Ten scenariusz zna każdy, kto chociaż raz widział w internecie filmy z wymuszaniem pierwszeństwa – kierowca wyjeżdża ze strefy ruchu lub zamieszkania i zajeżdża drogę uczestnikowi ruchu, który porusza się już po jezdni. Kraksa gotowa i kłopotów całkiem sporo. Dlatego lepiej zachowywać ostrożność, znać przepisy i umieć je stosować na drodze. Jak powinno przebiegać włączanie się do ruchu w różnych sytuacjach drogowych?
Co to jest włączanie się do ruchu?
Kodeks drogowy w artykule 17. określa, że włączanie się do ruchu pojazdów następuje w momencie:
● rozpoczęcia jazdy po zatrzymaniu lub postoju;
● wjazdu na pas ruchu ze strefy zamieszkania i ruchu;
● wyjazdu z terenu prywatnego lub innej nieruchomości;
● opuszczenia chodnika, pobocza lub pasa ruchu dla pojazdów powolnych (d-14).
Kiedy rowerzysta włącza się do ruchu…
Osoby poruszające się na rowerach są coraz bardziej widoczne dzięki kamizelkom i odblaskom. Jednak kierowcę może zaskoczyć nagłe pojawienie się takiej osoby na pasie ruchu. Kiedy następuje włączanie się do ruchu rowerem? Są to wszystkie momenty, gdy osoba jadąca na rowerze ma zamiar wjechać na jezdnię. Wyjątek jest wtedy, gdy taka osoba porusza się po przejeździe dla rowerzystów.
…i kończy się ścieżka rowerowa
Czasem droga rowerowa nagle się kończy i zdaje się naturalnie zbiegać na pas ruchu. Czy w takiej sytuacji kierujący rowerem może nadaj jechać, jak gdyby nigdy nic? Nie! W tym momencie następuje włączanie się do ruchu. Rowerzysta ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i musi ustąpić pierwszeństwa tym, którzy są na danym pasie ruchu.
Włączanie się do ruchu z pasa rozbiegowego
Ta sytuacja wymaga od ciebie znajomości przepisów i tego, byś uwzględnił warunki drogowe. Jeśli jeszcze raz przeczytasz, czym jest włączanie się do ruchu, zauważysz, że pas włączania nie należy do definicji. Dlatego kierowca poruszający się nim nie ma obowiązku ustępować pierwszeństwa innym kierującym.
Co robić, gdy pojawi się pas przeplatania?
Sytuacja jest jeszcze trudniejsza, gdy na jezdni pojawi się pas przeplatania. Wtedy kierowca poruszający się skrajnym prawym pasem nie mógłby włączyć się do ruchu, gdyby inni nie umożliwili mu wjazdu na lewy pas. Sam przez to uniemożliwiałby przejazd pojazdom, które chciałyby w danym miejscu zjechać z jezdni.
Pas rozbiegowy – pierwszeństwo przejazdu
Jeśli jedziesz pasem rozbiegowym, musisz wykorzystać go w pełni, by rozpędzić pojazd. Włączanie się do ruchu powinno następować na samym końcu pasa, już po wcześniejszym rozpędzeniu pojazdu. W tym momencie, jeśli istnieje taka możliwość, kierujący pojazdem na pasie może zjechać na lewy pas. Umożliwia w ten sposób wjazd pojazdowi znajdującemu się na pasie rozbiegowym.
Pas rozbiegowy, czyli miejsce na rozbieg auta
Włączanie się do ruchu na autostradzie lub ekspresówce jest o tyle ważne, że pojazdy poruszają się ze znaczną prędkością. Dlatego wykorzystuj cały dostępny pas rozbiegowy, żeby rozpędzić pojazd. Nie zjeżdżaj na lewy pas zaraz po tym, jak wjedziesz na pas rozbiegowy ani nie zatrzymuj się na środku.
Włączanie się do ruchu autobusu miejskiego
Przedstawiamy teraz inną sytuację, gdy włączanie się do ruchu stanowi zagwozdkę. W rozwiniętych infrastrukturalnie miastach istnieją zatoczki dla autobusów miejskich, które są umieszczone obok jezdni. Kiedy kierowca autobusu chce wypuścić pasażerów lub umożliwić im wejście do środka transportu, zjeżdża z pasa ruchu i zatrzymuje się na zatoczce. Co wtedy, gdy chce się znowu znaleźć na jezdni?
Włączanie się do ruchu a zatoczka autobusowa
Powinien zasygnalizować to kierunkowskazem, a kierowcy pojazdów muszą ustąpić mu pierwszeństwa. Podczas włączania się do ruchu obowiązuje zasada zachowania ostrożności nawet dla tych, którzy mają pierwszeństwo. Kierowca autobusu nie może wjechać na drogę, zanim się upewni, że może to zrobić. Nie powinien liczyć, że każdy nagle się przed nim zatrzyma.
Pamiętaj, kto ma pierwszeństwo
Podobnie rzecz ma się z trolejbusami, które wjeżdżają z zatoczki i pojazdami szynowymi wyjeżdżającymi z pętli. Musisz zrobić to samo, gdy manewr włączania się do ruchu wykonuje autobus szkolny. Ustąpienie pierwszeństwa autobusowi szkolnemu jest obowiązkiem kierowcy.
Autobus szkolny czy zwykły autobus?
Kwestia z autobusem szkolnym jest o tyle interesująca, że nie każdy pojazd przewożący dzieci jest traktowany jako autobus szkolny w świetle prawa. Przepisy (Art. 2, pkt 41a ustawy Prawo o ruchu drogowym) mówią następująco: „Autobus szkolny – autobus przeznaczony do przewozu dzieci do szkoły, barwy pomarańczowej, oznaczony z przodu i z tyłu prostokątnymi tablicami barwy białej, z napisem barwy czarnej 'autobus szkolny’”.
Włączanie się do ruchu – rozsądek i bezpieczeństwo
Podczas włączania się do ruchu powinieneś przede wszystkim dostosować stylu i prędkość jazdy do warunków na drodze. Czasem lepiej jest zrezygnować z przysługującego prawa pierwszeństwa, jeśli konsekwencjami miałyby być kraksa lub wypadek.
Oczywiście, nie każdy jest tego samego zdania i na drogach można spotkać kierowców uparcie egzekwujących swoje przywileje. I w zasadzie nie można tego zabronić. Jednak rozsądek podpowiada, że lepiej jest czasem zwyczajnie odpuścić. Przynosi to najwięcej korzyści wszystkim uczestnikom ruchu.
Jak widzisz, niuansów związanych z włączaniem się do ruchu jest sporo. Nie tylko kierowcy samochodów i autobusów, lecz również rowerzyści powinni znać przepisy dotyczące pierwszeństwa. Nic jednak nie zastąpi zdrowego rozsądku i wzajemnego zrozumienia na drodze.