Silniki Diesla – wyjątkowa alternatywa dla silników benzynowych

Za twórcę wysokoprężnej jednostki napędowej, która była prekursorem dla takich konstrukcji, jak silnik 2.0 TDI, 1.9 TDI, 1.6 TDI czy 1.6 HDI, uważany jest Rudolf Alexander Diesel. Pracował on nad napędami z zapłonem samoczynnym. Dążył on do tego, by jego dzieło było dużo wydajniejsze od znanych dotąd rozwiązań zasilanych benzyną. Początkowo stosowano silnik Diesla jednak nie w samochodach osobowych, lecz statkach morskich i lokomotywach pociągowych. Za pierwszą pełnoprawną konstrukcję tej klasy stosowaną w pojazdach kołowych przyjmuje się tą, zamontowaną w Mercedesie-Benz 260 D.

Rozwój silnika wysokoprężnego Diesla na przestrzeni lat

Rozpoczęta w 1936 roku produkcja przyniosła dynamiczny rozwój silnika wysokoprężnego. Już po dwóch latach liczba wyprodukowanych Mercedesów z tą jednostką napędową wyniosła 2000 sztuk. Lata 50. XX w. to już rozkwit nowej technologii, stanowiącej alternatywę dla rozwiązań benzynowych. Za zaletę tych konstrukcji silnikowych uważano ich wysoką trwałość i niskie zużycie paliwa, szczególnie na długich trasach. 1978 r. to data produkcji pierwszego samochodu wyposażonego w silnik z dodatkową turbiną, czyli turbodiesel. Był to francuski Peugeot 604.

Za protoplastów współczesnych pojazdów z jednostką Diesla uważa się Fiata Cromę z 1985 roku oraz Alfa Romeo JTD z 1997 r., który został wyposażony w system wtryskowy Common Rail. Obecnie rozwiązania te są wypierane na rzecz modeli hybrydowych oraz elektrycznych. Jedną z przyczyn są działania proekologiczne mające na celu całkowite wyeliminowanie motoryzacji z emisji szkodliwych związków lotnych do atmosfery. Jeżeli jednak rozważasz kupno samochodu z silnikiem Diesla to wiedz, iż najnowsze pojazdy są wyposażone w niskoemisyjne, bardzo ekologiczne rozwiązania.

Konstrukcja nowoczesnych silników Diesla

Jak wygląda konstrukcja nowoczesnych silników Diesla? Nie odbiega ona znacząco od tego, co mogliśmy znać z motoryzacji w poprzednich dziesięcioleciach. Wysokoprężna jednostka napędowa jest zbudowana z wałów rozrządu oraz korbowego, koła zamachowego, specjalnej przekładni nawrotno-redukcyjnej, a także popychaczy i korbowodu. W jego wnętrzu znajduje się także wstępna komora spalania, wtryskiwacze, filtr powietrza oraz układ głowicy. Elementy są wspomagane przez zespół innowacyjnych sterowników elektronicznych.

Jak działają silniki Diesla?

W trakcie pracy silnik 2.0 HDI, podobnie jak inne jednostki wysokoprężne Diesla, spala mieszankę paliwowo-powietrzną. W przeciwieństwie do rozwiązań benzynowych nie ma konieczności wzniecenia iskry celem jej zapłonu, gdyż dochodzi do niego samoczynnie. Sprężane powietrze w cylindrze jest zasysane z zewnątrz i podgrzewane do bardzo wysokiej temperatury z zakresu 700-900oC. W efekcie dochodzi do zapalenia się mieszaniny i wtryśnięcia oleju. Z tą zasadą działania są związane problemy zimnego rozruchu w okresie jesienno-zimowym.

Niezawodny i oszczędny silnik 1.9 TDI

Nie ulega wątpliwości, że jedną z najbardziej niezawodnych jednostek napędowych jest trwały i tani w eksploatacji wysokoprężny silnik 1.9 TDI. Diesel tej klasy niejednokrotnie był wymieniany przez doświadczonych mechaników jako wzór niezawodności. Z pewnością mogłeś spotkać się z nim, poszukując samochodu dla siebie. Kultowa konstrukcja jest wyposażona w system bezpośredniego wtrysku paliwa Turbo Direct Injection. Początkowo stosowano tutaj rotacyjną pompę wtryskową wraz z zespołem dwustopniowych wtryskiwaczy.

Rozwiązanie technologiczne, opracowane przez inżynierów firmy Volkswagen, zrewolucjonizowało motoryzację i pozwoliło na stworzenie wydajnej, a zarazem oszczędnej konstrukcji silnikowej. Relatywnie mała ilość paliwa pozwala tu na uzyskanie dużej mocy. Jednocześnie opisywany przez nas silnik 1.9 TDI to Diesel łatwy w serwisowaniu i niemalże bezobsługowy. Jednym z pierwszych samochodów, w których został on zamontowany, było legendarne Audi 80. W późniejszych latach był on montowany również w autach marki Seat, Skoda czy Ford.

