Twoje auto ucierpiało przez gradobicie? Usuwanie wgniotek kiedyś i dziś
Stłuczka albo kolizja często wiążą się z nieestetycznymi wgnieceniami w samochodzie. Widząc to, od razu zaczynasz zastanawiać się, ile będzie kosztować lakierowanie. A czy wiesz, że możliwe jest również usuwanie wgnieceń bez lakierowania?
Kiedyś najczęściej każde wgniecenie niwelował lakiernik, który po prostu zdejmował konkretne elementy, a zniekształcenia wyklepywał. Potem nakładał szpachlę i lakierował. Dużo zależy od tego, która część karoserii została wgnieciona. Najmniej problemu będzie w przypadku zderzaków, bo z zasady jest to materiał znacznie bardziej miękki.
Coraz częściej można się spotkać z metodami, które nawet nie będą wymagały skomplikowanej operacji zdejmowania elementów. Pamiętaj, że jeśli chodzi o usuwanie wgnieceń bez lakierowania, cena może być wysoka, choć zależy to od warsztatu. Część czynności możesz nawet zrealizować samodzielnie.
Kiedy usługa wyciągania wgnieceń bez lakierowania ma sens? Czy naprawa bez lakieru zawsze się udaje?
Zanim zdecydujesz się na usługę usuwania wgnieceń bez lakierowania, upewnij się, że struktury lakieru na twoim samochodzie są nienaruszone. W przeciwnym razie taka usługa nie będzie miała większego sensu. Efekt, jaki możesz uzyskać dzięki wyciąganiu wgnieceń bez lakierowania, to powrót do oryginalnego stanu: bez rys albo odprysków, a także rozciągniętej blachy lub plastiku.
Szczególnie skomplikowanym zadaniem będzie ściągnięcie rozciągniętej blachy. Do naprawy dużych wgnieceń bez lakierowania musisz się przygotować. Najważniejsza będzie rozmowa fachowcem, który oceni, czy taka usługa może być wykonana. Dowiesz się też, jaka jest cena wyciągania wgnieceń i czy naprawa może być zrealizowana od ręki, czy też będziesz musiał trochę poczekać.
Zróżnicowane ceny za usunięcie wgnieceń bez lakierowania
Wyciąganie wgnieceń może się diametralnie różnić cenowo w poszczególnych warsztatach. Za każdym razem wszystkie defekty będą wyceniane indywidualnie. Kilka centymetrów może oznaczać znacznie więcej pracy i ostatecznie koszt naprawy wgniotków wzrośnie. Dużo zależy od tego, czy osoba, która usuwa wgniotki, będzie miała do nich łatwy dostęp od wewnętrznej strony.
Ważne jest też czy wgniecenie jest na słupku albo na rancie, czy też może na zderzaku, czyli elemencie plastikowym. W niektórych miejscach blacha jest podwójna. Dlatego wyciąganie wgnieceń może się między sobą znacznie różnić. Dla specjalisty liczy się dostęp do uszkodzenia. Najgorsze dla lakierników są ostre zagięcia na karoserii. Czasami takiego wgniecenia po prostu nie da się zreperować.
Ile trwa naprawienie wgniecenia na elementach karoserii?
To jak szybko realizowane są naprawy blacharskie bez lakierowania, zależy od doświadczenia wykonawcy i możliwości, jakie ma do dyspozycji z uwagi na rodzaj usterki. Niektóre elementy można naprawić w kilka minut. W przypadku delikatnego uszkodzenia na parkingu naprawa może trwać do godziny. Z kolei jeśli chodzi o uszkodzony zderzak, to precyzyjne usuwanie wgnieceń przeciągnąć może się na cały dzień.
Które części karoserii sprawiają najwięcej problemów przy usuwaniu wgniotek?
Specjalistom naprawa wgniotek może zająć nawet kilka minut. Generalnie każdy element da się naprawić, ale w powszechnym mniemaniu najtrudniejsze będą słupki. Powód jest prosty – nie ma do nich dojścia od wewnętrznej strony. Szczególnie duży kłopot będą sprawiały wgniotki na rancie. Inne kłopotliwe elementy przy usuwaniu wgniotek to błotnik i nadkole. W takich miejscach najczęściej znajduje się podwójna blacha.
Serwisy oferują naprawę takich elementów, ale bywa, że efekt nie jest idealny. Dużo kłopotu mogą sprawić specjalistom krawędzie drzwi oraz maski. Tu również może być podwójna blacha i niełatwy dostęp. W przypadku podwójnej blachy zwykle zawsze pozostanie skaza. Właściciel samochodu niekoniecznie to zauważy, ale fachowiec już tak.
Technika drutowa i klejowa przy usuwaniu wgnieceń bez lakierowania
Specjaliści znają kilka sposobów na wyciąganie wgnieceń bez lakierowania. Wykorzystują na przykład metodę drutową albo klejową.
Metoda klejowa sprawdza się przy usuwaniu większych wgnieceń, szczególnie wtedy gdy nie ma do nich swobodnego dojścia.
Naprawę drutami fachowcy stosują wtedy, gdy mogą swobodnie pracować na wewnętrznej stronie wgniecenia. Ta metoda jest bardziej ceniona i skuteczna, bo zapewnia większą precyzję. Popularne jest też wykorzystanie specjalistycznych przyssawek. Mogą one mieć różną wielkość w zależności od powierzchni i tego, jak powstało wgniecenie.
Likwidacja wgnieceń bez lakierowania metodami termicznymi
Możesz samodzielnie usunąć wgniecenia, wykorzystując to, co masz pod ręką. Nie każdy o tym wie, ale prawdziwe cuda potrafi zdziałać… gorąca woda! Sprawdza się szczególnie w przypadku zderzaków wykonanych z plastiku. Musisz tylko zagotować wodę i równomiernie polewać miejsce wgniecenia. Już po chwili zauważysz, że materiał możesz z łatwością formować i usunąć zniekształcenie.
Likwidacja wgnieceń bez lakierowania może być realizowana przy wykorzystaniu opalarki. Zasada działania jest podobna, ale musisz rozgrzewać materiał z odpowiedniej odległości, aby lakier nie zaczął spływać. Zaletą tych metod jest to, że nie wymagają demontażu zderzaków.
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania może być zastosowane w przypadku niektórych uszkodzeń. Taka operacja znacząco wpłynie na estetykę i wartość pojazdu. Cena wyciągania wgnieceń może być bardzo zróżnicowana i zależy od wielkości wgniotek i możliwości swobodnego dostępu do nich. W przypadku niewielkich wgnieceń możesz spróbować usunąć je samemu, wystarczy do tego gorąca woda, albo opalarka. Jeżeli wolisz nie ryzykować takiej naprawy, skorzystaj z pomocy zaufanego fachowca.