Silnik spalinowy musi zostać wprawiony w ruch początkowy, by mógł zacząć pracować. Dlatego do kompletu z nim zestawiony jest silnik elektryczny. Niestety, z czasem jego elementy się zużywają. Regeneracja rozrusznika jest jednak możliwa i daje zadowalające rezultaty. W jaki sposób się ją wykonuje? Ile kosztuje wymiana rozrusznika, a jaki jest koszt regeneracji rozrusznika? Sprawdź, co będzie bardziej opłacalne. Radzimy i rozwiewamy wątpliwości!
Rozrusznik – regeneracja tego elementu jest warta zachodu?
Zdecydowanie tak, ale zależy to od kilku czynników. Pierwsza sprawa to jakość wykonanej pracy w warsztacie. Zdarzają się „fachowcy”, którzy wymieniają jedynie szczotki i wykonują czyszczenie rozrusznika. Zwykle efekt jest zadowalający przez kilka następnych dni. Niedługo potem rozrusznik znowu wymaga naprawy, szczególnie gdy inne jego części są mocno zużyte. Dlatego podstawą jest wybór dobrego warsztatu. Drugi czynnik to jakość wybranych elementów naprawczych. Od ich poziomu wytrzymałości zależy, jak długo zregenerowany element będzie służył.
Rozruszniki regeneracja – rozbiórka i czyszczenie?
Jak wygląda regeneracja rozrusznika? Na samym początku mechanik dokonuje demontażu elementu. Pamiętaj, że już samo wyjęcie rozrusznika może być bardzo uciążliwe, bo znajduje się on przecież przy kole zamachowym wału korbowego. Po wyjęciu i położeniu tej części na stole elektromechanik zabiera się do dalszej pracy. W pierwszej kolejności element jest czyszczony, aby można było bez przeszkód z nim pracować. Oczywiście, przed kompletnym rozmontowaniem go na części składowe czyszczenie to jest wstępne. Później natomiast specjalista przechodzi do piaskowania i ewentualnie do malowania korpusu.
Regeneracja rozrusznika – wstępna diagnoza
Zwykle warto już na samym początku zaobserwować pracę automatu z kołem zębatym i wysuwanie się go po podaniu napięcia. Taki prosty zabieg daje możliwość wstępnej oceny sytuacji. Jeśli same zęby na automacie są zniszczone, może to również świadczyć o mechanicznej usterce koła zamachowego. Regeneracja rozrusznika w dalszych krokach polega na kompletnym demontażu wszystkich elementów, w skład których wchodzą:
- automat;
- szczotki węglowe;
- wirnik;
- stojan;
- bendiks (zespół sprzęgający);
- włącznik elektromagnetyczny.
Regeneracja rozrusznika – kiedy jest konieczna?
Silnik elektryczny, który uruchamia o wiele cięższy od siebie zespół spalinowy, naturalnie podlega eksploatacji. Najczęściej jednak do elementów szybko niszczących się zaliczane są szczotki węglowe. Ich wielkość zmniejsza się wraz ze zużyciem rozrusznika i trzeba je po prostu wymieniać. Kolejny element to łożyskowania wirnika. Na skutek ciągłego obracania się mogą zostać uszkodzone. Ścierające się szczotki węglowe produkują nalot, który w połączeniu z obecnym w łożyskach smarem może przyczynić się do ich szybszego zużycia.
Bendiks i styki, czyli kolejne części podatne na uszkodzenie
Kolejny element, który obejmuje regeneracja rozrusznika, to bendiks. Ten mechanizm ma gwint umożliwiający dopasowanie się zębatki napędowej do koła zamachowego. W przypadku zniszczenia się gwintu na bendiksie koło zębate napędowe nie ma możliwości sprawnego wpasowania się na zęby koła zamachowego. Problem może leżeć też po stronie styków, które nie przekazują prądu elektrycznego na szczotki wirnika.
Naprawa elektromagnesu rozrusznika – czy to możliwe?
W starszych podzespołach (montowanych np. w Fiacie 126p) elektromagnes dało się rozebrać. W przypadku jego uszkodzenia wystarczyło jedynie rozlutować przewody i dostać się do wnętrza, żeby przeczyścić elementy stykowe. W obecnie produkowanych samochodach elektromagnes jest nierozbieralny i można go jedynie wymienić na nowy.
Regeneracja rozrusznika – cena w warsztacie
Ile kosztuje regeneracja rozrusznika? Wydatek ten zwykle oscyluje w granicach 100-400 zł. Koszt regeneracji rozrusznika zależy od modelu elementu, ale również od tego, jak wiele pracy trzeba wykonać. To, ile części trzeba wymienić, też bardzo mocno wpływa na cenę. Kwota wymieniona wyżej może wydawać się wysoka, ale w porównaniu z tym, ile kosztuje rozrusznik, jest nieznaczna. Często za nowy egzemplarz dobrej jakości trzeba dać przynajmniej 500 zł. Mowa oczywiście o popularnych jednostkach napędowych, takich jak niezniszczalny 1.9 TDI od VAG.
Koszt regeneracji rozrusznika a zakup regenerowanego
Wiesz już, ile kosztuje usługa naprawy rozrusznika, ale czy w takim razie nie lepiej kupić jakiś tańszy zamiennik? W sieci znajdziesz oferty kupna podzespołów poddanych regeneracji, a także części używanych i jedynie sprawdzanych na stole. W zasadzie jest to twój wybór, na jakie rozwiązanie się zdecydujesz. Czasem regeneracja będzie kosztowała nawet więcej niż używany rozrusznik w dobrym stanie. Jednak nie masz pewności, jak długo jeszcze ci posłuży, a regeneracja rozrusznika zwykle jest objęta roczną gwarancją.
Regeneracja rozrusznika krok po kroku – czy dasz radę sam?
Możesz podjąć się wymiany w przydomowym garażu, o ile masz podstawową wiedzę na temat działania podzespołu. Niezbędny będzie też zestaw narzędzi i miernik elektryczny. Sam demontaż elementu z komory silnika może być łatwy lub nieco utrudniony w zależności od auta. Jednak wymiana szczotek węglowych na szczotkotrzymaczu, a także kontrola jakości elementów (np. komutatora) czy dokładne wyczyszczenie wnętrza jest jak najbardziej w zasięgu większości majsterkowiczów.
Regeneracja rozrusznika wiąże się z kosztami, ale czasem warto ją wykonać. Gdy masz smykałkę do napraw, możesz spróbować samodzielnych prac. Pamiętaj jednak, że rozłożenie rozrusznika na części i późniejsze oddanie go do zakładu elektromechanicznego może nie być mile widziane. Mechanicy zwykle nie lubią naprawiać części, przy których ktoś wcześniej majstrował. Dlatego jeśli nie jesteś pewien swoich umiejętności, regeneracja rozrusznika powinna zostać wykonana w wyspecjalizowanym zakładzie.