Wiele obecnych na rynku samochodów ma zawieszenie pneumatyczne. Zwiększa ono znacznie komfort jazdy samochodem. Nie oznacza to jednak, że hydrauliczne zawieszenie nie występuje w innych samochodach! Dowiedz się, dlaczego pneumatyczne zawieszenie jest uznawane za jedno z najlepszych. Przeczytaj, jak ten element na wpływa prowadzenie samochodu. Bądź świadomym kierowcą, który wie, jak działają poszczególne części auta!
Zawieszenie pneumatyczne – budowa
Aby zawieszenie pneumatyczne mogło się tak nazywać, musi składać się z kilku różnych podzespołów. Jednym z najważniejszych elementów są kolumny pneumatyczne, które mogą występować wraz z miechami mającymi oddzielne amortyzatory. Zamiennik sprężyny wymusza na amortyzatorze trochę inne ustawienia sił. W samochodzie muszą znaleźć się także:
- jednostka sterująca;
- kompresor powietrza;
- blok zaworowy;
- zbiornik ciśnienia;
- czujnik poziomu;
- przewody powietrzne.
Jaki element jest najważniejszy? Oczywiście, jest to jednostka sterująca, która odpowiada za sprawne działanie całego systemu.
Standardowe zawieszenie pneumatyczne – jak działa? Poznaj szczegóły
Pneumatyka w samochodzie poprawia parametry trakcyjne pojazdu. Drgania są mniejsze, dlatego auto okazuje się znacznie bardziej komfortowe w trakcie prowadzenia. Zawieszenie pneumatyczne jest szczególnie chętnie wykorzystywane w pojazdach typu kombi. Dlaczego? Taki układ zawieszenia zapewnia pojazdowi stały prześwit, jednocześnie pozwalając na jego modyfikację w razie potrzeby. Jest też bardzo popularne w SUV-ach i samochodach terenowych, ponieważ znacznie lepiej niż zawieszenie hydrauliczne sprawdza się na nierównym terenie.
Zawieszenie pneumatyczne i rola amortyzatorów
Amortyzatory pneumatyczne są głównym elementem, który odróżnia zawieszenie pneumatyczne od hydraulicznego. Właściwie ta nazwa jest im nadana trochę na wyrost. W praktyce to poduszki (czy też miechy, jak niektórzy je nazywają). Są one wypełnione powietrzem, które zostaje wtłoczone przez kompresor. Ten z kolei jest zwykle podłączony do tzw. elektryki samochodu. Samochód sam dopasowuje ich poziom wypełnienia do prędkości czy stanu drogi. To właśnie sprawia, że zawieszenie pneumatyczne jest aż tak skuteczne!
Zawieszenie pneumatyczne sprawdza się na zakrętach
Pneumatyczne zawieszenie doskonale sprawdza się na zakrętach. Lepiej kontroluje uginanie się samochodu, który dzięki temu jest znacznie bardziej zwrotny. Auto, które ma zawieszenie pneumatyczne, charakteryzuje się także lepszą przyczepnością do podłoża oraz wyższą stabilnością. Jeśli masz wybór pomiędzy pojazdem z zawieszeniem hydraulicznym a pneumatycznym, zwykle lepiej zrobisz, stawiając na to drugie. Bezpieczeństwo, jakie daje takie zawieszenie, jest bezcenne. Takie rozwiązanie jest stosowane np. w Mercedesie S W220, który był produkowany do 2005 roku.
Amortyzator pneumatyczny i jego cena
Ile kosztuje amortyzator pneumatyczny? Trudno powiedzieć, ponieważ nie ma jednej, stałej ceny. W niektórych samochodach koszt będzie wynosił 200 zł, choć znacznie częściej kwota znacznie przekroczy 1 tys. zł. Nie da się więc ukryć, że w razie awarii budżet rodzinny może zostać dość poważnie nadszarpnięty. Jednak zawieszenie pneumatyczne ma tyle zalet, że to wciąż jedna z najlepszych opcji dostępnych na rynku. Cena nie powinna być jedynym aspektem, który bierzesz pod uwagę, jeśli zależy ci na bezpieczeństwie twoich najbliższych.
Zawieszenie hydrauliczne a pneumatyczne – kluczowe różnice
Zawieszenie pneumatyczne jest nowszym wynalazkiem, który daje znacznie wyższy komfort jazdy. Jednak jeszcze kilka lat temu nie było zbyt dobrze znane. Z tego powodu znacznie łatwiej i taniej można było naprawić zawieszenie hydrauliczne. Jednak obecnie pneumatyka jest coraz popularniejsza i być może wkrótce zawieszenie hydrauliczne odejście w niepamięć. Osoby, którym jednak zależy na budżetowych rozwiązaniach i np. chcą pojazdu jedynie do poruszania się po mieście, wciąż wybierają pojazdy z zawieszeniem hydraulicznym. Na trasy znacznie częściej polecana jest bezpieczniejsza pneumatyka.
Zawieszenie hydrauliczne – cena jest niższa od pneumatycznego?
Zawieszenie hydrauliczne ma swoje wady, ale jest znacznie tańsze w naprawie. Niełatwo jednak podać uśrednioną kwotę wymiany tego elementu, ponieważ wszystko zależy od modelu samochodu, jego wieku, czy też dostępności części na rynku. Nowocześniejsza opcja to jednak spore koszty. Zawieszenie pneumatyczne może kosztować nawet 10-12 tys. złotych, a nawet więcej, jeśli konieczna jest wymiana całości. Wybierając samochód, zwróć uwagę na jego konstrukcję. Auta, których zawieszenia są proste i łatwe do rozbiórki będą zdecydowanie tańsze w naprawie. Ponadto, często takie pojazdy są bezawaryjne, co także jest niemałą zaletą.
Zawieszenie pneumatyczne to rozwiązanie bezpieczne i dające komfort jazdy, ale nadal nie tak popularne jak to hydrauliczne. Koszty ewentualnej naprawy nie powinny cię jednak zrażać, jeśli właśnie bezpieczeństwo jest twoim priorytetem. Pneumatyczne zawieszenie to domena nowych aut, dlatego jeśli masz zamiar kupić samochód z salonu, prawdopodobnie będzie wykorzystuje on tę nową technologię.