Budowa i rodzaje przekładni kierowniczych samochodów osobowych
Zaawansowana budowa przekładni kierowniczej sprawia, że pozwala ona na precyzyjne sterowanie samochodem i zapewnia niezawodność pracy układu. Możesz spotkać się z wieloma rodzajami maglownic, a ich konstrukcja jest uzależniona m.in. od zastosowanego zawieszenia. Ich komponenty są zbudowane z wysokiej jakości metali oraz tworzyw sztucznych.
Przekładnie zębatkowe
Klasyczna zębatkowa przekładnia kierownicy to rozwiązanie technologiczne przenoszące ruch obrotowy wału kierowniczego poprzez specjalną zębatkę na listwę przesuwająca się posuwiście raz w lewo, raz w prawo. Przykręcone są do niej również drążki wyposażone w przeguby kulowe. Taka konstrukcja stanowi najpopularniejszą maglownicę, jaką możesz znaleźć w pojazdach osobowych, ciężarowych oraz dostawczych.
Przekładnie ślimakowe
Zbudowane na zasadzie prostopadłych do siebie osi w dwóch płaszczyznach elementy to rodzaje przekładni kierowniczych spotykane również we wciągarkach oraz dźwignicach. Mechanizm ślimakowy jest określany jako samohamowny. Wadą tego rozwiązania jest możliwość nagłego zatrzymania pracy wskutek wzrostu współczynnika tarcia, którego przyczyną może być słabe smarowanie. Spotykane są również konstrukcje z tzw. ślimakiem globoidalnym.
Przekładnie śrubowo-kulowe
Jednym z popularnych rozwiązań, jakie możesz spotkać w pojazdach osobowych, są nowoczesne przekładnie śrubowo-kulowe. Składa się ona z wałka kolumny kierowniczej, na którego końcu zamontowano gwint oraz nakrętkę o kulowym przekroju wewnętrznym. Pomiędzy śrubą a nakrętką umieszcza się specjalne kulki łożyskowe, których zadaniem jest zmiana tarcia ślizgowego na toczne.
Najczęstsze objawy uszkodzonej maglownicy w samochodzie
Objawy uszkodzonej maglownicy w samochodzie są dość charakterystyczne. Nigdy ich nie bagatelizuj. Samodzielna diagnoza nie zawsze jest prawidłowa, dlatego warto skorzystać z usług profesjonalnego serwisu mechanicznego. Jakie są najczęstsze symptomy awarii przekładni kierowniczej? Oto one:
- mokra maglownica – wilgoć jest oznaką przecieku płynu z uszczelniaczy układu sterowniczego wskutek mechanicznego uszkodzenia korpusu;
- stukanie – uciążliwy objaw pojawiający się w trakcie jazdy samochodem. Jego przyczyną są zazwyczaj zużyte tulejki prowadnic, zębatki oraz luzy krzyżaków. Możesz je usłyszeć szczególnie w trakcie poruszania się po nierównościach;
- wycieki – wyciekający płyn wspomagania jest najczęstszym znakiem uszkodzenia samochodowej przekładni kierowniczej. Zazwyczaj jest związana z koniecznością naprawy lub wymiany pompy albo kompletnej maglownicy;
- poluzowanie zębów – luzy między zębami układu to kolejne symptomy, jakie możesz napotkać przy próbie diagnozy problemów z mechanizmem przekładniowym;
- niesprawne wspomaganie – niemożność obrócenia kierownicy wskutek stawiania przez nią dużego oporu to częsty objaw uszkodzenia maglownicy. Może być związany z awarią czujnika położenia wałka atakującego, jak i rozdzielacza czy uszczelniaczy;
- blokada sterowania – jest powiązana z wyłamanymi zębami zębatki. W jej przypadku nie będziesz mógł prawidłowo kierować swoim samochodem. Może być konieczne przetransportowanie go do warsztatu przy użyciu lawety.
Jeżeli odczuwasz luzy na kierownicy podczas prowadzenia pojazdu, to zdecydowanie powinieneś jak najszybciej udać się do mechanika. Stanowią one kolejne objawy uszkodzonej maglownicy.
