Jak sama nazwa wskazuje, pompowtryski to połączenie pompy i wtryskiwacza. Oczywiście, to spore uproszczenie i nie mówi wszystkiego o tym rozwiązaniu, ale jest bardzo bliskie prawdy. Każdy ze wtrysków ma osobny zespół wytwarzający wysokie ciśnienie paliwa. Rozwiązanie to ma swoje zalety, ale nie ustrzegło się również poważnych wad. Jak działają pompowtryskiwacze i jak je zregenerować? Odpowiedzi szukaj w naszym tekście!
Pompowtryskiwacze – budowa i rozwiązania konstrukcyjne
Urządzenie to jest kluczowym elementem zasilającym w silnikach wysokoprężnych. Składa się ze wtryskiwacza zespolonego z cylinderkiem. Ten drugi jest odpowiedzialny za podnoszenie ciśnienia obecnego w nim paliwa. Pompowtryski to po prostu wtryskiwacze z dodatkową sekcją tłoczącą, która działa na podobnej zasadzie, co w pompie wtryskowej. Każdy wtryskiwacz ma swoją wydzieloną sekcję. Dodatkowo zespół wyposażony jest w:
- przewody wysokiego i niskiego ciśnienia;
- zawór odcinający dawkę;
- iglicę;
- sprężyny;
- dławik;
- zawór przelewowy.
Pompowtryskiwacze – zasada działania
W tradycyjnych silnikach zasilanych przy udziale pompy wtryskowej ruch obrotowy koła zębatego przekazywany jest na rdzeń aparatu wtryskowego. To przekłada się na działanie poszczególnych elementów. W ten sposób wytwarzane jest ciśnienie paliwa, które w postaci sprężonej trafia do wtryskiwaczy. Pompowtryski działają inaczej, bo ruch zapewniający energię do ich działania pochodzi z krzywek wałka rozrządu. Oto zasada działania:
- gwałtowny skok krzywek powoduje ruch tłoczka w sekcji paliwowej i wytworzenie pożądanego ciśnienia;
- siła napięcia sprężyny zostaje przekroczona i dochodzi do podniesienia iglicy wtryskiwacza;
- inicjowany jest wtrysk paliwa.
Pompowtryski – zasada działania i zalety
Niekwestionowaną zaletą wykorzystania technologii pompowtryskiwaczy jest bardzo wysokie ciśnienie rozpylanego oleju napędowego. W niektórych przypadkach wynosi ono nawet 2400 barów, co pozwala rywalizować z obecnie stosowanym systemem common rail. Pompowtryski ograniczają również obecność innych elementów ruchomych silnika, co zmniejsza koszty jego serwisowania (przynajmniej teoretycznie).
Jak pracuje silnik z pompowtryskiwaczami? Wady rozwiązania
Tutaj przechodzimy do wad tego rozwiązania, bo silnik wysokoprężny działa bardzo twardo i głośno. Ciśnienie w sekcji tłoczącej wzrasta bowiem krótko i gwałtownie, a efektem jest hałas. Poza tym, pompowtryski nie są w stanie realizować więcej niż dwóch faz wtrysku. Przez to trudno jest wyciszyć działanie jednostki napędowej. Takie jednostki nie osiągają wyśrubowanych norm emisji spalin, dlatego nowe silniki Diesla są wyposażane w układy common rail.
Czy pompowtryski w aucie są wytrzymałe?
Trzeba przyznać, że konstrukcję fachowcy uznają za bardzo sprawną i dość wytrzymałą. Jeśli kierowca dba o tankowanie wysokiej jakości paliwa i regularną wymianę filtra paliwowego, przebieg rzędu 250-300 tysięcy kilometrów bez regeneracji jest jak najbardziej realny. Jest jeszcze jedna kluczowa sprawa, czyli wymiana oleju na polecany przez producenta. Pompowtryski napędzane są pracą wałka rozrządu, a ten ma więcej krzywek niż inne modele. Wlewanie innego typu oleju może spowodować awarię elementów odpowiedzialnych za przekazywanie energii na tłok sekcji paliwowej.
Pompowtryskiwacze a budowa głowicy silnika
Tutaj pojawia się kolejna trudność. W jednostce napędowej wyeliminowano długie przewody zasilające i całą pompę wtryskową z jej napędem. Nie pomaga skomplikowana budowa głowicy silnika, która wymusza na kierowcy odpowiednią eksploatację pojazdu. Szczególnie ważne jest by dbać o regularne interwały olejowe. Jedną z przypadłości jest wybijanie się gniazd, w których osadzane są pompowtryski. Trzeba przystąpić wówczas do tulejowania gniazd lub wymienić całą głowicę.
Pompowtryski – regeneracja uszkodzonych elementów zasilania paliwem
Jak przebiegają prace? Na początku specjalista dokonuje oględzin urządzenia i jego rozbiórki. Dokładny sprzęt czyszczący i diagnostyczny pozwala mu określić stopień zużycia elementów. Na tej podstawie i po weryfikacji kosztów z klientem (tak zazwyczaj powinno być) trzeba ustalić zakres naprawy. W drastycznych sytuacjach, gdy regeneracja nie jest możliwa, koniecznością okazuje się wymiana pompowtrysków na nowe lub regenerowane.
Pompowtryskiwacze czy pompa wtryskowa – jaki silnik wybrać
Prawidłowo eksploatowany silnik wyposażony w pompowtryski nie jest awaryjny. Na rynku dominują jednak rozwiązania common rail i opisywana przez nas technologia będzie stopniowo wymierać. Jeśli akceptujesz twardszą pracę silnika, możesz zdecydować się na wariant z pompowtryskiwaczami. Na pewno mają one mniej elementów, które mogą ulec uszkodzeniu. W jednostkach z pompą wtryskową jest ich zdecydowanie więcej, ale z drugiej strony wybacza on nieco więcej zaniedbań np. w kwestii lanego oleju.
Chiptuning silnika a pompowtryskiwacze – czy warto?
Tak jak w każdym nowoczesnym dieslu, spory przyrost mocy można osiągnąć samą zmianą mapy silnika. Fachowo przeprowadzony chiptuning nie ma wpływu na działanie pompowtryskiwaczy. Nie będzie żadnych przeciwwskazań konstrukcyjnych do jego wykonania. Druga sprawa to oczywiście jakość samych podzespołów w momencie przeprowadzania zmian. Zazwyczaj wraz z podniesieniem mocy wzrasta również poziom eksploatowania silnika, co może negatywnie wpłynąć na jego żywotność.
Pompowtryski są zaawansowanym technologicznie rozwiązaniem, które jednak nie spełnia norm emisji spalin i będzie usuwać się w cień. Czy warto kupić auto, które jest w nie wyposażone? Ogromny wpływ na to ma stan silnika i samym pompowtrysków. Rozważ wszystkie wady i zalety, które przedstawiliśmy i podejmij rozsądną decyzję.