Modyfikacje aut a zawieszenie gwintowane
Modyfikacje pojazdu można je podzielić na dwie kategorie – profesjonalną i delikatnie mówiąc nieprofesjonalną. Do pierwszej zalicza się chociażby zmiany w silniku, zawieszenie gwintowane czy modyfikacje wydechu. Druga grupa obejmuje wszelkie zmiany wchodzące w skład pojęcia „agrotuning”. Chodzi o modyfikacje oderwane od rzeczywistości, takie jak stosowanie naklejek, montaż końcówek wydechu o średnicy rynny dachowej i obcinanie zwojów w sprężynach celem obniżenia auta. Dzięki modyfikacjom, takim jak gwintowane zawieszenie, uzyskuje się określone właściwości jezdne. Więcej na ten temat w dalszej części artykułu!
Czym jest zawieszenie gwintowane?
Poza kolorowymi sprężynami i obecnością gwintu ze śrubami, zestaw ten nie różni się zbytnio od tradycyjnego rozwiązania stosowanego przez producentów. Zawieszenie gwintowane składa się bowiem z kompletnego zestawu czterech amortyzatorów i sprężyn. Jego montaż, w zależności od wersji pojazdu i zaawansowania wybranego modelu, może się nieco różnić, ale nie odbiega mocno od fabrycznego rozwiązania.
Regulacja zawieszenia gwintowanego
Regulacja zawieszenia gwintowanego nie jest trudna. Do zestawu dołączony jest klucz, którym reguluje się położenie śrub nastawczych i kontrujących. Oto jak wygląda regulacja gwintowanego zawieszenia krok po kroku:
- podnieś pojazd lub tę jego stronę, którą chcesz zmodyfikować;
- poluzuj śrubę kontrującą;
- wyreguluj śrubę i zakręć z odpowiednią siłą.
Prawda, że proste? Jeśli oczekujesz idealnego efektu, być może będziesz musiał podnosić pojazd wielokrotnie, do momentu uzyskania odpowiednich nastawów.
Co daje zawieszenie gwintowane?
Pierwszą zaletę można dostrzec gołym okiem. Chodzi o możliwość dowolnego wyboru nastawu zawieszenia. Oczywiście w ramach określonego przez producenta zakresu. W przypadku standardowych amortyzatorów nie jest to możliwe. Kolejnym czynnikiem, który powoduje, że zawieszenie gwintowane jest coraz powszechniej stosowane, jest zwiększenie sztywności nadwozia. Ma to znaczenie szczególnie podczas pokonywania zakrętów, dzięki czemu auto nie przechyla się tak mocno, jak w standardowej wersji.
Korzystając z tej modyfikacji dostrzeżesz, że pojazd jest bardziej zwinny i stabilny. Ma to przełożenie na bezpieczeństwo, szczególnie podczas sportowej jazdy. Wielu kierowców przygotowujących maszyny do driftu na samym początku montuje „gwint”, bo dzięki niemu auto jest stabilniejsze, gdy jadą bokiem. Jeśli masz auto z pazurem sportowym, możesz pokusić się o takie rozwiązanie nawet do codziennej jazdy. Jednak tutaj pojawiają się schody…
Zawieszenie gwintowane a komfort jazdy
Ten typ zawieszenia ma też pewne minusy. Widać je szczególnie podczas podróżowania trasami o słabo wyprofilowanej nawierzchni. Przez gwintowane zawieszenie o wiele dotkliwiej poczujesz na własnej skórze każdy dołek, kamyk i górkę na drodze. Ma to znaczenie pod kątem codziennych wypadów do pracy, na zakupy czy innych zwyczajnych zajęć.
Przechyły karoserii nadal będą występować, lecz w większym stopniu będą kierowane na nadwozie, a to może szkodzić konstrukcji całego pojazdu. Co ciekawe (i jednocześnie niepokojące) zdarza się, że podczas naprawdę ostrej jazdy z zawieszeniem gwintowanym pękają w autach szyby. Mało przyjemna sytuacja.
Co jeszcze warto wiedzieć o gwintowanym zawieszeniu?
Jeśli mowa o zawieszeniu gwintowanym, warto również wspomnieć o kosztach. W zależności od auta, ceny gwintowanego zawieszenia mogą wynieść tysiące złotych. Oczywiście zestawy pochodzące ze wschodu są o wiele tańsze, lecz nie ucieszą cię trwałością i jakością wykonania. Po jakimś czasie będziesz musiał zregenerować zawieszenie gwintowane. Specjalizują się w tym określone zakłady, jednak należy powiedzieć wprost, że nowe wkładki często są bardzo drogie. Istnieje również możliwość naprawy regulacji, spawania określonych elementów i innych czynności w zależności od potrzeb.
Jeśli chcesz mieć gwarancję na nowy zestaw, producent często wymaga jego montażu w profesjonalnym zakładzie. Dlatego upewnij się o tym, zanim zdecydujesz się samodzielnie zmienić te elementy w swoim samochodzie. Może się okazać, że do kosztu całego zawieszenia gwintowanego musisz również doliczyć usługę montażową, której koszt sięga nawet 500 zł. Konieczne może być także ustawienie zbieżności kół oraz implementacja dodatkowych części umożliwiających montaż części tuningowych.