Kilkadziesiąt lat temu kierowcy nie mieli zbytnich szans na urozmaicenie sobie ogumienia w aucie. Na rynku dostępny był głównie jeden typ opon. Wybór był wąski szczególnie dla tych, którzy nie dysponowali większym budżetem. Z czasem jednak rozróżnienie na opony letnie i zimowe stało się bardzo widoczne i jest namacalne również w ich jakości i właściwościach. Czym charakteryzują się zatem opony na lato (i nie tylko na tę porę roku)? Przeczytaj i dowiedz się więcej o tym typie ogumienia!
Jak zbudowana jest opona letnia?
Jedną z najbardziej widocznych różnic między oponami zimowymi a letnimi jest kształt bieżnika, który przybiera nieskomplikowaną formę fal i lamel. W letnich oponach rowki nie są aż tak głębokie i agresywne, jak w zimówkach, bo nie muszą wgryzać się w śnieg. Nie oznacza to jednak, że opony letnie mają płaski bieżnik. Muszą mieć charakterystyczne wgłębienia chociażby po to, by odprowadzać wodę. Powinny także zapewnić dobrą przyczepność, kiedy na drodze jest sucho.
Co jeszcze oprócz kształtu bieżnika różni typy opon?
To jasne, że ogumienie z przeznaczeniem na lato oraz to na zimę łatwo rozpoznasz po oznaczeniach. Łatwo… jeśli te znaki umiesz rozszyfrować. A bywa z tym różnie. Weźmy pod lupę np. symbol M+S. Dla wielu to nic innego, jak tylko potwierdzenie charakterystyki typowo zimowych opon. Jest to jednak błąd, bo takie właściwości symbolizuje znaczek 3PMSF – płatek śniegu wewnątrz góry z trzema szczytami.
Coś, czego nie widać, czyli skład mieszanki
Parametrem, który bezpośrednio wpływa na zastosowanie konkretnego ogumienia, jest jego skład. Oczywiste jest, że mieszanka gumy, substancji oleistych albo krzemionki musi być inna dla zachowania przyczepności w lecie, a inna będzie w zimie. Przekonasz się o tym, gdy nie zmienisz ogumienia na czas. Opony letnie w warunkach zimowych oznaczają niestety katastrofalną drogę hamowania i ślizgają się nawet na drobnym śniegu. Zimówki w lecie są natomiast bardzo podatne na szybkie ścieranie się.
Nowe opony letnie i ich najważniejsze parametry
Każdy typ ogumienia stosowany w pojazdach jest określany wieloma symbolami i znakami. Istotne są też parametry gabarytowe. Dobiera się je pod kątem konkretnego pojazdu, stylu jazdy, warunków atmosferycznych, a także pokonywanych tras.
Jakie znaki określają rozmiar opon?
Na wybór opon letnich bardzo często wpływa ich rozmiar. Wymiary ogumienia to:
- rozmiar w calach;
- wysokość profilu;
- szerokość bieżnika.
W zapisie liczbowym można je przedstawić przykładem – 195/65 R15. Co oznacza każdy z elementów?
Rozmiar w calach
R15 to średnica opony wyrażona w calach. W przeliczeniu na centymetry to ok. 38,1 cm. Parametr ten musi zostać dobrany do rozmiaru felgi stalowej lub aluminiowej, który również podawany jest w calach.
Wysokość profilu
Opony letnie i zimowe (jak również każde inne) mają określoną wysokość. Nie chodzi przy tym o ich całkowitą wielkość, ale o wymiar od powierzchni bieżnika do stopki zwanej kołnierzem. Nie jest ona podawana w jednostkach miary, lecz dostajemy procentową wartość szerokości bieżnika. W tym wypadku to 65% ze 195 mm, czyli 117 mm.
Szerokość opony (bieżnika)
Kolejny bardzo ważny wymiar determinujący rozmiar całej opony. Wyrażany jest w milimetrach i określa dokładną szerokość powierzchni stycznej opony z podłożem.
Opony samochodowe letnie i inne istotne cechy
Powyżej opisane wymiary nie są jedynymi parametrami, które charakteryzują opony. Na ich jakość i przeznaczenie wpływają następujące cechy:
- nośność;
- indeks prędkości;
- DOT;
- data produkcji opony;
- ochrona rantu felgi;
- przystosowanie dla pojazdów terenowych;
- charakterystyka wielosezonowa, całoroczna lub zimowa;
- asymetryczność lub symetryczność;
- kierunek rotacji;
- zdolność do jazdy po przebiciu;
- wskaźnik zużycia;
- odporność na ścieranie i przegrzewanie.
Warto objaśnić przynajmniej niektóre z nich.
