Klocki hamulcowe, filtry czy właśnie amortyzatory to elementy, które ulegają zużyciu. Wymiana amortyzatorów nie powinna być odwlekana, bo układ zawieszenia jest stosunkowo delikatny. W starszych modelach części te były znacznie trwalsze, jednak obecnie są one o wiele bardziej podatne na wszelkie uszkodzenia. Sprawdź, jak samodzielnie wymienić amortyzatory!
Jakie zadanie pełnią w samochodzie amortyzatory?
To właśnie amortyzatorom zawdzięczasz brak drgań w czasie jazdy po nierównej nawierzchni. Elementy te sprawiają, że prowadzenie samochodu jest znacznie bardziej komfortowe, a także bezpieczniejsze. W końcu bez nich koła twojego pojazdu nie miałyby ciągłego kontaktu z nawierzchnią. To mogłoby skutkować wydłużeniem drogi hamowania. Na tym jednak nie koniec! Ciągłe drgania negatywnie oddziałują na właściwości jezdne, dlatego wymiana amortyzatorów, kiedy ulegną zniszczeniu, to coś, z czym po prostu nie możesz czekać.
Wymiana amortyzatorów – od czego zacząć?
Zanim przejdziesz do tego, jak wymienić amortyzatory krok po kroku, musisz najpierw unieruchomić pojazd. Jak to zrobić? Przede wszystkim samochód powinien być umieszczony na równym podłożu, a koła muszą zostać zablokowane. Jeśli tego nie zrobisz, wymiana amortyzatorów nie będzie w pełni bezpieczna.
Po unieruchomieniu możesz zająć się zdejmowaniem przedniego koła. Da ci to dostęp do wahacza oraz kolumny McPhersona. Aby wymiana amortyzatorów mogła zostać przeprowadzona, konieczne będzie zdemontowanie samej kolumny. Aby tego dokonać, musisz odkręcić zarówno drążek kierowniczy, jak i stabilizator. W większości przypadków element ten mocowany jest za pomocą trzech śrub w kielichu oraz dwóch przykręconych do piasty samego koła. Najpierw zajmij się dolnymi śrubami, a później przejdź do górnych. Po tym możliwe będzie wyjęcie całej części.
Jak wymienić amortyzatory, kiedy kolumna McPhersona zostanie już zdemontowana? Sprawdź!
Jak wymienić amortyzatory w samochodzie?
Po wyjęciu kolumny wymiana amortyzatorów będzie znacznie prostsza. Najpierw musisz zająć się demontażem sprężyny. To niemożliwe bez ściągacza do sprężyn. Dodatkowo, czynność ta wymaga skupienia. W przeciwnym razie napięty element może zrobić ci krzywdę.
Jak zrobić to bezpiecznie? Należy stopniowo ściskać sprężynę za pomocą ściągacza dobrej jakości. Napięty element to naprawdę poważne zagrożenie. Jak wygląda ten etap krok po kroku?
- Załóż oba ściągacze.
- Ściśnij sprężynę równomiernie po dwóch stronach.
- Kiedy upewnisz się, że sprężyna jest już odpowiednio ściśnięta, odkręć górną nakrętkę.
- Teraz możesz zwolnić górny dekiel, dzięki czemu demontaż samego elementu będzie możliwy.
Po zdjęciu sprężyny możesz założyć nowy element i skręcić pozostałe części. Następnie zablokuj nowy amortyzator od góry deklem i nakrętką. Po równomiernym poluzowaniu nowych ściągaczy twoja wymiana amortyzatorów będzie prawie zakończona.
Wymiana amortyzatorów – przód. Jak zakończyć pracę?
Na koniec musisz ponownie zamontować wszystkie elementy. Gdy będziesz wyciągał kolumnę, sprawdź, czy jej górne łożysko jest w dobrym stanie. W wielu modelach element ten okazuje się wadliwy, a zastąpienie go nowym znacznie podniesienie efektywność pracy zawieszenia. Po skręceniu wszystkich elementów wymiana amortyzatorów z przodu zostanie zakończona.
Wymiana amortyzatorów – tył. Co trzeba wiedzieć?
Jeśli chodzi o wymianę amortyzatorów, tył auta łatwiej obsłużyć niż przód. W większości przypadków tylne elementy nie będą zamocowane w żadnej kolumnie, dlatego ich demontaż jest znacznie prostszy. Najpierw ustabilizuj i zabezpiecz pojazd, dzięki czemu wymiana amortyzatorów przebiegnie bez żadnych kłopotów. Kiedy już to zrobisz, podstaw lewarek pod wahacz i delikatnie go podnieś, za sprawą czego naprężenie amortyzatora zostanie zmniejszone.
Najczęściej amortyzator przymocowany jest za pomocą jednej śruby do wahacza oraz dwóch do nadwozia. Odkręcanie zacznij od tej pierwszej. Kolejne śruby prawdopodobnie znajdują się w bagażniku. Wymiana amortyzatorów może więc wymagać od ciebie zdemontowania tapicerki. Po odkręceniu wszystkich śrub możesz wyjąć element.
Wiesz już mniej więcej, jak wymienić amortyzatory. Jeśli jednak nie dokończysz całego działania w odpowiedni sposób, cała twoja praca pójdzie na marne, dlatego sprawdź teraz, co zrobić w ostatnimi etapie przeprowadzania tej czynności, aby całość udała się bez żadnego problemu!
Jak samodzielnie wymienić amortyzatory na nowe?
Ostatnim etapem wymiany tylnego amortyzatora jest zamontowanie nowego elementu. Polega to na włożeniu zakupionej części w miejsce starej oraz przykręceniu wcześniej odkręconych śrub. Musisz pamiętać, aby poskładać w całość tapicerkę bagażnika. Po tym wymiana amortyzatorów zostanie zakończona, a ty będziesz mógł cieszyć się sprawnym samochodem.
Wymiana amortyzatorów u mechanika – ile to kosztuje?
Wiesz już, jak wymienić amortyzatory. Nie oznacza to jednak, że musisz robić to samodzielnie. Możesz zdać się na usługi mechanika. Ile kosztuje taka usługa? Wymiana amortyzatorów w aucie, które nie jest zbyt skomplikowane pod względem konstrukcyjnym, to wydatek rzędu 50 zł za jeden element. Cena ta jednak rośnie do nawet 250 zł w przypadku bardziej złożonych modeli.
Jak wymienić amortyzatory? O czym musisz pamiętać? Ile to kosztuje u mechanika? Wymiana amortyzatorów może być wykonana samodzielnie, ale nie musi. Jeśli nie czujesz się na siłach, zleć to zadanie specjaliście. Dzięki temu zyskasz pewność, że zostało wykonane poprawnie.