Jakie wady ma silnik 1.9 TDI?

Jeśli zastanawiasz się, czy popularna wysokoprężna jednostka napędowa jest pozbawiona wad, to wiedz, że i ona jest narażona na ryzyko awarii. Jedną z najczęściej wymienianych usterek silnika 1.9 TDI jest uszkodzenie układu wtryskowego. Objawia się ono zauważalnym spadkiem mocy, a jednocześnie zwiększeniem spalania paliwa, a także zabarwionym na czarno, gęstym dymem wydobywającym się z rury wydechowej. Kolejną bolączką jest zawór EGR i związany z nim wyciek oleju, a zarazem praktyczny brak dynamiki, który determinują problemy z turbosprężarką.

Wielu kierowców narzeka na wysokie koszty napraw silnika 1.9 TDI. Przykładowo wymiana turbiny wraz z zespołem wtryskiwaczy i dwumasowym kołem zamachowym to kwota na poziomie nawet kilku tysięcy złotych. Alternatywą w tym przypadku może być usługa kompleksowej regeneracji układu. Pamiętaj jednak, że często wspomniane awarie zwykle są spowodowane nie wadami fabrycznymi, lecz nieprawidłową eksploatacją i serwisowaniem auta u niedoświadczonych mechaników. Z tego względu warto regularnie sprawdzać stan techniczny napędu.

Zalety i wady wysokoprężnych silników Diesla

Jedną z największych zalet wysokoprężnych silników Diesla jest niskie spalanie przy dłuższych trasach. Są one bezkonkurencyjne w porównaniu z jednostkami napędowymi zasilanymi benzyną czy gazem LPG. Na uwagę zasługuje też wysoki moment obrotowy i doskonała dynamika uzyskiwana już przy ok. 2000 obrotach na minutę. Ułatwia to prowadzenie pojazdu, wyprzedzanie i czerpanie nieskrępowanej przyjemności z jazdy. Nierzadko istnieje też możliwość podniesienia osiągów poprzez modyfikacje programowe na poziomie elektronicznego układu sterowania.

Zasadniczą wadą jednostek wysokoprężnych takich jak silnik 2.0 HDI jest wysoka cena zakupu w porównaniu z rozwiązaniami technologicznymi zasilanymi benzyną. Przekłada się to również na wyższe koszty napraw i czynności serwisowych. Kultura pracy również nie należy do najwyższych. Z pewnością możesz odczuć różnicę w postaci głośniejszej pracy układu napędowego. Sama budowa Diesla jest również bardziej skomplikowana. Najbardziej awaryjne elementy to:

Czy silniki Diesla są awaryjne?

Dotkliwe awarie i kosztowne naprawy silników Diesla to jedne z najczęstszych argumentów przeciwko rozwiązaniom wysokoprężnym, jakie podnoszą ich przeciwnicy. Ich złożona budowa sprawia, że są narażone na wiele usterek wymagających interwencji doświadczonego mechanika. Często ich powodem jest eksploatacja w trybie miejskim, co wiąże się z jazdą z niedogrzaną jednostką napędową. Pamiętaj, że w mieście i przy krótkich trasach, szczególnie w okresie jesienno-zimowym dużo lepszym wyborem będzie auto z napędem benzynowym.

Najczęstsze usterki w silnikach Diesla – układ oczyszczania spalin

Wśród najczęściej wymienianych awarii w silnikach Diesla są usterki zaawansowanych układów oczyszczania spalin. Ich zadaniem jest redukcja emisji tlenków azotu i innych szkodliwych substancji do atmosfery. Systemy SCR czy filtry DPF skutecznie obniżają ilość niepożądanych związków lotnych, jakie opuszczają wydech. Jednocześnie ulegają zużyciu po kilkudziesięciu-kilkuset tysiącach kilometrów w zależności od trybu eksploatacji pojazdu. Zapchany komponent można wymienić, wyczyścić albo zregenerować w profesjonalnym serwisie.

Awaria turbosprężarki w silniku Diesla

Kolejnym elementem ulegającym częstym awariom w silnikach Diesla jest turbosprężarka wraz z osprzętem. Dynamiczna, sportowa jazda w mieście tuż po odpaleniu silnika Diesla źle wpływa na pracę i kondycję turbiny. Konsekwencją są usterki układu dolotowego, które wiążą się z kosztowną naprawą lub regeneracją. Cena naprawy może wahać się od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. W przypadku wielu starszych aut jest ona nieopłacalna. Warto zatem zadbać o prawidłową eksploatację jednostki napędowej, a do ulicznych wyścigów wybrać inny pojazd.