Indeks prędkości i nośności
Znajduje się zazwyczaj zaraz po oznaczeniu rozmiaru opony. Zapis tych parametrów może brzmieć np. 82 T. Jak go rozszyfrować? Niestety ani liczby 82, ani litery „T” nie da się przetłumaczyć bez znajomości znormalizowanych symboli. Liczba 82 oznacza, że na oponę może oddziaływać maksymalny nacisk 475 kg. Natomiast litera „T” sugeruje maksymalną dopuszczalną prędkość opony na poziomie 190 km/h. Opony letnie, zimowe i wielosezonowe nie mogą przekraczać ustalonych przez producenta wartości.
Data produkcji opon
To oznaczenie pojawia się najczęściej w towarzystwie symbolu DOT. Może ono zostać umieszczone w obramowaniu lub bez niego i stanowić 4 ostatnie cyfry ciągu oznaczenia DOT. Powiedzmy, że kupujesz nowe opony, ale na ich profilu znalazłeś zapis „4020”. Oznacza on 40. tydzień roku 2020. Ale przecież kupiłeś je w połowie 2021 roku, a miały być nowe! To jednak nic dziwnego. Prawo stanowi, że opona uznawana jest za nową nawet do 3 lat od produkcji, jeśli jest odpowiednio magazynowana.
Charakterystyka letnia, zimowa i wielosezonowa
Tutaj znajdziesz kilka znaczków, które mogą wprowadzić cię w błąd, jeśli je źle zinterpretujesz. Dla przykładu – symbol „M+S” jest skrótem z angielskiego „mud” (błoto) i „snow” (śnieg). Mówi to tylko tyle, że opona może poruszać się po błocie i śniegu. Nie oznacza jednak, że ogumienie jest zimowe!
Opony letnie zazwyczaj mają na boku znaczek deszczu i słońca. Poza tym, bardzo trudno jest pomylić je z zimówkami lub egzemplarzami wielosezonowymi.
Asymetryczność lub symetryczność opon
Z reguły jedynie opona letnia będzie asymetryczna. Producenci wypuszczający na rynek ogumienie zimowe bardzo rzadko decydują się na dwa rodzaje bieżnika w jednej oponie. Zimówki muszą dobrze wgryzać się śnieg i dawać przyczepność na błocie pośniegowym i lodzie. Asymetryczność daje wysoką przyczepność w zakrętach na mokrej powierzchni i pozwala komfortowo jeździć na wprost. Tego typu opony pasują głównie do pojazdów o większej mocy silnika i bardziej sportowym charakterze.
Ceny opon letnich – ile za nie zapłacisz?
Na wysokość ceny za komplet wpływa przede wszystkim rozmiar i marka konkretnych produktów. Jest jasne, że nie płaci się za sam znaczek konkretnego producenta, ale jednak idzie za tym jakość opony. Letnie warianty możesz zakupić jako:
- nowe;
- używane;
- bieżnikowane.
Najmniej kosztowne będą opony letnie używane. Cena będzie adekwatna do stanu, ale zazwyczaj niewygórowana. Tanie opony letnie to jedna z opcji. A jak kształtują się stawki za nowe lub regenerowane opony?
Najtańsze opony letnie – ile kosztują?
Za przykład niech posłuży ogumienie o wymiarze 195/65 R15. Najtańszy komplet na jednym z portali aukcyjnych kosztuje nieco ponad 500 zł. To ok. 125 zł za jedną sztukę. Najtańsze bieżnikowane egzemplarze, które mają ten sam rozmiar, dostaniesz za mniej niż 400 zł. Co zyskujesz na takich zestawach? W zasadzie masz do dyspozycji nowe lub regenerowane ogumienie. Jednak ich jakość trudno określić. Niska cena oznacza zwykle kompromisy. Te mogą być odczuwalne np. w poziomie emitowanego hałasu.
Najlepsze opony letnie, czyli jakie?
To prawda, że dla niektórych najlepsze będą najtańsze komplety. Jednak to nie cena powinna być kluczowa podczas podejmowania decyzji o zakupie. Przede wszystkim – powinieneś zwracać uwagę na jakość konkretnego zestawu i opinie o producencie. W tym samym segmencie rozmiarowym wystarczy wydać ok. 35 zł więcej za sztukę (łącznie 650 zł), by otrzymać bardzo ciche, ekonomiczne i asymetryczne opony letnie. Czasem więc nie musisz wydawać wielkiej fortuny, ale klucz to odpowiednie zapoznanie się z rynkiem.
Wiesz już, jakie mają właściwości opony letnie. Jak wybrać najlepsze? Fundamentalna kwestia to dopasowanie opony do rozmiaru felg. Pomogą ci w tym kalkulatory obliczające parametry opony pod kątem obręczy. Nie kieruj się jedynie ceną. Jest ona ważna, to oczywiste, ale o wiele istotniejsze jest bezpieczeństwo twoje i innych. Z powodu nieodpowiednio dobranych opon do auta ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania. Opony letnie dobieraj też na podstawie opinii, parametrów i testów. Pamiętaj, że w sytuacji kryzysowej na drodze chcesz mieć pewność, że wyjdziesz z niej cało. Odpowiednie opony pomogą ci zadbać o bezpieczeństwo.