Wałek rozrządu sterujący pracą zaworów porusza się w filmie olejowym. Aby zachować czystość pod maską i nie doprowadzić do ubytku oleju, stosuje się uszczelnienie pokrywy zaworów. Zwykle głównym tego składnikiem jest sama uszczelka, której montaż przebiega sprawnie i szybko.
Wymiana uszczelki pokrywy zaworów nie kosztuje wiele, choć są pewne wyjątki. Sprawdź, jakie wydatki cię czekają i dowiedz się, w jaki sposób krok po kroku wymieniać uszczelkę. Podpowiadamy, co robić!
Wymiana uszczelki pokrywy zaworów – cena
Ile kosztuje wymiana uszczelki pokrywy zaworów? Koszt nie powinien przekraczać 50 złotych za robociznę. Do tego musisz doliczyć kwotę za części, ale w przypadku wielu silników o małej pojemności nie będzie ona wysoka. Zapłacisz za nie 15-20 zł.
Wyjątkiem są większe jednostki (np. 6-cylindrowe), w których trzeba zastosować dwie uszczelki. Czasem kosztują one nawet 100-150 zł.
W pewnych sytuacjach wymiana uszczelki pokrywy zaworów odbywa się przy okazji większych napraw, np. wymiany uszczelki pod głowicą. Jeśli jednak zauważysz pocenie się silnika spod „klawiatury”, możesz zdecydować się na samodzielne uszczelnienie.
Wymiana uszczelki pokrywy zaworów krok po kroku
Jak wymienić uszczelkę pokrywy zaworów? Czynność ta jest prosta, ale wymaga dokładności. Głównym powodem jest niewielka szerokość samego uszczelnienia i jego spora długość. A to może spowodować, że niełatwo będzie uzyskać równą powierzchnię. Konsekwencją tego jest przeciekanie oleju.
Poza tym, podczas demontażu pokrywy i samej uszczelki do górnej części głowicy może dostać się sporo kurzu, pyłu i brudu z komory silnika. wcześniejsze umycie lub co najmniej porządne wyczyszczenie newralgicznych miejsc stykowych zdecydowanie nie zaszkodzi.
Przygotowanie stanowiska pracy – potrzebne akcesoria
Wymiana uszczelki pod pokrywą zaworów nie będzie mogła się odbyć bez kilku akcesoriów. Chodzi o:
- zestaw uszczelniający;
- silikon silnikowy do wysokich temperatur;
- zapas szmatek do czyszczenia;
- grzechotka i klucz nasadowy (wielkość zależna od modelu auta);
- śrubokręt płaski i wkrętak;
- preparat w płynie do czyszczenia – może być benzyna ekstrakcyjna;
- opcjonalnie klucz dynamometryczny.
Wymiana uszczelki pokrywy zaworów. Krok pierwszy – odkręcanie zasłaniających elementów
Jeśli wymieniasz uszczelkę pod kapą zaworową, wówczas na początku może być niezbędny demontaż elementów przysłaniających samą pokrywę. Może to być element idący od separatora odmy do układu ssącego, rura od turbosprężarki lub element instalacji elektrycznej jednostki.
Wszystko to będziesz musiał zdemontować, zanim zaczniesz odkręcać śruby mocujące pokrywę zaworów. Dlatego na spokojnie pozbądź się wszystkich podzespołów, które uniemożliwiają ci swobodne wyciągnięcie pokrywy.
Wymiana uszczelki pokrywy zaworów. Krok drugi – odkręcanie samej pokrywy
W kolejnym kroku zlokalizuj nakrętki mocujące pokrywę. W różnych modelach silników jest to inne rozwiązanie. Niektóre z nich mają tylko 3 nakrętki umieszczone wzdłuż osi silnika na środku i z każdej skrajnej strony.
W innych jest ich 6, 8, a nawet 10 rozmieszczonych dookoła całej pokrywy. Wymiana uszczelki pokrywy zaworów wymaga odkręcenia wszystkich tych nakrętek. Kolejność odkręcania nie ma większego znaczenia podczas pracy.
