Z artykułu dowiesz się, na czym polega wodorowanie silnika oraz jakie mogą być przyczyny zbierania się nagaru w komorze spalania. Podpowiemy także czy ta usługa naprawdę przynosi efekty.
Co daje wodorowanie silnika i na czym polega?
Podczas procesu spalania dochodzi do odkładania się na ściankach komory silnika białego osadu zwanego nagarem. Czym on dokładnie jest, opowiemy w dalszej części tekstu. Wodorowanie silnika ma pomóc w pozbyciu się niechcianego nalotu. Cały proces przebiega nieinwazyjnie i nie wymaga demontażu części jednostki napędowej. Specjalna maszyna w procesie elektrolizy wody destylowanej tworzy mieszankę wodoru z tlenem. Operator pompuje ją poprzez kolektor dolotowy do wnętrza motoru.
Jak wiadomo, wodór jest gazem o właściwościach wybuchowych, jednak w odpowiednich warunkach powoduje jedynie wzrost temperatury spalania. Przechodząc przez układ wydechowy, ssący i komorę spalania wywołuje zjawisko pyrolizy, czyli wypalania nagaru. Sadza powstała w procesie wypalania zostaje wydalona poprzez układ wydechowy przez układ wydechowy. Najważniejsze, że cały proces można przeprowadzić bezinwazyjnie, a po wszystkim nie zachodzi konieczność wymiany żadnych podzespołów czy filtrów.
Co to jest nagar i dlaczego zbiera się w elementach silnika?
Nagar to osad koloru zielonego lub białego, który pojawia się na ścianach komory silnika, tłokach i innych elementach zarówno w przypadku motorów benzynowych, jak i wysokoprężnych. Powstaje na skutek mieszania się paliwa z olejem silnikowym i jest pochodną zjawiska spiekania i koksowania oleju z substancjami półstałymi zawartymi w paliwie.
Co powoduje zbieranie się nagaru w silniku?
- Konstrukcja silników współczesnych aut wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa, powodujący odkładanie się osadu na zaworach wlotowych,
- używanie paliwa z niepewnych źródeł lub złej jakości,
- nieodpowiedni olej, czy wręcz przepracowany i niewymieniony na czas,
- agresywny styl jazdy powoduje przegrzanie się oleju silnikowego,
- jazda samochodem na niskich obrotach,
- wycieki oleju do komory spalania,
- jazda z nierozgrzanym silnikiem.
Skąd rosnąca popularność wodorowania silnika?
Nagar w silniku to problem, z którym borykają się mechanicy od powstania pierwszej jednostki napędowej. Jego nadmiar powoduje spadek osiągów, większe zużycie paliwa i wpływa na żywotność motoru. Współczesne samochody muszą spełniać rygorystyczne normy dotyczące spalin i emisji CO2 do atmosfery, przez co ich silniki wyposażone są w wiele układów oczyszczania przyczyniających. które jednocześnie przyczyniają się do powstawania białego osadu.
Wodorowanie silnika jest o wiele mniej inwazyjne niż płukanka chemiczna, pozwala oczyścić filtr cząsteczek stałych DPF bez konieczności demontażu głowicy czy którejkolwiek części silnika. Wpuszczona przez dolot silnika mieszanina powoduje wzrost temperatury spalin, dzięki czemu także układ wydechowy ulega oczyszczeniu podczas ich wydalania.
Wodorowanie jednostki napędowej – jakie przynosi efekty?
Wodorowanie silnika to coraz popularniejsza usługa i nic dziwnego, ponieważ przynosi wiele korzyści. Następuje wyrównanie pracy silnika i zmniejszenie wibracji. Samochód odzyskuje pierwotną moc i kulturę pracy. Jeśli borykałeś się z problemem zadymienia spalin, po wodorowaniu powinien on zniknąć. Podczas całego procesu cząstki mieszanki docierają do każdego zakamarka, pozwalają przywrócić pełną sprawność jednostki napędowej.
W jakich autach nie zaleca się wodorowania?
Wodorowanie silnika potrafi zdziałać cuda, ale nie wszystkie jednostki napędowe nadają się do czyszczenia w ten sposób. Proces pyrolizy należy przeprowadzać jedynie na sprawnych i zadbanych silnikach. W motorach mocno wyeksploatowanych może dojść podczas wypalania osadu do rozszczelnienia silnika.
Czy warto wykonać wodorowanie silnika?
Usuwanie nagaru z silnika przynosi widoczne efekty. Musisz jednak wziąć pod uwagę, że cały proces może odkryć jakieś większe usterki, lub w mocno wyeksploatowanym silniku doprowadzić do jego rozszczelnienia.