W skrócie:
- Korek zbiornika wyrównawczego pełni funkcję regulacji ciśnienia w układzie chłodzenia.
- Przegrzewanie się silnika może być objawem uszkodzonego korka zbiornika wyrównawczego.
- Uszkodzony korek może powodować nierównomierną pracę silnika.
- Wymiana korka zwykle nie jest kosztowna, ale koszty mogą wzrosnąć, jeśli konieczna jest wymiana innych elementów układu chłodzenia.
Co to jest korek zbiornika wyrównawczego i jak działa?
Korek zbiornika wyrównawczego to mały, ale bardzo ważny element układu chłodzenia, który znajduje się na górze zbiornika wyrównawczego. Jego główną funkcją jest umożliwienie regulacji ciśnienia w układzie chłodzenia poprzez uwalnianie nadmiaru płynu chłodzącego, gdy ciśnienie w zbiorniku wyrównawczym wzrasta. W ten sposób działający korek chłodnicy zapobiega powstawaniu nadmiernego ciśnienia w układzie, co mogłoby prowadzić do wycieków płynu chłodzącego lub uszkodzeń w innych elementach układu. Gdy ciśnienie w układzie chłodzenia spada, korek zbiornika wyrównawczego automatycznie doprowadza do zbiornika płyn chłodzący z chłodnicy, dzięki czemu poziom płynu w układzie pozostaje na stałym poziomie. Innymi słowy: korek pełni funkcję zaworu umożliwiającego odprowadzenie powietrza w przypadku nadmiernego wzrostu ciśnienia.
Uszkodzony korek zbiornika wyrównawczego – objawy
Uszkodzony korek zbiornika wyrównawczego może prowadzić do szeregu problemów związanych z układem chłodzenia pojazdu. Oto kilka symptomów, które mogą wskazywać na uszkodzenie korka zbiornika płynu:
- Uszkodzenie korka zbiornika wyrównawczego może powodować wycieki płynu chłodniczego, co zazwyczaj skutkuje utratą płynu i niedostatecznym chłodzeniem silnika.
- Przegrzanie silnika spowodowane wzrostem ciśnienia w układzie chłodzenia. Jeżeli podczas jazdy, wskazówka miernika przesuwa temperatury silnika się niepokojąco blisko czerwonego pola, powinieneś sprawdzić stan układu chłodzenia samochodu.
- Pęknięcie lub uszkodzenie zbiornika wyrównawczego, na skutek nadmiaru ciśnienia w układzie chłodzenia.
- Nierównomierna praca silnika, w tym przyspieszanie i zwalnianie bez powodu. Wysoka temperatura płynu chłodzącego.
Jeśli zauważysz któryś z tych objawów uszkodzonego korka zbiornika wyrównawczego, niezwłocznie złóż wizytę mechanikowi.
Jak mechanik sprawdza szczelność korka wyrównawczego?
Aby sprawdzić szczelność korka wyrównawczego w układzie chłodzenia pojazdu, mechanik musi przeprowadzić kilka prostych kroków. Na początku usuwa korek zbiornika wyrównawczego i dokładnie go czyści, po czym dokładnie ogląda, aby sprawdzić, czy nie ma na nim widocznych oznak uszkodzeń, takich jak rysy, pęknięcia czy uszkodzone uszczelki. Mechanik również sprawdza pod kątem wycieków, czy uszczelka korka jest w dobrym stanie i czy nie ma widocznych oznak zużycia oraz pęknięć. Do sprawdzenia szczelności korka, mechanik może użyć specjalnego manometru lub testera ciśnienia, który pozwala na weryfikację ciśnienia w zbiorniku wyrównawczym i ocenę, czy jest ono prawidłowe. Jeśli wynik testu szczelności układu wykaże uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie czeka cię wymiana korka.
Czy wymiana na nowy podzespół jest droga?
Wymiana korka zbiornika wyrównawczego nie jest zazwyczaj kosztowna, a koszt zależy od marki i modelu pojazdu oraz od kosztów robocizny. Sam korek może kosztować od kilku do kilkudziesięciu złotych, a koszt wymiany zazwyczaj jest dość niski. Jednakże, jeśli problemem jest nie tylko uszkodzony korek, a konieczna jest wymiana innych elementów w układzie chłodzenia pojazdu, koszty mogą znacznie wzrosnąć.