Pomysł za zmianę układu amortyzującego wstrząsy ze sprężynowego na hydropneumatyczne i hydrauliczne nie jest nowy. Sięga bowiem lat 40. ubiegłego wieku, czyli czasów tuż po II wojnie światowej. Zawieszenie hydrauliczne w autach osobowych nie zadomowiło się jednak na tyle, by stosowano je seryjnie. Jest jednak wciąż lubiane przez tunerów. Czy taka zmiana jest opłacalna i sensowna? Dowiedz się więcej o rodzajach hydraulicznego zawieszenia w aucie!
Hydrauliczne zawieszenie w pojazdach – budowa
Odpowiednikiem amortyzatorów są siłowniki hydrauliczne. Tłoczony jest do nich olej przy pomocy specjalnej pompy zębatej lub tłokowej. Ta z kolei napędzana jest siłą energii elektrycznej. Taka konstrukcja wymaga oczywiście wytrzymałych przewodów olejowych, które tłoczą płyn pod sporym ciśnieniem. Dodatkowo, nad zabezpieczeniem układu czuwają bloki zaworów i czujniki wysokości. Zawieszenie hydrauliczne jest w pewien sposób podobne do pneumatycznego. Różnią się w nich jednak media odpowiedzialne za odbieranie energii drgań.
Hydraulika w samochodzie – co daje w praktyce?
Jednym z głównych powodów wykorzystywania takiego systemu jest możliwość płynnej regulacji położenia nadwozia. Każdy z siłowników sterowany jest oddzielnie, co pozwala na uniesienie jednej ze stron pojazdu, a nawet tylko jednego narożnika. Samochody z zawieszeniem hydraulicznym mogą również wykonywać nagłe skoki. Jaki z tego wniosek? Hydraulika będzie dobra jest głównie do tuningu auta, które wyróżni się z tłumu.
Zawieszenie hydropneumatyczne a hydrauliczne – czy na pewno są tożsame?
Oczywiście, że nie. Konstrukcje hydrauliczne i hydropneumatyczne bazują na zupełnie innych rozwiązaniach, chociaż nazewnictwo mogłoby skłaniać do innego wniosku. Zawieszenie hydrauliczne:
- korzysta z oleju;
- jest raczej technologią tuningową, która nie zagościła w żadnym seryjnie produkowanym aucie.
Natomiast rozwiązania hydropneumatyczne bazują na sprężonym azocie i syntetycznym płynie LDS. Co więcej, za prekursora tego zawieszenia uważa się markę Citroen i taki rodzaj zawieszenia można spotkać w modelach C4 i C5.
Jak działa zawieszenie hydropneumatyczne w samochodzie?
O ile w technologii hydraulicznej za unoszenie nadwozia odpowiada siłownik, o tyle w typie hydropneumatycznym najważniejszą rolę odgrywa część wypełniona azotem i płynem. Dzięki wzajemnemu ich oddziaływaniu pod wpływem nierówności na drodze podnosi się ciśnienie gazu i a wibracje przekazywane na zawieszenie samochodu zostają stłumione. To wpływa na zapewnienie niezwykle wysokiego komfortu jazdy nawet na bardzo podziurawionych drogach.
Zalety i wady zawieszenia hydraulicznego w samochodzie
Podstawową korzyścią, jakie daje zawieszenie hydrauliczne, jest możliwość dopasowania go do swoich oczekiwań. Kierowca w dowolnym momencie może podnieść lub obniżyć jedną stronę auta, konkretną oś lub jedno z kół. Może też zwiększyć prześwit całkowicie lub zrobić odwrotnie i kompletnie go zminimalizować. Jest tylko jeden problem – jeśli zestaw nie ma homologacji, nie będziesz mógł poruszać się autem po drogach publicznych. Poza tym, wszystkie części potrzebne do konwersji są raczej drogie.
Czy warto zainwestować w zawieszenie hydropneumatyczne?
Niwelowanie drgań przy pomocy azotu i płynu przekłada się na niesamowity komfort jazdy. Auto nie podskakuje na dołkach i zapewnia bardzo dobre wybieranie wszystkich dołków, kamieni i innych nierówności. Poza tym, nastawy zawieszenia można dostosować do prędkości, typu nawierzchni lub jej jakości. Technologia hydropneumatyczna pozwala też na ustawienie prześwitu na jednym poziomie bez względu na stopień obciążenia samochodu. Ma to znaczenie szczególnie podczas jazdy z zapełnionym bagażnikiem lub sporą grupą osób na pokładzie.
Wadliwy samochód z hydrauliką, czyli najczęstsze usterki w zawieszeniu hydraulicznym i hydropneumatycznym
W starszych modelach pojazdów czasem zdarzały się wycieki płynu hydraulicznego i oleju. Dlatego przed zakupem używanego auta bardzo dokładnie przyjrzyj się poszczególnym elementom zawieszenia. Pamiętaj też o tym, że zmiana oryginalnego układu na customowy spowoduje, że trudniej ci będzie znaleźć warsztat mogący naprawić ewentualne usterki. Chociaż praca zawieszenia hydraulicznego i hydropneumatycznego nie jest wielką tajemnicą, to awaria i jej usunięcie może cię słono kosztować.
Zawieszenie hydrauliczne – cena kompletnych zestawów
Na rynku działa sporo firm, które oferują zestawy zawieszenia dostosowane do konkretnych aut. Ich ceny są jednak wysokie i zależą od:
- marki;
- rozbudowy zestawu;
- konkretnej firmy.
Spora część z nich to produkty amerykańskie, bo to w USA najczęściej stosuje się tego rodzaju zawieszenie w autach osobowych i pickupach. Ile kosztuje najprostsze hydrauliczne zawieszenie? Cena to około 4 tysiące złotych. Górna granica jest raczej trudna do sztywnego uchwycenia. Z pewnością najwięksi fanatycy lowriderów będą mogli wydać nawet 15-20 tysięcy na same części!
Jak sobie radzić z brakiem zamienników na rynku?
Układy hydrauliczne można naprawiać skutecznie. Zapomnij jednak o tym, że w dowolnym sklepie zamówisz części albo kupisz je na rynku wtórnym. Takie zestawy są mało popularne i jeśli ktoś się ich pozbywa, to raczej w całości. Co można na to zaradzić? Plus jest taki, że wszelkie przewody ciśnieniowe możesz dorobić niemal w dowolnym zakładzie zajmującym się zakuwaniem węży hydraulicznych i pneumatycznych. Regeneracja siłowników również jest możliwa. I będzie raczej jedyną rozsądną opcją, ze względu na koszty.
Dlaczego niektórzy decydują się na zawieszenie hydrauliczne? Chyba jedynym wyjaśnieniem jest chęć wyróżnienia swojego auta. To przyświeca sporej grupie osób tuningujących swoje samochody. Jednak smak oryginalności w tym wydaniu słono kosztuje. Co więcej, autem tak zmodyfikowanym nie możesz poruszać się po publicznych drogach. Za to na zlotach i wszelkich miejscach wyodrębnionych z ruchu drogowego będziesz mógł szpanować do woli. To, czy się zdecydujesz, pozostawiamy już twojej decyzji.