Im dalej od źródła spalin, którym jest silnik, tym mniejszy wpływ dany element wydechu ma na moc jednostki. Dlatego sportowe końcówki wydechu nie są w stanie podnieść mocy jednostki, jeśli nie zostaną zmienione też inne części układu. Takie końcówki są jednak niezwykle chętnie wybierane przez wszelkich amatorów tuningu. Ich masywna konstrukcja i błyszcząca powłoka zapewniają nieco bardziej sportowy charakter. Poza tym, są w stanie wpływać na zmianę dźwięku generowanego przez auto. Zaczyna ono przypominać bardziej basowe brzmienie.
Wydech sportowy a elementy mające wpływ na moc
Jak tworzone są wydechy sportowe, które rzeczywiście poprawiają moc? Jeśli koniecznie interesuje cię podniesienie osiągów pojazdu, zainteresuj się elementami wydechu, którymi są:
- kolektor dolotowy;
- downpipe;
- katalizator.
To te części w największym stopniu odpowiadają za ewentualne tłumienie mocy generowanej przez silnik. Wydech sportowy może dać znaczny przyrost mocy jedynie wtedy, gdy modyfikacje przeprowadzane są przez profesjonalistów. W innym wypadku efektem, który uzyskasz, może być jeszcze większe zdławienie mocy lub pojawienie się ogromnej ilości spalin. Często samo zainstalowanie sportowego downpipe’a czy innego katalizatora (nie mówimy o jego wycinaniu) musi być połączone ze zmianami mapy silnika.
Sportowy wydech a legalność modyfikacji
Jaką podpowiedź najczęściej uzyskasz na forach internetowych, gdy zapytasz o zmiany w wydechu? „Wytnij kata i zespawaj puszkę”. Szczególnie w turbodoładowanych silnikach Diesla ma to zapewnić jednostce zdecydowanie lepsze „oddychanie” poprzez pozbycie się elementów dławiących ją. Należy jednak pamiętać, że usuwanie z wydechu takich elementów, jak DPF czy katalizator nie jest zgodne z prawem. Auto może przez to nie przejść cyklicznego badania technicznego. Wydech sportowy skonstruowany w ten sposób znacznie podnosi ilość generowanych spalin do atmosfery.
Wydech sportowy – jak zrobić?
Jak zrobić sportowy wydech w samochodzie? Dla osiągnięcia lepszych parametrów silnika konieczne jest wiele modyfikacji.
- Zacznij od polerowania lub zwiększania przepustowości kanałów dolotowych w kolektorze ssącym i głowicy. Zapewni to lepsze przepływy powietrza i spalin, a tym samym umożliwi wtłoczenie większej ilości paliwa.
- W kolejnym kroku musisz zmienić downpipe, jeśli w swoim aucie go masz. To specjalna rura obecna w autach z turbiną, której średnica ma znaczenie dla przepływu gazów.
Te dwa kroki to oczywiście dopiero początek.
Jak zrobić sportowy wydech – zasady. Czy zostawić tłumiki?
Co jeszcze musisz zmienić? Wydech sportowy ma podnieść moc silnika, a to uzyskasz, zwiększając szybkość wylotu spalin z układu. Wyprostowanie całego wydechu czasem nie wystarcza i czasem nieco zwiększa się jego średnicę. Warto pozostawić tłumiki, a przynajmniej chociaż jeden, żebyś nie ogłuchł razem z pasażerami pojazdu. Pamiętaj też, że w świetle prawa auta osobowe już niedługo nie będą mogły przekraczać poziomu 72 dB. Jeśli policja stwierdzi, że przesadziłeś z modyfikacjami wydechu, a hałas jest zbyt duży, zabierze ci dowód rejestracyjny.
Ile mocy daje tuning sportowego układu wydechowego?
Sporo zależy od zakresu modyfikacji, dotychczasowej mocy silnika i dodatkowych zmian. Zamontowanie jedynie sportowej końcówki z półki najtańszych produktów zapewne jeszcze pogorszy osiągi auta. Natomiast kilkunastoprocentowe przyrosty mocy mogą dać takie działania, jak:
- wykonanie przelotowego wydechu;
- zwiększenie średnicy rur;
- porting głowicy wraz ze strojeniem.
Dla pojazdów, które mają ok. 100 KM, cały tuning może przynieść więc już odczuwalną poprawę. Uzyskany efekt jest proporcjonalny do wydatków przeznaczonych na tuning.
Aktywny wydech sportowy w motocyklu
Wydech sportowy można wykonać nie tylko w samochodach, lecz również w motocyklach. Tutaj sprawa jest jeszcze prostsza, bo cały element można zamienić na akcesoryjny sportowy wydech. Mowa nie tylko o tłumiku, który decyduje o dźwięku. Poprzedzający go odcinek też można zmienić. Co daje sportowy wydech w motocyklu? Nowy układ wydechowy poprawia dźwięk, ale też zwiększa moc. Przyjmuje się, że jest to zmiana na poziomie 5%, o ile dodatkowo zmienisz filtr powietrza na bardziej przepływowy. Aby osiągi były lepsze, warto zmienić mapę silnika. Wtedy całość powinna zapewnić ok. 10% więcej mocy i przesunąć delikatnie moment obrotowy w dolną partię obrotów.
Czy wydech sportowy się opłaca? To zależy od zakresu modyfikacji i dotychczasowej mocy silnika. Jeżeli interesuje cię tylko wymiana końcówki tłumika, to raczej nie licz na więcej mocy. Jednak cały wydech sportowy, dodatkowe zmiany kąta wtrysku, ciśnienia doładowania i dawki paliwa, a także zwiększenie przepływu dolotu mogą sporo „namieszać”. W autach, których moc zbliżona jest do 150-180 KM, można po takich modyfikacjach spokojnie przekroczyć 200 KM. A to już odczuwalna zmiana.