Jednostki produkowane przez Volkswagena są uważane za mało wadliwe. Silnik 1.4 TSi może występować w dwóch różnych wersjach. Pierwsza z nich to EA111, którą produkuje się od 2005 roku, a druga to EA211, którą produkuje się od 2012 roku. Co warto wiedzieć na temat jednostek?
Co oznacza skrót TSi?
Na samym początku warto dowiedzieć się, co dokładnie oznacza skrót TSi. Wywodzi się od języka angielskiego i jego pełne rozwinięcie to Turbocharged Stratified Injection (turbodoładowany, warstwowy wtrysk paliwa) i oznacza, że jednostka ma turbodoładowanie. TSi jest kolejnym etapem ewolucji jednostek niemieckiego koncernu. To ulepszenie specyfikacji TFSi – Turbocharged Fuel Stratified Injection. Nowszy motor wyróżnia się większą niezawodnością, a także lepszym momentem obrotowym w dolnej części silnika.
W jakich autach są montowane jednostki?
Silniki 1.4 TSi są używane nie tylko w pojazdach samego Volkswagena, ale także innych marek należących do grupy – Skody, Seata i Audi. Oprócz wersji 1.4 są też dostępne te o pojemności 1.0, 1.5, a nawet 2.0 i 3.0. Te o mniejszej pojemności są stosowane szczególnie w kompaktowych autach takich jak VW Polo, Golf, Skoda Fabia, czy Seat Ibiza.
Z kolei o większej w przypadku SUV-ów, na przykład Volkswagen Touareg, czy Tiguan lub aut o sportowym charakterze takich jak Volkswagen Golf R z jednostką 2.0. Silnik 1.4 TSi jest także dostępny w Skodzie Octavii i VW Passacie.
Pierwsza generacja z rodziny EA111
Premierowa generacja doczekała się wielu nagród potwierdzających jej jakość. Między innymi International Engine of The Year – Międzynarodowy Silnik Roku, którą przyznaje UKIP Media & Events Automotive Magazines. Jednostka EA111 została wyprodukowana w dwóch różnych wersjach. Pierwsza została wyposażona w turbosprężarkę TD02, natomiast druga w podwójne doładowanie z doładowanie Eaton-Roots i turbosprężarką K03. Przy tym model TD02 jest uważany za mniej wydajny. Generuje moc od 122 do 131 KM. Z kolei drugi – K03 zapewnia moc od 140 do 179 KM i biorąc pod uwagę jego nieduży rozmiar, duży moment obrotowy.
Silnik Volkswagena drugiej generacji EA211
Następcą EA111 była wersja EA211– stworzono zupełnie nową jednostkę. Największą różnicą było to, że motor wyposażono wyłącznie w turbosprężarkę i osiągał moc od 122 do 150 KM. Oprócz tego cechował się mniejszą wagą, a także nowymi, ulepszonymi elementami znajdującymi się wewnątrz. W przypadku obu odmian – EA111 i EA211, spalanie paliwa nie jest duże. Głównym założeniem przy tworzeniu tych jednostek było uzyskanie osiągów generowanych dotychczas przez serię 2.0, ale przy lepszym zużyciu paliwa. Tworząc silnik 1.4 TFSi Volkswagen, zrealizował ten cel.
Silnik 1.4 TSi z rodziny EA111 i EA211– usterki, na które warto uważać
Pomimo tego, że zarówno EA111, jak i EA211 są uważane za mało wadliwe jednostki, to można wyszczególnić pewne rodzaje usterek, które przydarzają się kierowcom. Wśród nich znajdują się, na przykład nadmierne zużycie oleju, czy uszkodzona cewka zapłonowa. Problemy sprawia też wadliwy napinacz łańcucha rozrządu, zacinająca się klapa zwrotna turbo, wolno rozgrzewający się silnik, nagromadzony nagar, czy awaria czujnika tlenu.
Jednak w przypadku silnika, który rozgrzewa się zbyt wolno, jest to spotykane dość często zarówno w przypadku modeli EA111, jak i EA211. Ma to związek ze sposobem konstrukcji jednostki. Silnik 1.4 TSi jest dość mały i z tego powodu jego pojemność skokowa również jest nieduża. Skutkuje to mniejszym wydzielaniem ciepła. Z tego powodu nie trzeba tego traktować jako poważną usterkę. Jak rozpoznać pozostałe usterki?
Nadmierne zużycie oleju i uszkodzona cewka zapłonowa
Objawem będzie spadek wydajności silnika 1.4 TSi. Może również pojawić się nadmierny osad olejowy, a jednostka będzie znacznie wolniej się nagrzewała przy niskiej temperaturze. Oszczędność paliwa także może ulec zmianie na gorsze. Ten problem może być też zasygnalizowany niebieskim dymem wydobywającym się z układu wydechowego.
Jeżeli chodzi o uszkodzoną cewkę zapłonową, to warto zapoznać się z kodem błędu wskazującym bezpośrednio na tę przyczynę. Może to być P0300, P0301, P0302, P0303 albo P0304. Prawdopodobnie zapali się też kontrolka Check Engine i będzie trudniej przyspieszać autem. Silnik 1.4 TSi będzie też gorzej działać na biegu jałowym.
Wadliwy napinacz łańcucha rozrządu i zacinająca się klapa zwrotna turbo
Symptomami tej awarii będzie słaba wydajność jednostki napędzającej. Mogą też pojawić się metalowe drobinki w oleju lub panewce. Wadliwy pasek rozrządu będzie też sygnalizowany grzechotaniem silnika na biegu jałowym, czy luźnym paskiem.
Tutaj oznaką będzie dramatyczny wręcz spadek wydajności paliwa, mocne drżenie silnika i jego słabe osiągi, a także grzechotanie wydobywające się z samego turbo. Może też pojawić się kod błędu P2563 lub P00AF.
Gromadzący się nagar i awaria czujnika tlenu
Odnośnie do gromadzącego się nagaru, symptomem może być znacznie spowolniona praca silnika 1.4 TSi, nieprawidłowe działanie zapłonu, czy zatkane wtryskiwacze paliwa. Objawia się to również charakterystycznym stukaniem i trudnym rozruchem jednostki. Jeżeli chodzi o awarię czujnika tlenu, to będzie ona sygnalizowana zapalonym wskaźnikiem CEL lub MIL, a także pojawieniem się kodu usterki P0141, P0138, P0131 i P0420. Będzie można też zauważyć zmniejszoną oszczędność paliwa, a także czarny dym wydobywający się z wydechu auta.
Jak dbać o silnik 1.4 TSi od Volkswagena?
Podstawą jest regularny serwis, a także trzymanie się zaleceń mechanika. Należy również pamiętać o stosowaniu odpowiedniej wersji oleju i paliwa. W takim przypadku silnik 1.4 TSi będzie działał niezawodnie i cechował się wysoką kulturą jazdy. Potwierdzają to liczne opinie użytkowników, którzy odpowiednio dbają o kondycję jednostki 1.4.