Elementy podwozia takie, jak układ wydechowy, hamulcowy, czy części zawieszenia są kluczowe w kontekście prawidłowego działania auta. Z tego powodu warto zadbać nie tylko nadwozie, ale i podwozie samochodu. W takim razie, co warto mieć na uwadze?
Konserwacja podwozia – dlaczego jest ważna?
Każdy odpowiedzialny kierowca powinien zadbać o to, aby została przeprowadzona konserwacja. Podwozie w dobrym stanie wpłynie na wyższy komfort jazdy oraz bezpieczeństwo pasażerów, a także innych uczestników ruchu. Dzięki temu rzadziej trzeba będzie też odwiedzać warsztat i wydawać pieniądze na kosztowne naprawy. Regularne serwisowanie pozwala uniknąć wielu usterek.
Zabezpieczenie podwozia samochodu
Z tego powodu warto zadbać o zabezpieczenie podwozia. Powłoka ochronna na niektórych komponentach przedłuży żywotność pojazdu, a także zredukuje prawdopodobieństwo wystąpienia tak niepożądanych procesów, jak na przykład korozja. Rdza może zniszczyć nawet najlepsze auto. Fabryczne zabezpieczenia korozyjne i innego rodzaju mogą po pewnym czasie nie wystarczać, dlatego warto się dowiedzieć, jak można to zrobić samemu.
Samodzielna konserwacja podwozia – czy jest trudna?
Dobrą wiadomością jest to, że samodzielne dbanie o samochód i konserwowanie poszczególnych elementów, nie jest wcale aż tak trudne. Wystarczy trzymać się podstawowych zasad. Już podstawowe czynności zapobiegawcze, na przykład chroniące przed przedostawaniem się brudu, czy wpływające na lepsze działanie ruchomych elementów, będą krokiem w stronę rzadszych wizyt w serwisie. Co warto wiedzieć na ten temat?
Zabezpieczenie antykorozyjne podwozia smarem
Jednym z najlepszych sposobów na to, żeby podstawa montażowa auta, a także jej komponenty, były odpowiednio chronione, jest użycie smaru. Dobrym rozwiązaniem jest wykonywanie tego w regularnych odstępach czasu – co 6 miesięcy. Dzięki temu wszystkie komponenty znajdujące się na dole będą utrzymane w sprawności i zapewnią możliwie najlepszą jakość jazdy.
Najpierw trzeba wiedzieć, na które elementy nanieść smar. Zabezpieczenie podwozia powinno obejmować takie miejsca jak:
- drążek skrętny;
- przegub kierowniczy;
- przegub kulowy;
- przegub zawieszenia.
W jaki sposób powinna zostać przeprowadzona konserwacja?
Skoro już wiadomo, jakie miejsca należy zabezpieczyć, trzeba przejść do tego, jak bezpiecznie to zrobić. Pierwszym etapem jest uzyskanie do nich dostępu. Będzie do tego przydatny podnośnik. Można też użyć podpórek lub kanału samochodowego. Kluczowe jest w tym kontekście bezpieczeństwo. Kolejny etap to załadowanie smarownicy odpowiednim specyfikiem do konserwacji podwozia. W momencie, kiedy wejdzie się pod samochód, warto mieć pod ręką instrukcję obsługi technicznej auta – do odpowiedniego modelu i rocznika. Smar należy nanosić do momentu, aż zacznie spływać jego niewielka ilość z wybranego komponentu. Dzięki takim czynnościom będzie mogła zostać wykonana samodzielna konserwacja podwozia samochodu.
O czym pamiętać, konserwując podwozie samochodu?
Trzeba mieć na uwadze, że nie wszystkie elementy w samochodzie – oczywiście zależy to od modelu – są wyposażone w złączki smarowe. Niektóre przeguby i tuleje zawieszenia trzeba nasmarować bezpośrednio. Do komponentów wykonanych z poliuretanu wystarczająca będzie mieszanka zawierająca silikon i alkohol w sprayu. Natomiast przy częściach metalowych, trzeba najpierw zdemontować elementy, nałożyć specyfik na miejsce tarcia, a potem z powrotem dokonać montażu. Warto pamiętać, że konieczne jest poluzowanie poszczególnych elementów tak, aby był dostęp do miejsca smarowania.
Na koniec trzeba sprawdzić podwozie samochodu
Zanim pojazd zostanie zdjęty z podnośnika, warto jeszcze upewnić się, że wszystko odpowiednio działa. Przy okazji konserwacji podwozia można sprawdzić, czy żadna część nie wymaga, na przykład wymiany. Tym samym można sprawdzić, czy nie występują pierwsze oznaki zużycia lub pęknięcia.
Środek do konserwacji podwozia – jaką powinien mieć specyfikację?
W sklepach można znaleźć wiele środków do konserwacji podwozia. Przed kupnem konkretnego produktu, warto zwrócić uwagę na takie aspekty, jak na przykład jego skład, czy sposób nakładania specyfiku – pistolet, wałek, pędzel.
Warto zwrócić uwagę na opis produktu do konserwacji podwozia. Należy sprawdzić, czy naniesiona za jego pośrednictwem warstwa ochronna zabezpieczy komponenty przed działaniem soli, kamieni, czy wody. To ważne, ponieważ wilgoć może doprowadzić do powstania trudno usuwalnych ognisk korozji, co jest kluczowe dla kondycji podwozia pojazdu. Dostępne są także smary na bazie masy bitumicznej, które chronią dolne komponenty auta m.in. przed uszkodzeniami mechanicznymi, a także stanowią zabezpieczenie antykorozyjne podwozia.
Jaki sposób nakładania środka wybrać? Pistolet, pędzel, aerozol
Najważniejszą kwestią w tym przypadku jest sposób użycia. Jeżeli chodzi o pędzel, to preparat powinien być wpierw wstrząśnięty przed użyciem. Co więcej, konieczne jest też oczyszczenie powierzchni, na którą zostanie on naniesiony. Dopiero potem nakłada się na nią 1,5–2 milimetrową warstwę. Pistolet nadaje się do konserwacji trudnodostępnych miejsc. W przypadku pędzla niezbędne jest naniesienie grubszej warstwy preparatu, od 2 do 4 mm. Oprócz tego trzeba zostawić auto do wyschnięcia. Czas oczekiwania to przedział od 5 do 7 godzin. Powinno się to odbywać w temperaturze pokojowej 20°C.
Można też nabyć środki do konserwacji w aerozolu. Są niezwykle praktyczne. Do ich użytkowania nie jest niezbędny specjalny osprzęt, a sam aerozol nie spływa ani nie kapie. Krótki czas schnięcia jest dodatkowym atutem.
Zabezpieczenie podwozia to ważna kwestia
Warto dokonywać regularnych kontroli stanu podwozia auta. Między innymi takich komponentów jak układ hamulcowy, progi, czy płyta podłogowa. Dzięki systematyczności w dbaniu o tę niewidoczną na co dzień część samochodu można uchronić części przed powstawaniem ognisk korozji i sprawić, że będą mniej narażone na uszkodzenia, które powodują drobne kamienie, czy sól drogowa.
Dysponując narzędziami, smarami i odpowiednim miejscem, które w bezpieczny sposób umożliwi podniesienie auta, można całkowicie samodzielnie wyczyścić i zakonserwować najważniejsze komponenty. Jeżeli ktoś uważa, że jest to zbyt duże wyzwanie, może oddać auto do profesjonalnego warsztatu, gdzie podwozie samochodu zostanie fachowo zakonserwowane.