Usterki w obrębie układu wtryskowego w silnikach Diesla

Układ wtryskowy to kolejny zespół, z którego usterkami możesz zmagać się, będąc właścicielem samochodu z silnikiem Diesla. Na awarie wtryskiwaczy ma wpływ wiele czynników. Może to być niskiej jakości paliwo, serwisowanie przez niedoświadczonego mechanika, a także stosowanie nieprzemyślanego chip-tuningu. Może również dojść do zatkania końcówek zanieczyszczeniami w postaci opiłków metalu. Dochodzi także do przepalenia cewek zapłonowych oraz wycieków spod uszczelek. Koszty napraw wahają się zwykle od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Klapy wirowe i EGR 

Jeszcze jednym elementem, o którym warto wspomnieć, są klapy wirowe oraz EGR. Ich zadaniem jest zapewnienie odpowiednio niskiej emisji szkodliwych związków lotnych, a w konsekwencji spełnienie norm ekologicznych. 

Koło zamachowe w 1.6 HDI i 1.9 TDI

Ostatnim komponentem, który występuje w wielu jednostkach, takich jak 1.6 HDI czy 1.9 TDI jest dwumasowe koło zamachowe. Stanowi ono bolączkę użytkowników kilkunastoletnich aut z silnikiem wysokoprężnym. Przyczyną jego awarii jest zwykle częsta jazda na niskich obrotach. Koszty naprawy mogą przekraczać nawet 10000 zł.

Wybór pomiędzy silnikami Diesla a benzyniakami

Wybór pomiędzy Dieslem a benzyną to odwieczny dylemat użytkowników samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Jeżeli również zastanawiasz się, która konstrukcja będzie lepsza w twoim wypadku, to postaramy się podpowiedzi. 

  1. Przede wszystkim musisz rozważyć, ile kilometrów będziesz pokonywał w ciągu roku. Jeżeli będzie to jazda głównie w trasie, to silnik wysokoprężny, taki jak 1.6 HDI czy 1.9 TDI będzie doskonałym wyborem. 
  2. Jeśli jednak planujesz poruszać się głównie w mieście na małe odległości, to lepszym zakupem będzie auto z jednostką napędową zasilaną benzyną.
  3. Niskie zużycie paliwa, szczególnie na dalekich trasach, to kolejna zaleta, która skłania użytkowników w kierunku wyboru auta na Diesel. Korzyści ujawniają się w szczególności, gdy weźmiesz pod uwagę konstrukcje o mocy rzędu kilkuset KM. Wówczas spalanie oleju napędowego jest znacząco niższe w porównaniu do pojazdu o podobnych osiągach, lecz wyposażonego w silnik benzynowy. 
  4. Jeśli zależy ci na ekologii, to zdecydowanie powinieneś wybrać jeden z nowszych modeli, które mają dodatkowo zamontowane filtry cząstek stałych. Spełniają one normy ekologiczne i przyczyniają się do redukcji emisji substancji lotnych do atmosfery.

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie auta z silnikiem Diesla?

Rozważając zakup samochodu z wysokoprężnym silnikiem Diesla, warto zwrócić uwagę nie tylko na koszty codziennej eksploatacji, lecz również okresowego serwisu oraz ewentualnych napraw. Są one dużo wyższe niż w przypadku jednostek napędowych zasilanych benzyną. Często jednak wynikają z nieprawidłowego serwisowania przez niedoświadczonych mechaników, a jednocześnie zaniedbań samych użytkowników. Z tego względu powinieneś naprawiać takie auto tylko u zaufanych specjalistów z odpowiednim doświadczeniem. W ten sposób unikniesz kosztownej wymiany koła dwumasowego, filtra DPF czy zaworów EGR.

Trwałe i tanie w eksploatacji silniki TDI

Nie podlega dyskusji, że silniki TDI oraz HDI to jednostki trwałe i tanie w eksploatacji. Jednostki wysokoprężne charakteryzują się niskim spalaniem w szczególności przy ekonomicznej jeździe na dłuższych trasach krajowych i międzynarodowych. Jednocześnie są mniej problematyczne niż auta zasilane benzyną z dodatkową instalacją na gaz LPG. Stanowią idealny wybór jako pojazdy flotowe i firmowe. Są również często wybierane przez przedsiębiorstwa budowlane.

Ze względu na skomplikowaną budowę nowoczesnych silników wysokoprężnych Diesla mogą być one droższe w serwisowaniu niż jednostki benzynowe. Powinieneś wziąć ten fakt pod uwagę, rozważając zakup auta nowego, jak i używanego. Szczególnie w tym drugim przypadku i pojazdach z dużym przebiegiem może okazać się konieczny kompleksowy remont bloku silnikowego. Przed finalizacją transakcji warto udać się zatem do najbliższej stacji diagnostycznej i sprawdzić stan techniczny interesującego Cię egzemplarza samochodu.

Dodaj komentarz