Dążenie do tego, żeby w autach wszystkiego było więcej, przybiera dzisiaj niespotykane dotąd rozmiary. Więcej ma być mocy, komfortu, wrażeń, a samo auto powinno bardziej przyciągać uwagę. Felgi są wyjątkowym elementem pojazdu, bo podczas jazdy przecież ich nie widzimy. Kierowcy jednak chętniej kupują auta na ładnych felgach i są w stanie za nie zapłacić wielkie pieniądze. Wszystko po to, żeby było ładnie. Czy tylko aspekt estetyczny ma znaczenie?
Felgi do samochodów – co musisz o nich wiedzieć?
Obręcze można podzielić ze względu na różne aspekty:
- rodzaj tworzywa;
- oryginalność;
- parametr ET;
- liczba i rozstaw śrub montażowych.
W tym poradniku nie skupimy się na walorach estetycznych (te przecież są kwestią indywidualną), ale na technicznych aspektach wyboru obręczy w samochodzie. To, czy felgi są ładne czy brzydkie, jest tylko kwestią gustu, dlatego warto skupić się na innych kwestiach. Nawet najdroższe i najpiękniejsze obręcze będą bezużyteczne, jeśli nie dopasujesz ich do piasty i nadkola oraz zawieszenia.
Jak dobrać felgi do auta?
Pierwszy parametr to rozmiar, czyli rzecz absolutnie kluczowa. Podawany jest w calach i określa średnicę felgi bez opony. Najpopularniejsze w autach osobowych rozmiary mieszczą się w przedziale 14-17 cali. Oprócz tego konieczny parametr, który musisz znać, to rozstaw śrub i ich liczba (PCD). Jeśli go nie poznasz, nie zamontujesz prawidłowo obręczy na piastach.
Musisz uwzględnić również oznaczenie ET, czyli odsadzenie felgi. Wyrażane jest ono w milimetrach. Jeszcze jedna absolutnie kluczowa kwestia to średnica otworu centrującego (OC).
Jakie felgi do auta wybrać?
Wybierz takie obręcze, które będą pasowały do pojazdu pod względem technicznym i estetycznym. Zbyt duże felgi o małym profilu opony będą gorzej tłumiły nierówności, co odbije się na komforcie jazdy. Szerokie felgi zapewnią ci bardzo dobre właściwości jezdne, szczególnie w zakrętach, jednak zapłacisz za to większym spalaniem.
Felgi – na co się zdecydować?
Jeśli jednak przesadzisz w drugą stronę, bardzo wąskie i niewielkie felgi sprawią, że auto będzie wyglądało niemal karykaturalnie.
Niektórzy kierowcy decydują się na dwa komplety obręczy. Dzięki temu mogą samodzielnie zmienić koła jesienią i wiosną. Abyś jednak mógł poznać szczegółowe odpowiedzi na postawione wyżej pytanie i rozwiać wątpliwości, postaramy się jasno i precyzyjnie wyjaśnić wszystkie tajemnice związane z felgami.
Dobór felg do samochodu, czyli szczegółowo o wymiarach
Jakie oznaczenie najczęściej spotykasz na felgach w aucie? Jest to wytłoczony ciąg liter i cyfr, który może brzmieć: 7,5Jx15H2 ET40. Co masz zrobić, widząc taki ciąg?
Szerokość obręczy i profil kołnierza
Zacznijmy od początku, czyli oznaczenia 7,5J. Wartość liczbowa w tym konkretnym przypadku oznacza szerokość felgi (mierzoną w calach). W tym przypadku 7,5 cala przekłada się na 19,05 cm. Litera „J” sugeruje profil kołnierza felgi i oznacza, że jest przystosowany do samochodów osobowych.
Dobór felg do auta a kontur obręczy
Kolejny element widoczny w przykładowym zbiorze znaków i cyfr to 15. Liczba oznacza tu po prostu rozmiar obręczy w calach, czyli w tym przypadku popularne „piętnastki”. To właśnie na podstawie tego parametru najczęściej dobierane są felgi.
Często zupełnie bagatelizowanym oznakowaniem jest to po liczbie oznaczającej rozmiar felg, czyli H2. W ten sposób producent określa liczbę „garbów” wykorzystanych w profilu przekroju felgi. Rodzaj i to, ile jest garbów, wpływa na sztywność całej obręczy. W prezentowanym przypadku oznacza to podwójny garb.
ET felgi – co to jest?
Co to jest ET, czyli osadzenie felgi, a właściwie – jej odsadzenie? Ten parametr określa odległość między powierzchnią montażową obręczy a osią symetrii felgi. Chociaż na pierwszy rzut oka taka definicja brzmi bardzo matematycznie, to jednak nie jest trudna do zrozumienia.
W praktyce chodzi o to, jak głęboko felga wejdzie w nadkole. Im większe ET, tym głębiej koło schowa się w nadkolu. Jeśli przesadzisz z odsadzeniem felgi możesz mieć trudności w montażu koła, które będzie się ocierać o elementy zawieszenia.
