Nieprawidłowa praca silnika to częsty problem osób, które posiadają silniki spalinowe – zarówno benzynowe, jak i diesla. Problemy układu zapłonowego wymagają specjalistycznej diagnostyki w autoryzowanym serwisie, szczególnie kiedy pojazd pracuje inaczej niż zwykle. Kiedy w cylindrach nie dochodzi do procesu spalenia mieszanki paliwowo-powietrznej może okazać się, że nastąpiło wypadanie zapłonu. Podstawowych objawów oraz świecących się kontrolek sygnalizujących problem nie można bagatelizować. W przeciwnym razie doprowadzisz do całkowitego uszkodzenia silnika, a to będzie wysoce kosztowne.
Wypadanie zapłonu – czym jest?
Masz częsty problem z odpaleniem samochodu po dłuższym postoju? A może podczas jazdy silnik wydaje niepokojące dźwięki i przestaje pracować na jeden z kilku cylindrów? Częstym powodem takich sytuacji jest wypadanie zapłonu. Oznacza to, że mieszanka paliwowo-powietrzna nie jest spalana w cylindrach i zalewa świece zapłonowe. To powoduje brak iskry, a co za tym idzie dalsze problemy z poprawną pracą silnika. Problemy z wypadaniem zapłonu najczęściej zdarzają się w starszych samochodach, szczególnie w takich, które są mocno wyeksploatowane.
Kiedy pojawia się najczęściej wypadanie zapłonu?
Wypadanie zapłonu to problem, który pojawia się głównie wtedy, kiedy cewka ma przepięcia elektryczne, w samochodzie znajdują się zużyte świece zapłonowe bez iskry lub olej przedostaje się do cylindrów poprzez uszkodzenie uszczelniaczy zaworowych. Inne problemy, które mogą powodować wypadanie zapłonu, to:
- uszkodzenie uszczelki pod głowicą i przedostawanie się płynu chłodniczego do cylindrów,
- nieprawidłowa praca sterownika silnika odpowiedzialnego za dozowanie dawki paliwowo-powietrznej do cylindrów,
- nadmiernie zużyte świece zapłonowe.
Co ciekawe, tylko profesjonalna diagnostyka pozwoli ci ocenić, jaki jest rzeczywisty powód wypadających zapłonów na cylindrach. Ten problem skutecznie uprzykrza codzienną jazdę, dlatego warto działać od razu jak pojawią się pierwsze objawy usterki. Wszelkie problemy z układem dolotowym, nieszczelności oraz zatkane wtryskiwacze paliwa to kolejne powody, które generują pojawienie się błędów w narzędziach diagnostycznych oraz mogą całkowicie unieruchomić pojazd.
Jakie są objawy wypadania zapłonu w samochodzie? Podpowiadamy!
Objawów wypadania zapłonu w samochodzie może być kilka, a nawet kilkanaście. Te, które zauważysz praktycznie natychmiast po pojawieniu się problemu, to:
- sporadyczne szarpnięcia silnika podczas jazdy na wolnych obrotach,
- problemy z odpaleniem lub całkowite unieruchomienie pojazdu,
- mocny zapach benzyny w okolicach maski,
- spadek mocy auta,
- wahania obrotów na biegu jałowym,
- pojawienie się kontrolki check engine.
Jest też wiele innych objawów, ale te są możliwe do zdiagnozowania wyłącznie po wykonaniu kompleksowej diagnostyki w autoryzowanym serwisie ze sprzętem komputerowym. Wypadanie zapłonu pociąga za sobą wiele konsekwencji. Jeśli nie zareagujesz odpowiednio i nie pozbędziesz się usterki twój pojazd może zostać poważnie uszkodzony. Dotyczy to zarówno motocykli, jak i samochodów wszelkiego typu.
Wypadanie zapłonu – najpopularniejsze usterki i rozwiązania
Awaria auta poprzez wypadanie zapłonu może mieć różne podłoża, które w niektórych sytuacjach są łatwe do naprawy – nawet samodzielnej. Jeśli znasz już objawy i przyczyny wypadania zapłonu na wolnych obrotach, możesz wymienić kilka części, które najczęściej ulegają uszkodzeniu, a mianowicie:
- świece zapłonowe,
- przewody wysokiego napięcia,
- cewkę zapłonową,
- układ dolotowy ze względu na lewe powietrze.
Musisz jednak wiedzieć, że wymiana świec nie zawsze jest skuteczna. Jest jednak na tyle tania, iż możesz zdecydować się na nią w pierwszej kolejności. Być może w ten sposób szybko zażegnasz problem z wypadaniem zapłonu. Uszkodzenia powyższych elementów to najpopularniejsze usterki, na jakie narażone są samochody z napędem paliwowym. Nie masz doświadczenia jeśli chodzi o mechanikę? W takim razie lepiej oddaj swój pojazd do specjalisty, gdyż możesz wyrządzić jeszcze większe szkody, niż zrobi to samo wypadanie zapłonu.
W kwestii wypadania zapłonu znane są też poważniejsze usterki związane z zapieczonymi pierścieniami tłokowymi, uszkodzoną uszczelką pod głowicą oraz zatarciem układu korbowego. W takich sytuacjach nie dasz rady samodzielnie zdiagnozować silnika, a tym bardziej naprawić go. Jeśli chcesz uniknąć kosztownych skutków wypadania zapłonu – działaj natychmiast. Kiedy przyczyną wypadania zapłonu są zużyte pierścienie tłokowe finalnie może okazać się, że auto będzie wysoce kosztowne w naprawie.
Wypadanie zapłonu – duży problem czy banalna usterka?
W kwestii podsumowania warto zaznaczyć, że wypadanie zapłonu wydaje się banalną do usunięcia usterką, ale w wielu przypadkach może powodować szybkie uszkodzenie wielu podzespołów samochodu. Nierówna praca silnika powinna być dla ciebie pierwszym sygnałem do podłączenia systemu diagnostycznego. Pamiętaj – lepiej zapobiegać wypadaniu zapłonu, aniżeli walczyć z późniejszymi kosztami napraw całego silnika.