Element filtrujący paliwo umieszczany jest w różnych zakamarkach pojazdu. Dlatego nie zawsze masz do niego łatwy dostęp. Wymiana filtra paliwa jest jednak w większości przypadków dosyć prosta. Kiedy poziom skomplikowania rośnie? Im samochód jest starszy, tym trudniejsze okazuje się to zadanie. Jak wymienić filtr paliwa w aucie? Przeczytaj nasz poradnik!
Filtr paliwa – gdzie jest w samochodzie?
Musisz wiedzieć, gdzie ten element się znajduje, skoro masz zamiar go wymienić. Tutaj pojawiają się schody, bo zazwyczaj ten element może być ukryty:
- w komorze silnika;
- w baku paliwa;
- wzdłuż przewodów paliwowych;
- pod autem.
Jeśli już go znalazłeś, możesz już przejść do wymiany filtra. Jakie są poszczególne etapy? Czytaj dalej!
Jak wymienić filtr paliwa w samochodzie?
Sposób wymiany filtra paliwa zależy od miejsca, gdzie się on znajduje. W starszych autach (np. koncernu VAG) filtr paliwa często umieszczany był nieopodal kielicha kolumny McPhersona. Dlatego w przypadku tych modeli musisz:
- odkręcić górną pokrywę;
- wyjąć zużyty filtr;
- wypełnić zbiorniczek paliwem;
- ponownie montować element.
Jeśli jednak filtr znajduje się wzdłuż przewodów pod autem, musisz najpierw je zacisnąć. Dzięki temu po wyjęciu filtra powstrzymany zostanie przepływ paliwa. Kolejne kroki są podobne.
Kiedy nie warto wymieniać filtra paliwa samodzielnie?
To sytuacja, która wymaga od ciebie wyjścia poza swoje umiejętności. Czasem zdarza się, że wymiana filtra paliwa wymusza jego demontaż ze zbiornika. Po pierwsze, jest to dosyć niebezpieczne (szczególnie, gdy masz do czynienia z benzyną). Po drugie, wymaga zastosowania specjalnych narzędzi. Po trzecie, w przypadku braku kanału zmiana zanieczyszczonego elementu może być niemożliwa, jeśli jest on umieszczony pod autem. Wtedy najlepiej będzie, gdy udasz się do warsztatu.
Co daje wymiana filtra paliwa w silniku?
Dla niektórych osób temat ten jest dosyć kontrowersyjny, ponieważ nie wymieniają filtra w aucie w zasadzie… nigdy. Nie odczuwają z tego powodu specjalnych problemów z działaiem silnika. Jednak trzeba przyznać, że nowoczesne jednostki napędowe, (szczególnie te wysokoprężne) są bardzo czułe na jakość paliwa. Pompowtryskiwacze i układy common rail potrzebują niezwykle czystego paliwa ze względu na niewielkie otwory we wtryskiwaczach. Konieczne jest wykonywanie kilku wtrysków podczas jednego cyklu pracy. Nawet drobne zanieczyszczenia mogą doprowadzić do uszkodzenia tych czułych urządzeń. Dlatego wymiana filtra paliwa jest absolutną koniecznością.
Co ile wymiana filtra paliwa w aucie jest konieczna?
W silnikach wymagających ekstremalnie czystego paliwa (np. we wspomnianych jednostkach wysokoprężnych) zaleca się wymianę filtra paliwa w każdym lub w co drugim interwale olejowym. Może to oznaczać przebieg w granicach 20-30 tysięcy kilometrów. Inni robią to raz na 3 wymiany oleju. Są jeszcze tacy kierowcy, którzy trzymają się granicy 100 tysięcy kilometrów. Nie polecamy jednak powielać przyzwyczajeń wspomnianych użytkowników aut, którzy w ogóle nie wymieniają filtrów paliwa.
Wymiana filtra paliwa – benzyna
W silnikach benzynowych wymiana filtra paliwa nie wiąże się z koniecznością odpowietrzania układu. Zazwyczaj wystarczy jedynie:
- demontaż starego elementu;
- założenie nowego filtra;
- kilkukrotne przekręcenie kluczyka w pozycję zapłonu.
Oczywiście, nie możesz przekręcać kluczyka, by uruchomić silnik. Najpierw dobre kilka razy pozwól, by pompka wytworzyła ciśnienie w układzie. Dopiero wtedy przekręć kluczyk do włączenia jednostki.
Wymiana filtra paliwa – diesel, system common rail
W starych dieslach wymiana filtra paliwa wymaga odpowietrzenia układu. Można to wykonać przy pomocy specjalnej gruszki umieszczonej na przewodach doprowadzających lub przy filtrze. W nowszych silnikach wysokoprężnych możesz uruchomić silnik podobnie, jak w przypadku konstrukcji benzynowych. Układ paliwowy w systemach common rail i pompowtryskiwaczach nie potrzebuje odpowietrzania. Trzeba jedynie kilka razy przekręcić kluczyk do pozycji zapłonu.
Ile kosztuje wymiana filtra paliwa?
Wymiana filtra paliwa u fachowca opłaca się tylko wtedy, gdy jest on schowany w baku lub w innym niedostępnym miejscu. Wówczas samodzielna wymiana nie wchodzi w grę. Koszt w warsztacie może oscylować w okolicach 80-120 zł. Natomiast jeśli swój filtr masz w komorze silnika i mimo wszystko nie będziesz go wymieniać samodzielnie, zapłacisz niewiele ponad 40 zł. Musisz zdecydować, czy w twoim przypadku konieczne jest skorzystanie z pomocy fachowca, czy poradzisz sobie sam.
Lepiej wymień filtr paliwa, zanim uszkodzisz pompy wtryskowe i zapchasz wtryskiwacze
Zanieczyszczenia z baku lub te obecne w paliwie mogą wyrządzić wielkie szkody w systemie zasilania paliwem. Najgorsze konsekwencje awarii czekają właścicieli diesli. Opiłki lub inne elementy mogą uszkodzić gładkie powierzchnie pomp wtryskowych lub zapchać wtryskiwacze. Regeneracja lub wymiana tych elementów to koszt liczony w tysiącach złotych. Chyba jednak lepiej zapłacić te kilkadziesiąt złotych albo samemu wymienić filtr?