Legendarny 1.9 TDI to symbol niezawodności wśród jednostek wysokoprężnych. Wielu producentów chciało dorównać temu projektowi, dlatego z czasem pojawiały się coraz to nowsze konstrukcje. Należy do nich znany i ceniony silnik 1.7 CDTi.
Silnik 1.7 CDTi konstrukcji Isuzu – dane techniczne
Zacznijmy od najważniejszych liczb, które dotyczą tej jednostki. W początkowej wersji silnik ten oznaczony był jako 1.7 DTi i posiadał pompę wtryskową konstrukcji Bosch. Jednostka ta dysponowała mocą 75 KM, co dla wielu kierowców było wystarczającym osiągnięciem. Z czasem jednak doszło do modernizacji systemu zasilania paliwem. Pompa wtryskowa została zastąpiona układem Common Rail, a sam silnik otrzymał nazwę 1.7 CDTi. Inny sposób wtrysku paliwa spowodował możliwość osiągnięcia lepszych parametrów mocy, która wahała się od 80 KM do 125 KM. Ostatni wariant z 2010 roku dysponował mocą 130 KM, jednak bazował na wtrysku firmy Denso.
Opel Astra z silnikiem 1.7 CDTi – co się w nim psuje?
Najstarsza konstrukcja oparta o pompę wtryskową nadal uznawana jest za niezwykle trwałą. Trzeba jednak pamiętać, że jednostki te mogą być już mocno wyeksploatowane. W nowszych wersjach z systemem Common Rail może dochodzić do konieczności kosztownej regeneracji lub wymiany wtryskiwaczy. Jednak produkty Bosch montowane w tym silniku nie są mniej trwałe od tych z innych aut. Dlatego tutaj warto brać pod uwagę przede wszystkim jakość tankowanego paliwa.
Słabsze jednostki mogą mieć problem z pompą oleju, w której dochodzi do uszkodzenia uszczelniaczy. Warto przyjrzeć się temu elementowi przy oględzinach auta.
Jeśli mowa o elementach, które mogą ulec awarii, trzeba wspomnieć również o filtrze cząstek stałych. W modelach Zafiry od 2007 roku i pozostałych od 2009 montowany był DPF. Auta eksploatowane tylko w warunkach miejskich mogą mieć spory problem z jego zapychaniem. Wymiana jest bardzo kosztowna i może przekraczać 5000 zł. Dodatkowo standardem są wymiany koła dwumasowego i turbosprężarki, zwłaszcza w wersji ze zmienną geometrią. Stan osprzętu i elementów eksploatacyjnych zależy głównie od stylu jazdy kierowcy. Zwykle do 250 000 kilometrów nic złego z silnikiem się nie dzieje.
Silnik 1.7 CDTi w Hondzie i Oplu – jakie są koszty napraw?
Podstawowe części układu hamulcowego czy zawieszenia nie należą do najdroższych. Dla przykładu komplet tarcz i klocków na przód i tył nie powinien przekraczać 600 zł za elementy dobrej jakości. Najdroższe okazują się naprawy jednostki napędowej i jej osprzętu. Silniki diesla nie należą do najtańszych w serwisowaniu, jednak rekompensują to możliwością długiej bezawaryjnej jazdy. Jak wspomnieliśmy wyżej, dobrze jest poszukać wersji silnikowych z wtryskiem paliwa Bosch. Podzespoły Denso są nawet kilkukrotnie droższe w wymianie.
Trwalsze również okazują się turbosprężarki ze stałą geometrią łopatek. Regeneracja elementu to koszt zbliżony do 1000 zł. W wersji ze zmienną geometrią lubi również zacinać się zawór sterujący turbiną. Wyeliminowanie usterki będzie kosztowało nieco ponad 600 zł. Gdy przyjdzie ci zmieniać dwumasę, należy liczyć się z kwotą zbliżoną do 3000 zł. Wadliwa może być również pompa olejowa, której koszt naprawy może wynieść 500 zł.
Diesel od Isuzu – czy warto go kupić?
Silnik 1,7 CDTi uznawany jest za jedną z wytrzymalszych i niezawodnych konstrukcji. W opinii wielu kierowców auta z tymi jednostkami sprawują się bardzo dobrze. Należy wspomnieć, że nie jest to najlepszy wybór dla osób lubiących cichą pracę silnika. Bez względu na wersję mocy i rok produkcji jednostki te są raczej głośne. Mają również nieco inna krzywą rozwijania momentu obrotowego, co przekłada się na konieczność „kręcenia” ich w nieco wyższy poziom obrotów. Pomijając te niedogodności auta z silnikiem 1.7 CDTi uznawane są za bardzo udane i warto je kupić. Kluczem jest wyszukanie zadbanego egzemplarza.
Silnik 1.7 CDTi – podsumowanie
Opisywany silnik Isuzu ma w sobie pozostałości starszych konstrukcji, które cenione są nadal za wysoką niezawodność. Oczywiście z czasem na rynku wtórnym jest coraz mniej dobrze utrzymanych jednostek. Jeśli chcesz kupić takie auto, sprawdź, czy pasek rozrządu nie jest zachlapany olejem (pompa olejowa) i czy nie dochodzą do wnętrza niepokojące wibracje przy rozruchu i gaszeniu (dwumasa). Licz się również z tym, że przy przebiegu powyżej 300 000 kilometrów zapewne niedługo zajdzie potrzeba poważnego remontu. O ile wcześniej nie był już wykonany.