Zaczynamy od propozycji reprezentanta Wielkiej Czwórki. Ciekawą propozycją od Yamahy jest turystyczne enduro Tenere 700. Jest to stosunkowo nowa konstrukcja, która z poprzednikami dzieli jedynie jednostkę napędową. Poza nią niemal wszystko jest w niej nowe, co nie znaczy, że złe. To bardzo dobra maszyna typu Adventure.
Coś dla nowych entuzjastów enduro turystycznego
Tym razem propozycja dla nieco mniej doświadczonych motocyklistów – Yamaha TDR 250. To lekkie turystyczne enduro odznacza się masą własną 155 kg i mocą 40 KM. Bardzo dobra maszyna, jednak dzisiaj to już bardziej ciekawostka niż oferta. Zerknij za to na XTZ660 Tenere i MT-09 (choć to bardziej klasyczny turystyk).
Kawasaki – turystyczne enduro na asfalt
Jeśli chodzi o Kawasaki, to zarówno KLE 500, jak i Versys 650 są motorami enduro turystycznymi, które możesz wypróbować na asfalcie. Młodsza wersja zastąpiła poprzednika, który konstrukcyjnie był już przestarzały. Versys 650 jest uniwersalnym motocyklem, jednak zauważalnie lepiej czuje się na utwardzonych trasach asfaltowych.
Nieco mocniejszym egzemplarzem jest KLV 1000. To zdecydowanie propozycja dla doświadczonych. Moc 98 KM i masa 237 kg to niemało i trzeba doświadczenia w jeździe motocyklem na asfalcie, a szczególnie – poza nim.
Japońskie turystyczne enduro – jakie wziąć jeszcze pod uwagę?
Honda Africa Twin to konstrukcja legendarna, która bez większych trudności przejeżdża 200 tys. kilometrów. Kiedy zdecydowano o zakończeniu produkcji modelu, fani jednogłośnie zareagowali sporym oburzeniem. Teraz Honda Africa Twin to niezła inwestycja niczym silnik 2JZ.
Turystyczne enduro dla najmniej doświadczonych
A teraz coś z innej beczki – Honda Varadero 125. Motory turystyczne enduro o takiej pojemności najczęściej nadają się dla najmniej doświadczonych. Ten jest jednak wyjątkowy i niezwykle chwalony przez wyjadaczy. Poza tymi propozycjami od Hondy zerknij jeszcze na XR600, XL700A Transalp i Crosstourer.
Coś uniwersalnego od Suzuki
Suzuki DR 350, 750 i 800 to w zasadzie równorzędne propozycje pod względem jakości. Te turystyczne enduro świetnie nadają się do jazdy w terenie, ale będą równie dobre na utwardzonych asfaltowych trasach. Mimo że nie są to najmłodsze konstrukcje, znajdziesz je na rynku wtórnym. Nie zapomnij też o DL 1000 V-Storm.
Jaki motocykl turystyczny enduro z Europy?
Na sam początek klasyk, czyli BMW F 650. Produkcja tego świetnego lekkiego enduro turystycznego zakończyła się 20 lat temu, a mimo tego nadal jest pożądanym kąskiem. Zdecydowanie to model godny zakupu, szczególnie dla mniej doświadczonych riderów.
KTM i Triumph
Inny świetny przykład turystycznego enduro to KTM 950 Adventure. Do tej pory perfekcjoniści w dziedzinie cross i enduro wparowali do klasy ON/OFF Road z kopyta. Pod każdym względem rewelacyjny motocykl, o ile nie jeździ się dłużej poniżej 3 tys. obrotów.
A teraz propozycja prosto z Wysp – Triumph Tiger 800 XCA. Nie jest zbyt ciężki (214 kg), a do tego generuje blisko 100 KM. W ten sposób zyskujesz uniwersalny i bardzo przyjemny motocykl do jazdy w terenie i po szosie.
Motocykle turystyczne enduro dla doświadczonych
Jakimi egzemplarzami warto się zainteresować, jeśli masz już spore doświadczenie? Nie jest łatwo, bo zazwyczaj pasjonaci wiedzą, czego szukają. Mocarne maszyny typu Adventure to:
● BMW R 1150 GS;
● Ducati Multistrada 1260 Enduro;
● KTM 1290 Super Adventure S.
Motocykle turystyczne enduro to idealne maszyny wściekania się na polnych drogach i sprawnego przemieszczania się po asfalcie. Można na nich spędzić wiele godzin bez konieczności odwiedzania rehabilitanta, bo kręgosłup nie ucierpi. Co więcej, turystyczne enduro dają sporo frajdy z jazdy po prostej i nie są jedynie nastawione na powolne przejażdżki.