Może się czasem okazać, że zaprawki lakiernicze będą w twoim aucie konieczne. Najczęściej powodem są szkody parkingowe i otarcia podczas wjeżdżania lub wyjeżdżania z garażu. Czasem nawet zegarek może sprawić, że podczas wsiadania do pojazdu uszkodzisz lakier na karoserii.
Dlatego prędzej czy później będzie trzeba go punktowo zregenerować. Jak zrobić zaprawkę lakierniczą, nie wydając ani grosza na robociznę w warsztacie samochodowym? Dowiedz się i sprawdź, czy to możliwe!
Nie tylko lakier i pędzelek do zaprawek lakierniczych – zobacz niezbędny zestaw do usuwania zarysowań
Do wykonania napraw blacharsko-lakierniczych potrzebne będą następujące akcesoria:
- wkrętarka z regulacją obrotów;
- pad polerski;
- pasta polerska;
- papier wodny od 1500 do 3000;
- dozownik wody w sprayu;
- taśma malarska;
- benzyna ekstrakcyjna;
- ręcznik papierowy;
- pędzelek lub korektor zaprawkowy;
- szpachla aluminiowa ze szpachelką;
- lakier gruntujący, podkładowy i bezbarwny.
Jak zrobić zaprawkę lakierniczą samodzielnie – ocena uszkodzenia
Pierwsza sprawa to realna weryfikacja niedoskonałości. Lakier składa się z kilku warstw:
- bezbarwnej wierzchniej;
- bazowej;
- podkładowej.
Wprawne oko jest w stanie ocenić, czy doszło do zdarcia lakieru bazowego, czy może naruszona jest nawet struktura blachy i uszkodzenie sięga bardzo głęboko.
Od tego, jak mocno element jest naruszony, zależy zakres wykonanych przez ciebie prac i to, jakie akcesoria będą potrzebne. Zaprawki lakiernicze wymagają bardzo dużej precyzji, więc jeśli nie jesteś z natury cierpliwy i dokładny, lepiej nie podejmuj się samodzielnej naprawy.
Jak zrobić zaprawki krok po kroku?
Matowienie powierzchni i odtłuszczanie
Jeśli jednak uznasz, że masz do tego smykałkę, postępuj według kolejnych wskazówek.
- Na samym początku weź do ręki najgrubszy z proponowanych arkuszy papieru wodnego (1500).
- Po naniesieniu na element nieco wody ze spryskiwacza możesz przejść do zdzierania elementu do blachy. Oczywiście, jeśli zarysowanie lub uszkodzenie jest niewielkie, najlepiej oszczędzić sobie pracy i nie wykonywać zbyt szerokich ruchów. Zdarcie jak najmniejszej powierzchni zapewnia mniejszą ingerencję w oryginalny lakier.
- Po tym kroku weź nieco środka odtłuszczającego na ręcznik papierowy lub szmatkę i dokładnie wyczyść miejsce pracy.
Szpachlowanie ubytku i szlifowanie na mokro
Kolejny etap zaprawki lakierniczej to szpachlowanie i szlifowanie. Oto następne kroki.
- Po dokładnym zeszlifowaniu i odtłuszczeniu możesz przejść do nakładania szpachli.
- Dla lepszego efektu wymieszaj ją z utwardzaczem na twardej i czystej podkładce.
- Potem nanieś w niewielkiej grubości na element. Zaprawki lakiernicze wymagają bardzo dokładnego wypolerowania powierzchni, więc im cieńsza warstwa, tym łatwiej będzie ci ją wyrównać. Szpachla aluminiowa jest twarda, więc nie przesadzaj z jej ilością, bo podczas szlifowania się zamęczysz.
- Odczekaj ok. 40 minut i z użyciem wszystkich arkuszy papieru stopniowo wygładzaj powierzchnię. Po wyschnięciu odtłuść element.
Nakładanie warstw podkładu i przygotowanie do malowania
Czas na następne kroki.
- Najpierw bardzo dokładnie oklej miejsca, których nie masz zamiaru malować.
- Potem przy pomocy warstwy gruntującej i podkładowej przygotuj powierzchnię do nałożenia właściwego lakieru bazowego. Pamiętaj, że zanim wykorzystasz pistolet do zaprawek czy inne akcesoria, musisz wszystkie sąsiednie elementy dobrze zabezpieczyć. Oczywiście jest to zależne od miejsca, które malujesz.
- Po wyschnięciu podkładów (kilka godzin) możesz rozpocząć nakładanie bazowego lakieru.
Malowanie i finisz lakierem bezbarwnym
Czas na malowanie i wykończenie.
- Przed przystąpieniem do malowania powinieneś zmatowić podkład dla uzyskania najlepszej przyczepności. Papier 3000 będzie do tego odpowiedni.
- Potem nałóż 2 lub 3 warstwy lakieru w odpowiednim do nadwozia kolorze.
- Na samym końcu (według czasu zalecanego przez producenta lakieru) wykonaj finisz lakierem bezbarwnym. Oczywiście, możesz wykonać również zaprawki lakiernicze pędzelkiem, jeśli miejsce jest naprawdę niewielkie. Zwykle jednak konieczne jest wykorzystanie pistoletu lub sprayu.
- Następnego dnia spoleruj miejsce pastą i padem na wkrętarce. Gotowe!
Zaprawki lakiernicze na rdzę – czy warto wykonywać samodzielnie?
Pojawienie się korozji w uszkodzeniu bardzo często oznacza dziurę. Tutaj samo szpachlowanie na wiele się nie zda, bo po zimie problem znowu się pojawi. Jedyną opcją jest oddanie swojego samochodu do zakładu blacharsko-lakierniczego, który podejmie się profesjonalnej naprawy.
Ile kosztuje taka zaprawka lakiernicza? Cena może być niższa od 100 zł, ale przy tak inwazyjnej naprawie raczej przygotuj się na kwotę kilkuset złotych. Dlatego jeśli tylko masz nieco miejsca przy domu i trochę umiejętności, możesz wykonać takie naprawy sam.
Jak widzisz, nie trzeba wiele, by samodzielnie wykonać zaprawki lakiernicze. Kluczowe dla powodzenia prac jest perfekcyjne przygotowanie szpachlowanego miejsca. Bez tego nie ma szans na uzyskanie równej i nieodznaczającej się powierzchni. Nie łudź się, że ukryjesz niedoskonałości warstwą bazowego lakieru – to po prostu niemożliwe.
Dlatego skup się przede wszystkim na bardzo dokładnym wyprowadzeniu powierzchni i staraj się uzyskać idealnie równą warstwę pod palcami. Nie nakładaj też zbyt wiele lakieru bazowego za jednym razem, bo zacznie ściekać. Unikaj również pracy w słońcu, by produkty nie wysychały zbyt szybko. Wskazówek trochę jest, ale wierzymy, że sobie poradzisz!