Na rynku możesz znaleźć kilka typów wycieraczek montowanych na szybach samochodowych:
- piórowe (szkieletowe);
- hybrydowe;
- płaskie (bezszkieletowe).
Które z nich najlepiej jest wybrać? Najpierw zaczniemy od historii tego wynalazku.
Kto wynalazł wycieraczki samochodowe?
Patent na wycieraczki samochodowe należał przez pewien czas do urodzonej w 1866 roku Mary Anderson. Prowadzenie pojazdów nie było w jej czasach łatwe. Kierowcy musieli wychylać się poza kabinę, by widzieć, co dzieje się przed nimi. Wynalazek Amerykanki był więc praktyczną odpowiedzią na ich problem. Jednak to nie wszystko, bo z czasem wynaleziono również elektrycznie sterowane wycieraczki. Za ich stworzenie również odpowiada kobieta – Charlotte Bridgwood. I chociaż minęło sporo czasu od tego momentu, to ich kształt i sposób poruszania nie zmieniły się diametralnie.
Pióro wycieraczki, czyli trochę o najstarszym ich typie
To pierwszy (i obecnie nadal chętnie wykorzystywany) typ wycieraczek samochodowych. Ta konstrukcja bazuje na wymiennych piórach, których docisk do szyby zapewnia ramię wycieraczki. Popularność tego rozwiązania wynika szczególnie ze względów ekonomicznych. Możliwa jest bowiem wymiana samych piór, co już wspomnieliśmy. Niestety, te wycieraczki nie są tak skuteczne, jak nowocześniejsze typy. Dlaczego? Profil stelaża nie pozwala na równomierny docisk gumy do szyby, a przez to często pióro przeskakuje. Poza tym ich aerodynamika pozostawia sporo do życzenia.
Wycieraczki szkieletowe do szyb i ich cechy
Co jeszcze charakteryzuje pierwotne rozwiązanie w dziedzinie oczyszczania szyb? Elementy szkieletowe nie są przesadnie trwałe. Takie wycieraczki samochodowe będzie trzeba wymieniać nawet co pół roku, by zapewniły odpowiednią jakość odprowadzania wody. Jednak zabieg ten nie będzie dla ciebie wcale kosztowny. Kierowcy lubią zmienne pióra do wycieraczek, bo nie kosztują zbyt wiele, a montaż nie jest przesadnie trudny.
Bezszkieletowe wycieraczki szyb samochodowych
Nowszym rozwiązaniem, które wyeliminowało wiele wad rozwiązań piórowych, są wycieraczki płaskie (bezszkieletowe). Jak wskazuje ich nazwa, są pozbawione dodatkowego szkieletu, a pióro ma w sobie specjalny rdzeń dociskający. Poza tym trzeba też docenić materiał użyty do stworzenia takiej wycieraczki (kauczuk). Sprawuje się on lepiej od tradycyjnych gum potrzebnych do wyprodukowania piórowych modeli. Wycieraczki samochodowe bezszkieletowe mają też kilka innych zalet.
Co jeszcze charakteryzuje modele płaskie?
Pozbawienie tych modeli szkieletu metalowego powoduje, że mniej jest części wrażliwych na korozję. A to właśnie rdza ma bardzo destrukcyjny wpływ na działanie wycieraczek i względy estetyczne. Poza tym, budowa bezstelażowa zapewnia niższy profil pióra i daje lepszą aerodynamikę. Dzięki temu system odprowadzania wody działa sprawniej przy większych prędkościach. Niestety, elementy te z reguły są droższe, co odczujesz podczas każdej wymiany.
Wycieraczki hybrydowe, czyli droga do kompromisu
Był rok 2005, gdy japońska firma Denso wypuściła na rynek wycieraczki samochodowe hybrydowe. Z początku produkt ten przyjęły jedynie tamtejsze koncerny, by używać go na pierwszy montaż. Z czasem jednak sytuacja się zmieniła. Obecnie sporo marek wybiera właśnie modele hybrydowe. Dlaczego? Ich cechy to:
- smukła budowa;
- łatwość zakładania;
- komfort użytkowania;
- skuteczność podczas odprowadzania wody.
Ale to nie wszystko.
Co wyróżnia wycieraczki hybrydowe?
Linia wycieraczek jest zamknięta i przypomina bardziej egzemplarze bezszkieletowe. Niezwykle prosty jest ich montaż, ponieważ ograniczone są sposoby instalacji na ramieniu. Rdzeń zastosowany w takich produktach sprzyja równomiernemu rozłożeniu siły na całej długości pióra. Chociaż hybrydy nie mają aż tak smukłej budowy, jak modele płaskie, również niezbyt rzucają się w oczy.
Producenci wycieraczek samochodowych. Jaką wybrać markę?
Sklepy internetowe i stacjonarne oferują szeroki asortyment produktów. Sporo zależy od samego auta, którym jeździsz. Wycieraczki samochodowe bezszkieletowe popularnych marek (m.in. Bosch i Valeo) nie są zbyt tanie. Często przyjdzie ci zapłacić ponad 100 zł za sztukę. Dlatego do starego auta osobowego taki produkt jest nieopłacalny. Druga skrajna opcja też nie zachęca, bo najtańsze szkieletowe wycieraczki bardzo szybko się zużyją. Będziesz musiał je wymienić na nowe już po kilku miesiącach intensywnej eksploatacji. Mogą się zużyć lub uszkodzić. Najlepiej będzie, jeśli zestawisz sobie wszystkie cechy produktów oraz prześledzisz oferty, testy i opinie.
Jak dobrać rozmiar piór do wycieraczek?
Jeśli chcesz kupić swoje nowe wycieraczki samochodowe w markecie, pamiętaj, że nie będziesz miał pewności co do prawidłowego wyboru. Często nie znajdziesz przy nich odpowiedniej „rozmiarówki”, a to duże utrudnienie podczas podejmowania decyzji. Jedną z lepszych opcji jest skorzystanie ze sklepu wyspecjalizowanego w częściach samochodowych. Takie sklepy dają do dyspozycji specjalne katalogi informujące sprzedającego i klienta o dokładnej długości piór montowanych w danym modelu. Dzięki temu unikniesz kupowania „w ciemno”.
Wiesz już, jak dobrać wycieraczki do auta, ale jak je eksploatować? Zanim je uruchomisz, najlepiej zdejmij z nich błoto, kurz i liście. Dbaj o nie szczególnie zimą. Lód i śnieg możesz ściągać szczotką i skrobaczką. Wtedy wycieraczki samochodowe podziałają długo i zapewnią widoczność na drodze i bezpieczeństwo jazdy nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.