Wymiana uszczelki pokrywy zaworów. Krok trzeci – zdejmowanie pokrywy i oczyszczanie powierzchni
Gdy wszystko to, co mogłeś odkręcić, jest już na stole narzędziowym, wystarczy tylko podnieść pokrywę. Może się to okazać trudniejsze, niż myślisz, jeśli poprzednik nałożył niezliczone warstwy silikonu „dla pewności”. Wtedy nie pozostaje nic innego jak delikatne podważanie pokrywy płaskim śrubokrętem.
Musisz to zrobić z wyczuciem, by nie uszkodzić żadnego elementu i jednocześnie unieść pokrywę. Gdy już ją uniesiesz i oderwiesz uszczelkę, wtedy musisz wyczyścić bardzo dokładnie wszystkie elementy stykowe na głowicy i pokrywie zaworów. Części głowicy powinny świecić się metalicznie, a pokrywa zaworów musi być pozbawiona zabrudzeń.
Wymiana uszczelki pokrywy zaworów. Krok czwarty – nakładanie nowej uszczelki
W miejscach, gdzie znajduje się wałek rozrządu wraz z mocowaniami, uszczelka pod zaworami ma specjalne przetłoczenia. Zwykle mają one kształt półokręgu. Trzeba na nie nałożyć dodatkową warstwę silikonu.
Trudno jest w takich miejscach uzyskać optymalny docisk, dlatego postaraj się dodać w okolicach newralgicznych miejsc nieco substancji uszczelniającej. Teraz załóż uszczelkę zgodnie z punktami naprowadzającymi. Wymiana uszczelki pokrywy zaworów nie kończy się na jej prawidłowym umieszczeniu.
Wymiana uszczelki pokrywy zaworów. Krok piąty – dokręcanie pokrywy zaworów
Dlaczego olej cieknie z silnika akurat w okolicach wymienianego elementu? Powody są dwa – zużycie uszczelki i nieprawidłowy montaż. Musisz więc przyłożyć się do dokręcenia pokrywy. Jeśli nakrętki są dookoła, zacznij od środka i potem przechodź do zewnątrz metodą na krzyż.
Przyjmij dwa obroty kluczem i idź do następnego miejsca. Po uzyskaniu widocznego oporu dokręć pół obrotu (180 stopni) i pozostaw. Nigdy nie zaczynaj od skrajnych stron, bo pokrywa może się skrzywić, a uszczelka nie spełni swojej roli.
Wymiana uszczelki pokrywy zaworów. Krok szósty – założenie pozostałych elementów
Czas na ostatni etap wymiany uszczelki pokrywy zaworów. Gdy już pokrywa jest na swoim miejscu, możesz przystąpić do montażu części, które odkręciłeś, by się do niej dostać.
Warto przy tej okazji sprawdzić szczelność węży gumowych i ich połączenia. Będziesz miał pewność, że są w dobrym stanie. Wymiana uszczelki pod pokrywą zaworów się powiodła, brawo!
Wymiana uszczelki pokrywy zaworów – na co uważać?
Jedną z ważniejszych zasad w mechanice jest zachowanie czystości przy demontażu i montażu części. Przedostanie się zabrudzeń pod „klawiaturę” może być przyczyną wytarcia gładzi wałków rozrządu i innych elementów. Dlatego najlepiej jest oczyścić wszystko dookoła, jeśli oczywiście zachodzi taka konieczność.
W dalszym kroku pamiętaj, by wymiana uszczelki pokrywy zaworów była połączona z odpowiednim dokręceniem śrub. Bez tego nie ma mowy o zachowaniu szczelności. I jeszcze jedna ważna sprawa – zanim położysz uszczelkę na głowicy, oczyść jej powierzchnię styku. I nie przesadzaj z silikonem, bo uszczelka nie spełni swojego zadania.
Czy samodzielna wymiana uszczelki pokrywy zaworów się opłaca? Warto się na nią zdecydować, jeśli zauważysz cieknący olej po bloku silnika.
Poprawisz dzięki temu estetykę samej komory i jednostki napędowej, zahamujesz ubytki oleju i wyeliminujesz ryzyko parowania gorącego oleju i wdychania go podczas jazdy. A wymiana w przydomowym garażu pozwoli ci zaoszczędzić nawet ponad 100 zł, jeśli masz dwie głowice w aucie.