Czy zdarzyło ci się kiedyś przebić miskę olejową? Nie jest to nic przyjemnego podobnie, jak wszystkie usterki w aucie. Ta jednak jest wyjątkowo nieprzyjemna z powodu konsekwencji, jakie w krótkim czasie może spowodować.
Pęknięta miska olejowa to utrapienie bez względu na to, gdzie ta przykra sytuacja się wydarzy. Jednak nie ma co dramatyzować, bo panika w takich sytuacjach może pogorszyć problem.
Mokra miska olejowa – definicja i sposób działania
Miska olejowa to wytłoczony kawałek metalu, który jest przykręcony do dolnej części bloku silnika. Może przyjmować mniej lub bardziej regularne kształty, jednak zawsze płaszczyzną montażową idealnie pasuje do jednostki napędowej.
Każda mokra miska ma otwór, przez który zlewa się zużyty olej. Dzięki temu spływa on swobodnie i nie trzeba go wypompowywać innymi metodami.
Miska olejowa – budowa z aluminium
Miska olejowa zbudowana jest głównie z aluminium. Dlaczego? Ten materiał:
- jest odporny na rdzę;
- waży niewiele i dobrze przewodzi ciepło;
- nie pęka i wytrzymuje nawet w zmiennych temperaturach.
Ochrona elementów jednostki napędowej jest niezbędna, a takie tworzywo odporne na korozję spełnia swoje zadania. Drugi powód użycia aluminium to jego niewielka waga i bardzo dobre przewodnictwo cieplne.
Miska olejowa sama w sobie nie ma ochładzać płynu (odpowiada za to chłodnica), ale jej tworzywo zapewnia dodatkowy ubytek temperatury. Aluminium nie pęka łatwo pod wpływem zmian termicznych, więc również nadaje się do pracy w zmiennych warunkach.
Miska olejowa – funkcje
Dlaczego miska olejowa znajduje się na spodzie silnika? Chłodzenie układu tłokowo-korbowego sprawia, że olej silnikowy spływa poniżej wału korbowego. Aby można było go zbierać i tłoczyć do pompy oleju, trzeba go umieścić w jednym miejscu.
Właśnie dlatego mokra miska olejowa zwykle stanowi najniższy punkt osprzętu jednostki napędowej. Gdy olej trafi do miski:
- jest zasysany jest przez smok;
- zostaje wstępnie oczyszczony;
- trafia do pompy ciśnienia.
Zalety suchej miski olejowej
W misce olejowej mogą też zbierać się ciężkie opiłki metalu silnika, dzięki czemu nie przedostają się one w górę jednostki i nie są w stanie zniszczyć powierzchni ciernych. Te opiłki będące efektem po zużycia elementów silnika są niebezpieczne, a miska okazuje się tu nieoceniona.
A jakie są skutki awarii miski olejowej? W autach sportowych olej gromadzi się w specjalnym zbiorniku obok jednostki i uszkodzenie suchej miski olejowej nie jest tak szkodliwe.
Uszkodzona miska olejowa – jak może do tego dojść?
Niestety nawet jeśli na co dzień masz zamontowaną pod komorą silnika osłonę, nie chroni ona miski olejowej w 100%. Dlaczego?
Zazwyczaj jest ona wykonana z plastiku i po najechaniu na bardzo twardy przedmiot, np. drewniany klocek czy kamień lub głaz, po prostu ustąpi pod naciskiem. A w takich sytuacjach właśnie miska jest w pierwszej kolejności narażona na uszkodzenia, bo znajduje się zaraz pod osłoną.
Czasem takie uszkodzenie nie jest widoczne na pierwszy rzut oka. Szczególnie gdy jeździsz z osłoną, to nie zauważysz wycieków oleju pod autem.
Po najechaniu na jakąś przeszkodę miska olejowa może pęknąć, lecz nie na tyle, by ciśnienie oleju spadło poniżej minimalnego. Komputer pokładowy nie da ci wtedy znać, że coś się wydarzyło, a olej będzie ubywał powoli.
