Z artykułu dowiesz się jak działa wyświetlacz head-up HUD. Poznasz bliżej jego funkcje, zalety oraz wady. W tekście opisaliśmy krótką historię tych wyświetlaczy produkowanych dla wojska od ponad pięćdziesięciu lat.
Wyświetlacz head-up – krótka historia motoryzacji
Pierwszym samochodem, który wyposażono w wyświetlacz head-up był Chevrolet Corvette w roku 2000, a już w 2004 trafił do BMW i tym samym auta serii 5 z tego roku były pierwszymi w Europie, w których seryjnie montowano ekran HUD. Ciężko powiedzieć, dlaczego tak późno zaczęto stosować tę technologię w autach, ponieważ w samolocie wojskowym zastosowano takie rozwiązanie już w 1958 roku. Dwadzieścia lat później HUD trafił do samolotów cywilnych.
Czym jest wyświetlacz HUD
Wyświetlacz przezierny umożliwia wyświetlać podstawowe parametry na przedniej szybie samochodu. Dzięki temu kierowca ma możliwość kontroli między innymi prędkości bez oderwania wzroku od jezdni. HUD został zapożyczony z myśliwców, w których od lat skutecznie wspierał pilotów. W najnowszych modelach aut instaluje się bardzo zaawansowane systemy wyświetlające parametry tuż poniżej linii wzroku kierowcy w dolnej części szyby. Jeśli w twoim aucie nie zainstalowano fabrycznie tego systemu będziesz mógł dokupić wyświetlacz head-up kompatybilny z prawie każdym modelem auta.
Jakie informacje pokazuje kierowcy wyświetlacz head-up display?
Wyświetlacz head-up może pokazywać wiele informacji, ale najczęściej w wyeksponowanym miejscu znajduje się prędkościomierz i jest to obowiązkowy element podobnie jak w przypadku standardowych liczników. Bieżąca prędkość jest pokazywana cyfrowo z użyciem największej czcionki. Ze względu na niewielką ilość miejsca, którą można poświęcić na wyświetlanie parametrów auta producenci starają się nie umieszczać w HUD nadmiernej ich ilości.
Do podstawowych informacji pojawiających się na wyświetlaczu head-up należy prędkościomierz. Zazwyczaj występuje w parze z obrotomierzem, jednak jego obecność nie jest regułą. Wiele zależy od klasy auta, w luksusowych modelach HUD będzie wyświetlał wskazania systemu odczytywania znaków drogowych, tempomatu, alarmu ostrzegającego przed obiektami znajdującymi się w martwym polu pojazdu, a nawet nawigacji samochodowej.
Pierwszy wyświetlacz head-up to była bardzo prosta konstrukcja, która na przestrzeni lat bardzo ewoluowała. Systemy w topowych modelach popularnych marek wyświetlają informacje w bardzo jaskrawych, kolorowych barwach bez praktycznie żadnych opóźnień. Często pozwalają też na indywidualną personalizację na przykład ustawienie miejsca wyświetlania parametrów, czy rotacji wyświetlacza.
Jak działa wyświetlacz HUD?
Działanie wyświetlacza head-up nie jest skomplikowane. Wykorzystuje właściwości szkła, które zatrzymuje określoną długość fali świetlnej, ponieważ jest przezroczysta. Wyświetlacz HUD emituje określoną barwę mogącą pojawić się w postaci informacji na szybie. Parametry pojazdu wyświetlają się na określonej wysokości szyby, którą najczęściej można indywidualnie dostosować lub na specjalnie w tym celu zamontowanym na desce rozdzielczej.
Jeśli kupujesz indywidualnie cały system, pamiętaj, że projektor powinien być odpowiednio dobrany. Ważne, żeby obraz był ostry i wyraźny, ale nie może razić kierowcę w oczy. Najnowsze multimedialne wyświetlacze head-up mają regulowaną jasność, wysokość pojawiania się informacji oraz rotacji, dzięki czemu dopasujesz wszystko odpowiednio do swoich potrzeb.
Wyświetlacz head-up HUD – gadżet czy przydatny system poprawiający bezpieczeństwo?
Wyświetlacz head-up to nie tylko modny gadżet, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. HUD znalazł zastosowanie w wojsku, lotnictwie cywilnym i na dobre zagościł w samochodach, ponieważ dzięki niemu kierowca czy pilot nie musi odrywać wzroku od tego, co dzieje się za przednią szybą i korzystnie wpływa na koncentrację prowadzącego pojazd. Ta czynność szczególnie niebezpieczna jest podczas jazdy nocą, kiedy jaśniejszy od otoczenia standardowy wyświetlacz, powoduje, że wzrok potrzebował będzie więcej czasu na adaptację.
Najwięcej zdarzeń drogowych spowodowanych jest brakiem koncentracji lub chwilową utratą uwagi kierowcy. Odczytywanie prędkości z fabrycznych zegarów umieszczonych na kokpicie zajmuje około jednej sekundy, ale tyle wystarczy do wypadku czy potrącenia pieszego. W czasie jednej sekundy samochód przemierza odległość kilku metrów przy prędkości około 50 km/h, przy jeździe z prędkością 100 km/h ta odległość wynosi już blisko 30 m, a na autostradzie aż 40 m. Wyświetlacz head-up jest cały czas delikatnie poniżej linii wzroku kierowcy, dzięki czemu wystarczy delikatny ruch głową w dół, żeby odczytać parametry pojazdu.
Ekran HUD – technologia przyszłości
Wyświetlacz head-up staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem poprawiającym bezpieczeństwo podróżowania. Jego głównym zadaniem jest wyświetlanie najważniejszych informacji na szybie kierowcy. Jest to bardzo rozwojowa technologia, nad którą stale trwają badania. Aktualnie prowadzone są eksperymenty z wyświetlaniem danych za pomocą specjalnie zaprojektowanego lasera bezpośrednio w siatkówce oka. Innym pomysłem było wykorzystanie projektora 3D, dzięki któremu nad jezdnią wyświetlałaby się czerwona linia wskazująca drogę.
Na początku podobnie jak przypadku wielu nowych technologii wyświetlacze head-up montowano jedynie w topowych modelach luksusowych samochodów. Dzięki rozwojowi nauki i technologiom produkcji pojawiają się obecnie także w tańszych autach. Jeśli zależy ci na bezpieczeństwie podczas jazdy a twoje auto nie posiada fabrycznego systemu HUD, na rynku znajdziesz wiele ofert projektorów dostosowanych do różnych modeli aut.