ET felgi – na co wpływa?
Z jednej strony nie warto zatem stawiać na zbyt duże odsadzenie felgi. Z drugiej jednak strony bardzo małe ET (a wręcz ujemne) również nie będzie dobre. W takim przypadku koło jest mocno wysunięte na zewnątrz i w skrajnych przypadkach opona będzie mogła ocierać o nadkole. Będziesz miał przez to problemy podczas jazdy, a w przypadku sporego obciążenia i wpadnięcia na dołek możesz nawet zniszczyć oponę.
Dopasowanie felg do auta pod kątem PCD i OC
Kolejny parametr, który nie został przez nas uwzględniony w przykładowym ciągu znaków i cyfr to PCD. Oznacza on liczbę i rozstaw śrub montażowych felgi. W przypadku 15-calowych obręczy często spotykanym PCD jest 5×112. Oznacza on 5 sztuk śrub montażowych (albo otworów), które są ustawione na okręgu o średnicy 112 mm.
Jak dopasować otwór centrujący?
Oznaczenie OC odpowiada za średnicę otworu centrującego w feldze. Musi być on dopasowany do otworu zewnętrznego piasty w miejscu osadzenia obręczy. W produktach oryginalnych parametr ten jest idealnie dobrany do piasty. Zamienniki będziesz musiał doposażyć w pierścienie centrujące.
Rozsądny dobór felg do samochodu
Poznałeś już kilka podstawowych wymiarów i oznaczeń na felgach, dzięki czemu możesz szukać odpowiednich. Nie oznacza to jednak, że możesz całkowicie puścić wodze fantazji i założyć w aucie zupełnie dowolne felgi. Co dzieje się wtedy, gdy przesadzisz z którymś parametrem?
Mądrze dobierz ET
Zbyt szerokie obręcze połączone z mocno dodatnim ET to niefortunna kombinacja. Opony będą wówczas dotykać wewnętrznych elementów zawieszenia. Czasem też zwyczajnie nie będzie mógł takich obręczy zamontować, bo nie zmieszczą się w nadkolu.
Przesada w drugą stronę, czyli ujemne ET spowoduje nie tylko ocieranie opony o nadkole. Podczas kontroli drogowej policjant może stwierdzić, że opona wystaje poza obrys auta i ukarze cię za to mandatem.
Tanie felgi samochodowe – czy warto?
Nowe zestawy felg mogą kosztować nawet kilka tysięcy złotych. To jasne, że nie każdy może sobie na taki wydatek pozwolić, szczególnie gdy obręcze stanowią połowę wartości auta. W takich sytuacjach pozostają dwa wyjścia – felgi do samochodów z Chin lub rynek wtórny. Co wybrać?
Nowe felgi chińskie czy używane obręcze? Jakie felgi do auta wybrać?
Decyzja nie jest prosta, bo z jednej strony kuszą ceny, a z drugiej pojawia się obawa o jakość. Nie wszystkie produkty pochodzenia chińskiego powinieneś jednak od razu odrzucić. Wystarczy, że zdecydujesz się na sprawdzoną markę. A co, jeśli zdecydujesz się na drugą opcję? Kluczowe podczas zakupu używanych podzespołów jest zbadanie ich jakości np. tego czy są proste i czy nie były spawane.
Czym są felgi sportowe do auta?
Są to wykonane najczęściej z aluminium lub włókna węglowego felgi sporych rozmiarów. Spora średnica obręczy przekłada się na lepsze chłodzenie hamulców, a materiał wykonania zmniejsza wagę, co jest kluczowe dla osiągów auta. Felgi tego typu zazwyczaj są szerokie i charakteryzują się wyjątkowym designem, w odróżnieniu np. od wariantów producenckich.
Czy felgi sportowe nadają się do jazdy na co dzień?
To, co nadaje się do sportu, może jednak nie sprawdzić się podczas codziennej eksploatacji. Dlatego obręcze sportowe najczęściej stosuje się do motorsportu. W przypadku bardzo dużych felg wzrasta masa nieresorowana. Przenoszone na karoserię drgania sprawiają, że podróż jest o wiele mniej komfortowa.
Spore felgi zmuszają również do wyboru opon o niskim profilu. Takie połączenie odbija się negatywnie na pracy zawieszenia. Więcej drgań i wibracji sprawia, że ten element przez to szybciej się zużywa.
Jeśli szukasz obręczy, to najlepsze będą felgi, które sugeruje producent. Możesz też posłużyć się dostępnymi w sieci kalkulatorami i wybrać odpowiedni komplet dla siebie. Poza samymi felgami nie zapomnij też o dobrych jakościowo oponach. Wiesz już, jak dobierać obręcze i znasz ich parametry, dlatego na koniec pozostaje nam życzyć jedynie szerokiej drogi!