Pęknięta miska olejowa – konsekwencje
W zasadzie konsekwencje można sobie wyobrazić bardzo łatwo. W momencie uszkodzenia miski i ubytku oleju w małych ilościach problemem są przede wszystkim plamy oleju na parkingu. Kolejna sprawa to po prostu wyciek oleju, który nie jest pożądany z żadnego źródła – czy to skrzynia biegów czy silnik.
W końcu całkowicie zerwana miska olejowa zagraża zatarciu silnika. Nagły spadek oleju powoduje obniżenie jego ciśnienia i wyskoczenie kontrolki z ostrzeżeniem o konieczności zatrzymania pojazdu. Urwana miska olejowa i dalsza praca silnika to równia pochyła do kapitalnego remontu i wymiany jednostki.
Wymiana miski olejowej – cena usługi i części
Naprawa pęknietej miski olejowej nie jest zbyt kosztowna. Możesz z tym problemem zgłosić się do każdego warsztatu samochodowego, który zajmuje się naprawą aut. Jednak biorąc pod uwagę poziom skomplikowania prac, czasem nie warto płacić za naprawę.
Ile kosztuje wymiana miski olejowej? Stawki wahają się w granicach kilkudziesięciu złotych (czasem nawet ponad 100 zł). Jeśli tylko masz miejsce na wykonanie takiej naprawy, możesz kupić miskę sam i ją zmienić.
Czy uszczelnienie miski olejowej ma sens?
Znajdziesz zwolenników takiej „naprawy”. Używają do tego kleju epoksydowego do metalu, który szczelnie łata dziurę lub pęknięcie.
Tutaj jednak słowo przestrogi – taka naprawa powinna zostać przeprowadzona po zdjęciu elementu z silnika i dokładnym wyczyszczeniu. Miska olejowa „nie lubi” zanieczyszczeń, które się w niej zbierają, bo mogą one zatkać smok olejowy i doprowadzić do utraty smarowania.
Najczęściej dziurawa miska olejowa podlega wymianie. Można ją jednak spawać, gdy uszkodzenie nie jest bardzo duże, a koszt nowego elementu bardzo wysoki.
W takiej sytuacji konieczne będzie nie tylko wyjęcie miski, ale też wlanie nowego oleju, wymiana filtra i oczywiście założenie uszczelnienia. Uszczelka miski olejowej jest raczej jednorazowa i nie nie wchodzi w grę ponowny montaż.
Zobaczysz to zresztą podczas demontażu. Dlatego niektórzy zastanawiają się co wybrać: uszczelkę miski olejowej czy silikon. Zdania są podzielone, jednak przy zakupie miski uszczelkę zapewne dostaniesz w komplecie. Za mało i za dużo silikonu to spory kłopot. Uszczelka zawsze jest odpowiednia.
Zerwany gwint w misce olejowej – co z tym zrobić?
Czasem zdarza się, że gwint na śrubie odpowiedzialnej za spuszczanie oleju się zerwie. Co w takiej sytuacji powinieneś zrobić? Jedynym sensownym krokiem jest wymiana takiej miski. Oczywiście możesz ją zdjąć i wykonać gwintowanie otworu, po czym założyć nową śrubę.
Takie rozwiązanie też jest dopuszczalne, jednak nikt nie powie ci, jaka będzie szczelność takiego rozwiązania. Klej do miski olejowej nie będzie na pewno dobrym wyjściem.
Sucha miska olejowa – dlaczego się ją stosuje?
Być może spotkałeś się kiedyś z określeniem z nagłówka. Dlaczego producenci decydują się na stworzenie suchej miski? Chodzi o niezawodne smarowanie elementów silnika w autach narażonych na jego utratę. Dlatego sucha miska trafia zazwyczaj do aut sportowych i wyścigowych.
Zamiast tradycyjnego rozwiązania, w którym miska olejowa jest głównym zbiornikiem oleju, istnieje zbiornik umieszczony w innym miejscu i zestaw pomp lub pompa wielosekcyjna zajmująca się tłoczeniem substancji. W ten sposób na zakrętach, gdzie występują ogromne przeciążenia, nie ma ryzyka spływania oleju w jedno miejsce i przerwa w smarowaniu silnika.