Każde stłuczka i wypadek są stresujące zarówno dla sprawcy, jak i poszkodowanych. Następstwem są zwykle uszkodzenia aut wymagające wizyty w warsztacie samochodowym. Aby nie płacić z własnych środków za naprawę, każdy właściciel auta musi mieć wykupioną polisę OC. Gdy złożysz zgłoszenie szkody, ubezpieczyciel sprawcy wypłaci odszkodowanie.
Ile czasu na zgłoszenie szkody ma poszkodowany?
Informacje na temat tego, w jakim czasie musisz zgłosić szkodę, zawarte są w art. 819 §1 KC. Ile czasu na zgłoszenie szkody ma poszkodowany? Dokładnie 3 lata od momentu zdarzenia. W praktyce jednak nie warto zwlekać aż tyle, bo skutki kolizji mogą wpływać na ogólny stan techniczny pojazdu. Poza tym, jazda z uszkodzonym elementem samochodu jest nierozsądna i przykuwa uwagę funkcjonariuszy policji. Za poruszanie się skrajnie uszkodzonym autem możesz stracić dowód rejestracyjny.
Zgłoszenie szkody komunikacyjnej – jakie masz opcje?
Zwykle zgłoszenie szkody odbywa się poprzez kontakt z ubezpieczycielem sprawcy. Jest to możliwe wtedy, gdy po stłuczce parkingowej czy kolizji udaje ci się zweryfikować dane sprawcy i przystępujecie do spisania oświadczenia. Wtedy zgłoszenie szkody komunikacyjnej jest bardzo proste. Możesz je wykonać na 3 sposoby, czyli poprzez:
- osobisty kontakt z dowolną placówką ubezpieczyciela sprawcy;
- kontakt telefoniczny z infolinią;
- wypełnienie formularza w internecie.
Zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela sprawcy – kiedy niemożliwe?
Nie masz możliwości zgłoszenia szkody do ubezpieczyciela osoby winnej wypadku czy kolizji w dwóch przypadkach. Dotyczy to sytuacji, gdy sprawca:
- ucieknie z miejsca zdarzenia;
- nie będzie miał ważnej polisy OC.
Co masz zrobić w takiej sytuacji? Rozwiązaniem jest przede wszystkim UFG, czyli Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. To opcja dla tych, którzy nie znają sprawcy szkody i jednocześnie nie mogą liczyć na jej likwidację z AC.
Zgłoszenie szkody do UFG możesz przeprowadzić w dowolnym towarzystwie ubezpieczeniowym. Najwygodniej będzie jednak zrobić to u tego ubezpieczyciela, u którego masz zakupioną polisę OC.
Zgłoszenie kolizji OC a BLS – co to jest?
To kolejny, obok UFG, sposób na zgłoszenie szkody i jej zlikwidowanie. BLS to po prostu system Bezpośredniej Likwidacji Szkody, który ma nieco węższe działanie niż UFG. Dlaczego? Zgłoszenie kolizji OC do BLS jest możliwe, gdy spełnione są poniższe warunki:
- w zdarzeniu drogowym nie doszło do uszczerbku na zdrowiu – jest to tylko szkoda parkingowa i kolizja;
- wartość szkody nie przekracza 30 tysięcy złotych;
- zdarzenie miało miejsce na terenie Rzeczpospolitej Polskiej;
- w stłuczce nie brały udziału więcej niż dwa pojazdy.
Formularz szkody komunikacyjnej możesz w takim wypadku wypełnić u swojego ubezpieczyciela. Będzie on reprezentował cię podczas likwidacji szkody z BLS.
Zgłoszenie kolizji i wypadku – co je różni?
Kolizja ma miejsce wtedy, jeśli w zdarzeniu drogowym nikt nie ucierpiał. W takiej sytuacji zgłoszenie szkody może nastąpić po przedłożeniu oświadczenia obu kierowców, że zdarzenie miało miejsce. To w zasadzie najprostszy ze sposobów na rozwiązanie sytuacji. Dlaczego? Sprawca nie musi ponosić odpowiedzialności w postaci mandatu i punktów karnych. Kierowcy nie muszą też czekać na przyjazd policji i tracić czasu. Poszkodowany ma natomiast pełne podstawy do ubiegania się o odszkodowanie dzięki oświadczeniu podpisanym przez obie strony. Dostarcza je jedynie do ubezpieczyciela sprawcy.
Inaczej jest w przypadku powstania szkody na zdrowiu uczestników zdarzenia. W tym momencie nie chodzi o zgłoszenie kolizji, a wypadku drogowego. Musisz zawiadomić odpowiednie służby, w tym policję i karetkę pogotowia ratunkowego. Funkcjonariusze na miejscu sprawdzają trzeźwość kierowców, określają przebieg zdarzenia i sporządzają z niego notatkę. Gdy wykonujesz zgłoszenie wypadku bezpośrednio lub zgłoszenie szkody online, musisz załączyć kopię tej właśnie notatki.
Status szkody a realizacja jej likwidacji
Po zdarzeniu trzeba zająć się remontem auta. Dlatego samo zgłoszenie szkody to jedynie początek drogi do usunięcia strat materialnych.
W każdym TU możesz sprawdzić status szkody na wiele sposobów. Wyróżnić można:
- logowanie na stronie ubezpieczyciela;
- kontakt telefoniczny;
- wizytę bezpośrednią w TU.
O czym jeszcze musisz pamiętać przy zgłaszaniu szkody? Zapoznaj się ze wzorami oświadczenia, które być może przyjdzie ci spisać po kolizji. Poza tym, nie bądź opieszały w kontakcie z ubezpieczycielem. Ma on aż 30 dni na podjęcie decyzji o przyznaniu odszkodowania.