Jak wiesz, filtry DPF zaczęły być montowane w samochodach w wyniku ustalenia norm emisji spalin. Na cel wprowadzonych w 2001 roku regulacji wzięto cząstki stałe. To drobiny węgla lub siarczanów, które są częścią składową spalin. Ich nadmierne wydzielanie jest niekorzystne dla środowiska i może przyczyniać się do powstawania nowotworów. Dlatego dla samochodów napędzanych silnikiem diesla norma wydzielanych cząstek stałych została obniżona z 0,025 g do 0,005 g na kilometr. W wyniku wprowadzenia nowych przepisów powszechną usługą w niemal każdym kraju europejskim stało się czyszczenie filtra DPF.
Regeneracja DPF – dopalanie suche i mokre
Zadaniem filtrów jest oczyszczanie spalin z cząstek stałych. Regeneracja DPF (skrót DPF – ang. diesel particulate filter), czy też czyszczenie, to tzw. dopalanie „suche”, które jest najczęściej realizowane w wysokiej temperaturze. Może osiągać nawet 700° C i nie stosuje się tam dodatkowych płynów. Część firm produkujących samochody stosuje inną metodę. Takie marki jak Citroën czy Peugeot wykorzystują płyn katalizujący. Pozwala to obniżyć temperaturę spalania do 300° C. Opcja „mokrych” filtrów (FAP – fr. filtre à particules) sprawdza się dobrze w środowisku miejskim.
Co wpływa na zapychanie DPF?
Wprowadzenie do użytkowania filtrów musiało pociągnąć za sobą dokładną analizę ich eksploatacji. Trzeba było określić przyczyny, dla których będą się one zapychać. Dzięki temu możliwe było znalezienie skutecznych rozwiązań na to, jak wyczyścić DPF. Największym problemem dla DPF oraz FAP były oczywiście warunki miejskie z uwagi na dużą ilość spalin. Na terenach zabudowanych jakość powietrza jest gorsza ze względu na liczbę samochodów i zakładów produkcyjnych emitujących nieczystości.
Wyzwanie stanowiły również krótkie miejskie trasy. To właśnie na nich suche filtry nie są w stanie osiągnąć odpowiedniej temperatury, w których może być zrealizowane dopalanie. W konsekwencji filtry zapychają się cząstkami, które nie mogą być spalone. Z tego powodu konieczne jest czyszczenie DPF, najlepiej w jak najniższej cenie. Możesz wybrać między czyszczeniem a wymianą filtra. Pamiętaj jednak, że w wielu sytuacjach kupno nowego produktu, nawet w przypadku zamienników, może cię kosztować kilka tysięcy złotych. Warto taką decyzję przemyśleć i korzystać z opinii doświadczonych mechaników samochodowych.
Wypalanie DPF – cena
Niejednokrotnie wśród specjalistów pojawiają się opinie, że nawet całkowicie sprawny filtr cząstek stałych generuje dodatkowe koszty. Obecność w pojeździe DPF może negatywnie wpłynąć na ilość spalanego paliwa. Takie zjawisko występuje najczęściej, gdy filtr jest już bardzo zapchany.
Do najbardziej popularnych objawów świadczących o zapchaniu filtra cząstek stałych należą gorsze osiągi samochodu i większe zużycie paliwa. Możliwe, że dopiero wtedy zainteresujesz się, na czym polega wypalanie DPF i w jakiej cenie jest realizowana taka usługa. Koszty będą większe, gdy zdecydujesz się na używanie lepszych olejów, które będą często wymieniane. W ten sposób możesz odwlec w czasie czyszczenie filtra cząstek stałych DPF, ale ucierpi na tym twój portfel.
Spalanie cząstek DPF podczas jazdy
Jeżeli chcesz odsunąć w czasie czyszczenie DPF, możesz wykorzystać wiele sprawdzonych metod. W przypadku, gdy korzystasz z pojazdu głównie w terenie zabudowanym, warto raz na jakiś czas wybrać się poza miasto. Dłuższa trasa pozwoli ci na osiągnięcie wymaganej temperatury. Dzięki temu filtr będzie mógł spalić osadzone na nim cząstki. Ich wypalanie jest zresztą polecane przez producentów. Firmy produkujące podzespoły zalecają regularne czyszczenie filtra cząstek stałych. Najczęściej obliczają czas eksploatacji tych elementów, biorąc pod uwagę dłuższe trasy, a nie tylko krótkie kursy po mieście.
Oczywiście możesz się zastanawiać, jak często chcesz realizować takie wypalanie. To zależy od tego, jaki filtr posiadasz i jak będziesz go użytkować. Mechanicy radzą zazwyczaj robić to przynajmniej raz w miesiącu. Ogólna zasada mówi, żeby po takim wypalaniu starać się nie przekroczyć 1000 km. Pamiętaj, że nie bez znaczenia będzie twój styl jazdy. Badania wykazują, że podczas gwałtownego przyspieszania przy niższych obrotach silnika, w spalinach pojawia się większa ilość cząstek, które pozostały niespalone. Ich ilość możesz również zniwelować specjalnymi preparatami.
Jak samemu wyczyścić DPF?
Z pewnością, tak jak wielu innych kierowców, często zastanawiasz się nad tym, jak samemu wyczyścić DPF. Takie usługi są proponowane w coraz większej liczbie stacji obsługi pojazdów. Niestety będzie to oznaczało ingerencję w konstrukcję filtra i ryzyko jego uszkodzenia. Jeżeli podchodzisz do tego sceptycznie, możesz zdecydować się na płukanie DPF bez konieczności demontażu. W takim przypadku skomplikowana operacja ściągania filtra nie będzie wymagana.
Chemiczne czyszczenie DPF możesz zrealizować całkowicie samodzielnie. Wystarczy, że zakupisz odpowiedni preparat. Wprowadź płyn regeneracyjny do zimnego filtra. Właściwie zaaplikowany środek skutecznie spala zabrudzenia na biegu jałowym. Zakup preparatu warto skonsultować z doświadczonym mechanikiem.
Filtry cząstek stałych usuwają szkodliwe substancje ze spalin emitowanych przez samochód. Pamiętaj o tym, żeby dbać o odpowiednią konserwację filtra DPF. Dzięki temu poprawisz wydajność jazdy i zadbasz o środowisko.