Czy youngtimer to klasyka motoryzacji?

Różnica między youngtimerem a oldtimerem jest taka, że pierwszy z nich często użytkowany jest na co dzień. Drugi typ pojazdu natomiast trzymany jest pod „kołderką” i wystawiany na światło dzienne podczas pokazów lub zlotów. Youngtimer to klasyk, którego nie szkoda do jazdy każdego dnia. Jakie modele są godne zainteresowania? Sprawdź wyróżniające się propozycje!

Samochody youngtimer – definicja i znaczenie klasyku

samochody youngtimer definicja

W dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego youngtimer to młodociany”. Takim mianem określane są samochody, które przekroczyły pewną barierę wieku, jednak nie można ich jeszcze uznać za stare klasyki motoryzacji. W różnych krajach podchodzi się do tej granicy inaczej. W Polsce przyjmuje się, że youngtimery powinny mieć przynajmniej 25 lat. Włosi czekają jedynie 20, by dany model tak nazywać. W Holandii i Wielkiej Brytanii jest to granica aż 40 lat! W zasadzie chodzi jednak o to samo – o samochód pozbawiony zbędnej elektroniki, z „duszą” i o niezawodnej konstrukcji.

Dlaczego ludzie kochają klasyczne youngtimery? Czy warto kupić?

Jest kilka powodów, dla których auta nieco starsze cieszą się niesłabnącą popularnością. Można wyliczyć np.:

  • dużą dostępność na rynku wtórnym;
  • niewygórowane ceny zakupu;
  • sporo części zamiennych;
  • łatwość obsługi;
  • wytrzymałość konstrukcji.

Właśnie dlatego youngtimer również w Polsce ma się bardzo dobrze. Czy takie auta mają jedynie zalety? Przy zakupie i eksploatacji musisz liczyć się też z konsekwencjami wyboru. Co musisz uwzględnić?

Czy youngtimer może służyć do jazdy codziennej?

youngtimer do jazdy codziennej

Zdecydowanie tak! Warunkiem jest utrzymanie pojazdu w dobrym stanie technicznym. Z jednej strony nie jest to przesadnie trudne, bo auta te znane są ze swojej wytrzymałości. Jeśli tylko poprzedni właściciele należycie o nie dbali, możesz śmiało wybierać się takim pojazdem w dłuższe trasy. Z drugiej natomiast cała konstrukcja ma zazwyczaj ponad 25 lat i w każdej chwili dowolna część może odmówić posłuszeństwa. W tych rocznikach rzadkością była też klimatyzacja. Auta nie mają czasem nawet także wspomagania kierownicy, więc wielokilometrowe trasy mogą być uciążliwe.

Wady posiadania youngtimera na własność

Podczas poszukiwań na rynku wtórnym możesz dostrzec, że trudno o zadbaną sztukę w atrakcyjnej cenie. Ludzie rozumieją, jakimi pojazdami dysponują, dlatego nie chcą oddawać tych aut za półdarmo. Tanie youngtimery to zazwyczaj te modele, które nie są w najlepszym stanie blacharskim lub mechanicznym. A to pociąga za sobą konieczność wykonania gruntownego remontu i serwisu już na starcie. Często renowacja pochłania znaczną część ceny zakupu, a nawet ją przekracza.

Tanie youngtimery, czyli jakie? BMW serii 3, Honda – przegląd modeli

Skoro wiesz już, że youngtimer to auto z lat 80., a nawet 70., możesz poszukać właśnie takich klasycznych samochodów dostępnych na rynku. Które z nich są szczególnie atrakcyjne do codziennego użytkowania?

Honda Civic CRX

honda civic CRX

Szczególnie pierwsza wersja (produkowana w latach 1983–1987) szczyci się mianem youngtimera. Bardzo lekka konstrukcja i zawieszenie w połączeniu z wysokoobrotowymi silnikami daje mnóstwo radości z jazdy. Niestety, na rynku jest coraz mniej egzemplarzy zachowanych w fabrycznym stanie. Na porządku dziennym są modyfikacje wnętrza (klatka bezpieczeństwa), czy tuning układu dolotowego i wydechowego. Za sztukę utrzymaną w dobrym stanie trzeba wydać przynajmniej 15 tysięcy.

Golf II GTI

Golf II GTI

Produkcja, podobnie jak w przypadku Hondy CRX, rozpoczęła się w 1983 roku. Zakończyła się natomiast w 1992 roku, co zaowocowało powstaniem modelu III. W tym czasie wypuszczono na rynek wiele wersji silnikowych modelu II generacji. Oczywiście, powinieneś szukać tych najmocniejszych, czyli GTI. Oferowały od 107 do 139 KM. Rarytasem będzie wersja G60 o mocy 210 KM. Ceny? Jeśli dobrze poszukasz, 15 tysięcy powinno wystarczyć. Ten youngtimer to prawdziwy klasyk na polskich drogach.

BMW serii 3 E30

BMW serii 3 E30

W wersji M3 Coupe to auto raczej nie będzie należało do tanich. Jednak zwykłe wersje również są niczego sobie. Mowa chociażby wersjach z nadwoziem sedan i silnikami o mocy 170, 192 i 197 KM. Jak przystało na BMW, pod maską znajdziesz świetne silniki, które bardzo dobrze radzą sobie z napędzaniem tego ponad 30-letniego auta. Cena? Za 10 tysięcy znajdziesz bardzo przyzwoity egzemplarz.

Czy warto kupić samochód youngtimer? Do jazdy codziennej odrestaurowany model może być nieopłacalny, ale jako lokata kapitału z pewnością będzie ciekawą opcją. Nadal zdarzają się perełki, które możesz kupić za niewielkie pieniądze, niskim kosztem doprowadzić do dobrego stanu i użytkować latem. Youngtimer coraz bardziej jednak nadaje się do schowania w garażu i czekania na wyższe ceny.

Dodaj komentarz