Z artykułu dowiesz się, jak na twoje auto wpływa uszkodzony regulator ciśnienia paliwa. Objawy awarii nie zawsze są jednoznaczne, dlatego warto na bieżąco kontrolować stan tego małego, ale ważnego podzespołu.
Regulator ciśnienia paliwa – jak działa ten podzespół?
Zadaniem regulatora jest zamykanie i otwieranie dopływu paliwa docierającego do układu wtryskowego i współpracuje bezpośrednio z kolektorem ssącym. Podzespół składa się z uzwojenia, rdzenia z elektromagnesem, kulki zaworu, a całość zamknięta jest w szczelnej obudowie.
Dzięki czujnikowi ciśnienia paliwa urządzenie dokładnie wie, kiedy przekroczyło ono dopuszczalną wartość i otwiera zawór wylotowy, przez który niewykorzystane paliwo trafia z powrotem do zbiornika.
Regulacja ciśnienia pomiędzy kolektorem dolotowym, a zasilania zapewnia stabilną pracę silnika, dlatego tak ważne jest, aby szybko zdiagnozować uszkodzony regulator ciśnienia paliwa. Objawów i całej awarii należy się jak najszybciej pozbyć, ponieważ będzie to miało negatywny wpływ na wiele innych podzespołów, a w efekcie może dojść do zalania silnika.
Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa – objawy
Pierwszym charakterystycznym objawem może być zapach niespalonego paliwa, który możesz wyczuć z rury wydechowej. Jednak najczęściej pojawiające się symptomy pochodzą ze strony silnika.
Spadek mocy, problemy z odpaleniem zarówno zimnego, jak i ciepłego motoru, natomiast w pierwszej kolejności powinna się zaświecić kontrolka check engine. Inne symptomy to szarpanie silnika, dławienie czy przygasanie na wolnych obrotach.
Nie jest łatwo zdiagnozować uszkodzony regulator ciśnienia paliwa. Objawy tej awarii do złudzenia przypominają problemy z pompą paliwową, pompą wtryskową czy zapchanym filtrem paliwa.
Ten prosty i niewielki podzespół ulega awarii dość rzadko, bo co 200-250 tysięcy kilometrów, jednak powinieneś regularnie sprawdzać tę część. Zepsuty regulator ciśnienia paliwa należy jak najszybciej wymienić na nowy, ponieważ wpływa na pracę innych ważnych podzespołów i może spowodować uszkodzenie katalizatora, a nawet spowodować jego wybuch.
W przypadku uszkodzenia czy awarii tego elementu musisz się liczyć z tym, że jego wymiana wiąże się z bardzo wysokimi kosztami. Co może spowodować uszkodzenie regulatora ciśnienia paliwa?
Objawy awarii pojawiają się najczęściej z powodu używania złej jakości paliwa lub zanieczyszczeń w podzespole, listwie wtryskowej lub innym elemencie układu paliwowego. Identyczne awarie zdarzają się w pojazdach z silnikami diesla, jednak w tym przypadku najczęstszą przyczyną jest brak higieny w warsztacie. Końcówki wtryskiwaczy i regulator ciśnienia jest bardzo wrażliwy na nawet najmniejsze zanieczyszczenia.
W jaki sposób dochodzi do awarii regulatora?
Utrzymujące się zbyt wysokie ciśnienie paliwa bardzo obciąża wtryski, a niespalone paliwo nie ma możliwości powrotu do baku. Komputer pokładowy ma za zadanie kontrolę pracy wtrysków i redukcję prędkości podawania paliwa, jednak niestety często zawodzi, co powoduje zalanie silnika niespaloną benzyną.
Wymiana regulatora ciśnienia – jak powinna zostać przeprowadzona?
Rozpoznałeś objawy uszkodzonego regulatora ciśnienia paliwa w samochodzie? Co teraz? Przede wszystkim musisz wiedzieć, że podzespół ten nie podlega naprawie. Jedyną możliwością jest wymiana części na nową. Naprawa nie jest skomplikowana, jednak należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach.
Zaopatrz się w specjalne oringi uszczelniające układ, ponieważ nie wystarczy wymienić jedynie uszkodzony regulator ciśnienia paliwa. Objawy mogą sugerować czasem poważniejszą awarię wymagającą profesjonalnego serwisu.