Profesjonalna regeneracja przekładni kierownicy
Wystąpienie objawów uszkodzenia sprawia, że często niezbędna jest szybka, a zarazem profesjonalna regeneracja przekładni kierowniczej. Niezależnie czy decydujesz się na jej samodzielne przeprowadzenie czy powierzysz tę usługę specjalistom z warsztatu mechanicznego, powinieneś wiedzieć, na czym polega proces naprawy. Zazwyczaj zaczyna się ona od dokładnej oceny aktualnego stanu elementów i precyzyjnej diagnozy uszkodzeń przekładni kierowniczej oraz ewentualnych ubytków. Kolejnym etapem jest dokładne czyszczenie komponentów z użyciem myjki ultradźwiękowej oraz piaskowanie do idealnej gładkości.
Prawidłowa regeneracja przekładni kierownicy jest także związana z wymianą wszystkich zużytych części gumowych. Należą do nich uszczelniacze oraz o-ringi. Zmianie na nową podlega także tuleja prowadząca, listwa zębata, łożyska oraz ślizg docisku. Po montażu sprawnych elementów przeprowadza się regulację mechanizmów oraz kompleksowe testy działania układu. Pamiętaj, że po wykonaniu naprawy przekładni kierowniczej niezbędne jest regularne sprawdzanie stanu maglownicy pod kątem występowania usterek lub wycieków.
Samodzielna naprawa uszkodzonej przekładni kierowniczej
Jeśli zastanawiasz się, jak możesz zaoszczędzić i czy samodzielna naprawa uszkodzonej przekładni kierowniczej jest możliwa, to przemyśl kilka aspektów. Sam proces wykonywany przez doświadczonego mechanika może zająć nawet 2 doby, a jego koszt usługi to średnio ok. 1000 zł. Do regeneracji maglownicy potrzebujesz nie tylko fachowej wiedzy, lecz również odpowiedniego wyposażenia warsztatowego, które pozwoli na wykonanie remontu.
Własnoręczne usunięcie awarii przekładni w samochodzie wymaga zastosowania szlifierki, a także maszyn tokarskich do samodzielnego wyprodukowania tulei o zadanym rozmiarze. Niezbędne jest też posiadanie myjki wysokociśnieniowej oraz urządzenia do piaskowania powierzchni. Nieodzowne będzie też użycie profesjonalnego zestawu kluczy. Zakup wszystkich narzędzi może znacznie przekroczyć cenę naprawy w warsztacie mechaniki samochodowej.
Koszty regeneracji maglownicy w warsztacie mechanicznym
W zależności od modelu pojazdu, koszty regeneracji maglownicy w warsztacie mechanicznym mogą się znacząco różnić i wahać się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Jeżeli dysponujesz odpowiednim budżetem, zdecydowanie powinieneś wybrać serwis, który wykorzystuje oryginalne lub markowe części zamienne. To od ich jakości będzie zależeć trwałość i niezawodność naprawionego układu.
Eksploatacja oraz zużycie przekładni w samochodzie
Standardowa eksploatacja pojazdu determinuje zużycie przekładni w samochodzie. Jej bezawaryjność jest szacowana na 150-200 tys. km. Miej jednak na uwadze, iż na te wartości ma wpływ styl jazdy, dziurawe drogi czy poruszanie się w warunkach terenowych. Niski profil opony, jak i duży rozmiar felg również wpływają na wcześniejsze zużycie mechanizmów. Dbaj zatem o regularne sprawdzanie stanu technicznego auta i wykrywanie ewentualnych wycieków.
Bezpieczna jazda samochodem dzięki sprawnej listwie kierowniczej
Nie ulega wątpliwości, że sprawna listwa kierownicza jest gwarancją bezpiecznej jazdy samochodem. Stukanie, wycieki płynu, poluzowanie zębów kół zębatych czy luzy na kierownicy to objawy uszkodzenia przekładni, których nie możesz bagatelizować. Szybkie usunięcie usterki zapobiegnie dalszym, kosztownym naprawom albo awarii auta w trakcie poruszania się po drodze. Na procesie regeneracji maglownicy nie powinieneś jednak oszczędzać i powierzyć go profesjonalnemu warsztatowi mechaniki samochodowej.