Ceny rynkowe za poszczególne modele aut wahają się od zaledwie kilku do aż kilkudziesięciu tysięcy. W przypadku droższych mowa o najlepszych wersjach jednostek napędowych, które były montowane w E46. Silniki, na które warto zwrócić uwagę, poznasz w naszym tekście. Przeczytaj już teraz!
E46 – silniki oferowane przez BMW
W palecie jednostek napędowych do E46 znajdowały się zarówno rzędowe szóstki, jak i odmiany czterocylindrowe. Przez okres produkcyjny auto było też oferowane z sześcioma odmianami jednostek wysokoprężnych i aż czternastoma silnikami benzynowymi.
Warto nadmienić, że dystrybucja modelu E46 wiązała się z wprowadzeniem po raz pierwszy jednostki benzynowej wyposażonej w bezpośredni wtrysk paliwa. Najmniejszym motorem, który montowano w autach niemieckiego producenta, był 316i o mocy 105 KM, a największym M3 CSL o mocy 360 KM.
E46 – silniki 320i, 325i oraz 330i należały do najpopularniejszych
Do najpopularniejszych w E46 silników należała odmiana 320i o mocy 150 lub 170 KM. Miała sześć cylindrów i nawet dzisiaj sprawdza się na drogach. Cechuje się wysoką kulturą pracy, a także zużywa niedużo paliwa.
Pierwszym wyborem kupujących były często modele wyposażone w jednostkę o mocy 325i, która dawała więcej przyjemności z jazdy. Jeszcze mocniejsza wersja o mocy 231 KM – 330i również cieszyła się popularnością.
Opinie użytkowników o silnikach BMW
Pomimo tak wielu odmian trudno było szukać mocno wadliwych produktów. Przy odpowiednim traktowaniu (rozgrzewaniu przed ruszeniem i regularnej wymianie oleju) jednostki napędowe działały bezawaryjnie przez dość długi czas. Jednak wraz z użytkowaniem pojawiały się pewne usterki.
Należały do nich m.in. problemy z czujnikami wałka rozrządu silnika. Uciążliwe były też wady związane z turbo i klapami zawirowującymi, które montowano w jednostkach wysokoprężnych. W momencie, kiedy poluzowały się w kolektorze dolotowym i wpadały do komory spalania, doprowadzało to do poważnych awarii motoru.
Eksploatacja motoru – jakie elementy były najbardziej wadliwe?
Do najbardziej wadliwych elementów należały czujniki masowego przepływu powietrza i wału rozrządu oraz wału korbowego. Na awarie turbosprężarki z pompą wtryskową narzekali też właściciele modeli BMW E46 z Dieslem 330d.
Do najbezpieczniejszych rozwiązań, jeżeli chodzi o eksploatację montowanych w BW E46 silników, należy manualna skrzynia biegów. Znakomicie reaguje i nie wiąże się z żadnymi problemami przez długi czas. Kłopoty może natomiast sprawiać automatyczna przekładnia, która została stworzona przez General Motors i nie działała odpowiednio przy wysokim momencie obrotowym silnika, gdzie dochodziło do uszkodzenia przekładni.
O czym pamiętać, decydując się na BMW E46?
Pomimo upływu lat, BMW E46 wciąż jest jednym z najczęściej poszukiwanych aut. Czwarta generacja sprzedała się aż w 3,2 milionach egzemplarzy i wiele aut pozostaje w dobrym stanie technicznym. Trzeba jednak mieć się na baczności. Niektóre z nich zostały poddane tuningowi hobbystów. Pojawiły się także charakterystyczne dla tego modelu auta problemy z tylną osią. Dlatego zawsze warto się upewnić kilka razy, że oglądany model jest wart uwagi.
Od czego zależy cena poszczególnych modeli?
Trzeba też mieć świadomość, że cena będzie się różnić w zależności od rodzaju poszukiwanego podwozia. Najwięcej pieniędzy trzeba będzie zapłacić za dobrze utrzymane wersje kombi Touring, potem w rankingu znajduje się odmiana Saloon na równi z coupe i cabrio. Do najtańszych opcji zdecydowanie należą sedany i wersje kompaktowe.
Niestety, należy również zwrócić uwagę na korozję, która dość często jest problemem w autach używanych BMW serii 3 E46. Miejsce, gdzie można ją spotkać w większości modeli aut, to nadkola. Pojawia się też na masce czy klapie tylnej w miejscu uchwytu.
Czy warto kupić używane BMW 3?
Ten samochód będzie prawdopodobnie dobrym wyborem dla każdego, kto chce rozpocząć swoją przygodę z BMW, czy poznać rozwiązania, które przyniosły zasłużoną renomę marce. Pojazdy są przystępne cenowo i wiele modeli jest wciąż w dobrym stanie technicznym zarówno jeżeli chodzi o karoserię, wnętrze, jak i serce modeli E46 – silniki.
Świetnie wykonany układ kierowniczy wciąż może dostarczyć wiele emocji za sprawą dobrej dynamiki i szybkiej reakcji na ruchy użytkownika. Dodajmy do tego komfortowe wnętrze i mocne oraz wydajne jednostki napędowe zapewniające dobre osiągi, E46 BMW będzie trafnym wyborem jako auto używane i zdecydowanie warto się na nie zdecydować, jeżeli masz zadbany model na oku.