Jeśli wolisz dokonać naprawy samodzielnie, w pierwszej kolejności odłącz klemy od akumulatora. Po zdemontowaniu regulatora zadbaj o uszczelnienie całego układu, żeby nie dostały się do niego zanieczyszczenia, a cała sytuacja szybko nie powtórzyła.
Serwisu należy dokonać w czystym pomieszczeniu ze szczególną uwagą. Po zamontowaniu nowej części należy uruchomić silnik i sprawdzić ewentualne wycieki czy nierówności jego pracy.
Jak znaleźć dobrego mechanika, kiedy zauważysz objawy uszkodzonego regulatora?
Usterka nie jest ciężka w naprawie, jednak należy do pracy podejść ze szczególną starannością, ponieważ w innym przypadku szybko może dojść do podobnego zdarzenia. Znalezienie solidnego i uczciwego mechanika nie jest sprawą łatwą.
Jeśli chcesz mieć pewność jakości wykonanych usług, warto skorzystać z usług renomowanego serwisu o dobrych opiniach najlepiej autoryzowanego serwis obsługi danej marki. Niestety naprawy w ASO wiążą się też z wyższymi kosztami.
Chcąc zaoszczędzić, możesz wypytać wśród znajomych, lub poszukać specjalisty na własną rękę. Warto brać pod uwagę opinie i oceny wystawione firmie przez innych użytkowników, dzięki temu zminimalizujesz ryzyko trafienia na nieuczciwego serwisanta.
Ile kosztuje naprawa usterki regulatora?
Jak już wspomnieliśmy, w grę wchodzi jedynie wymiana kompletnej części. Ceny podzespołów będą się różniły w zależności od rocznika, marki i modelu auta, ale najczęściej jest to od kilkudziesięciu do około trzystu złotych.
Jest to oczywiście bardzo poglądowa informacja, koszty mogą być wyższe w przypadku modeli luksusowych. Większe widełki cenowe występują w przypadku samej usługi wymiany. W zależności od modelu auta może to być od 200 złotych do nawet 5 tysięcy.
Jak uniknąć awarii czujnika ciśnienia?
Żywotność podzespołu określono na 200-250 tysięcy kilometrów i jeśli zachowasz odpowiednie środki ostrożności, prawdopodobnie dopiero po przejechaniu takiej odległości zwiększa się ryzyko uszkodzenia regulatora ciśnienia paliwa. Objawy uszkodzonego czujnika pojawiają się szybko, ale masz odrobinę czasu, nim dojdzie do kolejnych uszkodzeń.
Chcąc maksymalnie wydłużyć czas pracy części, tankuj jedynie dobrej jakości paliwo na rekomendowanych stacjach paliw. Unikaj podejrzanych małych placówek i benzyny z niepewnych źródeł.
Regularne wizyty u mechanika pozwolą ci zawczasu wykryć awarię, ale też przedłuża żywotność części i całego auta. O ile to możliwe, korzystaj jedynie ze sprawdzonych i zaufanych autoryzowanych serwisów obsługi lub mechaników o dobrej reputacji.
Pamiętaj, że troska o stan techniczny i wydane na ten cel środki są inwestycją w twoje bezpieczeństwo, czas, ale chronią cię też przed większymi wydatkami związanymi z niespodzianymi awariami.
Jakie modele aut są szczególnie narażone na awarię regulatora ciśnienia paliwa?
Nie zaobserwowano związku między liczbą awarii czujnika a konkretnymi modelami aut. Na usterkę tę narażone są zarówno modele luksusowe, jak i te bardziej podstawowe. Kluczowe znaczenie ma w tym przypadku dbałość o ogólny stan techniczny auta.
Samodzielnych napraw podejmuj się jedynie wtedy, jeśli masz pewność, że sobie poradzisz i masz pewność źródła problemu, czyli uszkodzonego regulatora ciśnienia paliwa. Objawy do złudzenia przypominają te występujące przy problemach z innymi podzespołami.
Regulator ciśnienia paliwa t niewielki podzespół, ale jego wymiana może kosztować krocie, dlatego warto jak najbardziej wydłużyć jego żywotność.