Każdy przewód hamulcowy w aucie podlega zużyciu. Niestety bardzo rzadko zdarza się, że kierowca regularnie sprawdza jego stan. To element układu hamulcowego, który bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo, a więc także zdrowie i życie podróżnych. W chwili utraty siły hamowania nie dzieje się to swobodnie, lecz nagle. Dlatego tak często motyw niszczenia układu hamulcowego pojawia się w filmach.
Przewody hamulcowe – filmowy straszak czy realne zagrożenie?
Na pewno znasz niejedną scenę, gdy czarny charakter kładzie się pod samochód swojego wroga i przecina rurki hamulcowe. To stara, sprawdzona sztuczka. Dlaczego tak często filmowcy wykorzystują ten motyw? Wiedzą, że ludzie nie mają zwyczaju kontrolować stanu swoich przewodów. Film różni się jednak od życia. Na ekranie główny bohater (prawie) zawsze wychodzi z opresji bez szwanku, co zawdzięcza swoim ekstremalnie wysokim umiejętnościom kaskaderskim. W życiu kończy się to o wiele gorzej.
Przewód hamulcowy – budowa
Po co w pojazdach montuje się przewody hamulcowe? Są one odpowiedzialne za przeniesienie ciśnienia cieczy z pompy hamulcowej na części cierne układu. Z tego powodu nie mogą być one zbyt miękkie, ani mieć zbyt dużej średnicy wewnętrznej. Wężyk hamulcowy zawsze musi być idealnie szczelny, bo nawet drobne przerwanie materiału lub uszkodzenia gwintów na końcach doprowadzają do osłabienia siły hamowania.
Przewody hamulcowe – rodzaje
Zasadniczo w pojazdach występują dwa rodzaje przewodów hamulcowych:
- sztywne;
- elastyczne.
Czym różnią się względem siebie? Przewód hamulcowy elastyczny zbudowany jest z gumy. Najczęściej łączy on części układu hamulcowego, które wykonują względem siebie ruch. Oczywiście posiadają też specjalne wzmocnienia z plecionki. Wykazują odporność na działanie płynu hamulcowego, który ma właściwości żrące.
Sztywne rurki hamulcowe – czym są?
Akcesoria sztywne konstruowane są z metali niekorodujących, do których zaliczają się:
- miedź;
- stal ocynkowana;
- mosiądz.
Bardzo często sztywne przewody hamulcowe umieszcza się przy pompie hamulcowej i serwie. To miejsca, gdzie panuje nagły wzrost ciśnienia, a warunki pracy wymagają zastosowania sztywnych i wytrzymałych elementów.
Sztywne przewody hamulcowe – opis
Twarde rurki hamulcowe nie są aż tak narażone na uszkodzenia. Nie wykonują żadnych ruchów, nie są też wystawione na oddziaływanie usterek mechanicznych. W skrajnych przypadkach może dojść do ich uszkodzenia na skutek najechania na jakąś przeszkodę, kamień, czy inny twardy przedmiot. Jednak ich umiejscowienie przy podwoziu powoduje, że sztywne przewody hamulcowe nie ulegają zniszczeniu.
Ich średnia żywotność określana jest na około 10 lat eksploatacji. W niektórych przypadkach fabrycznie wzmocnione układy hamulcowe aut luksusowych wytrzymują nawet 15 lat. Musisz jednak pamiętać, że ich największym wrogiem jest korozja i uszkodzenia mechaniczne. Jeżeli wyglądają na mocno sfatygowane, nie powinieneś czekać z wymianą sztywnych przewodów hamulcowych do momentu uszkodzenia.
Przewód hamulcowy elastyczny – charakterystyka
Nie da się zaprzeczyć, że elastyczne przewody hamulcowe są bardziej wytrzymałe. Mogą one być założone blisko tarcz lub bębnów. Są bardziej odporne na wahania zawieszenia, skręt kół i inne zmienne czynniki. Przewód hamulcowy elastyczny wykonany z gumy jest też narażony na zużycie, wynikające ze sposobu eksploatacji pojazdu, warunków, czy czynników atmosferycznych.
Przewody hamulcowe a auta sportowe i luksusowe
W jakich sytuacjach prezentowane modele przewodów mogą być zawodne? Przede wszystkim w autach o charakterystyce sportowej, lub takich, które nie są do tego przygotowane, a są wykorzystywane jako pojazdy sportowe. Szybsza jazda wymaga też częstszego używania pedału hamulca. A to powoduje wzrost ciśnienia w przewodach hamulcowych.
Podobnie jest też w autach luksusowych, które często posiadają mocne silniki i są zdolne rozpędzać się do sporych prędkości. Masa pojazdu w połączeniu z szybką jazdą, powodują, że nacisk na tarcze jest bardzo duży i konieczne jest wytworzenie oraz przeniesienie sporego ciśnienia. Mowa tutaj o wartościach przekraczających 120 atmosfer, a w pojazdach sportowych nawet 180 atmosfer. Samochody przygotowane do jazdy terenowej lub wyposażone w regulowane zawieszenie też mogą cierpieć z powodu zużywających się szybciej przewodów hamulcowych.
Naprawa przewodów hamulcowych – czy to możliwe?
Być może znajdziesz śmiałków, którzy będą zdania, że przewody hamulcowe można naprawiać. W rzeczywistości jedynym słusznym sposobem pozbycia się problemów z nimi związanych, jest wymiana. Co więcej, nie warto, żebyś interesował się pierwszymi lepszymi częściami. Przewód hamulcowy powinien być jak najlepszej jakości. Odpowiada przecież za twoje życie.
Czy można samodzielnie wymienić przewody hamulcowe w aucie?
Nie ma większych przeciwwskazań, żebyś samodzielnie wymienił takie elementy. Pamiętaj jednak, że każda zmiana przewodów sztywnych musi iść w parze z przewodami elastycznymi. Je też powinieneś założyć nowe.
Przewody hamulcowe a płyn
Skoro jesteś już przy przewodach, to zainteresuj się też płynem hamulcowym. Dlaczego? Jest to substancja w większości produktów higroskopijna, co wskazuje, że ma zdolności do pochłaniania wody z otoczenia. Im więcej znajduje się jej w składzie płynu, tym gorsze właściwości ma sama substancja. Jest bardziej podatna na zagotowanie i zapowietrzenie układu. W konsekwencji siła hamowania jest mizerna.
Jak wymienić przewód hamulcowy?
Przed przystąpieniem do wymiany przewodów hamulcowych, musisz przygotować sobie odpowiednie akcesoria i narzędzia. W swoim niezbędniku powinieneś mieć:
- nowy płyn hamulcowy;
- zbiornik na stary płyn;
- zestaw kluczy (najlepiej oczkowe z wycięciem);
- gumowe rękawice i okulary (płyn hamulcowy jest żrący);
- przewody hamulcowe elastyczne i twarde;
- najlepiej przezroczysty wężyk do odpowietrzania;
- odrdzewiacz;
- młotek.
Z tak przygotowanym zestawem, naprawa przewodu hamulcowego na pewno przebiegnie sprawnie.
Naprawa przewodu hamulcowego krok po kroku
Prace rozpocznij od delikatnego odkręcenia danego przewodu hamulcowego. Pamiętaj, że wydostanie się z niego płyn, który prawdopodobnie będzie miał jakieś ciśnienie. Pozwól mu swobodnie wypłynąć do zbiorniczka. Gdy już nie będzie się wydobywał, pozbądź się uszkodzonej rurki hamulcowej. Oczywiście nie będzie to tak proste, ponieważ wysoka temperatura i zużycie powodują, że gwint może być bardzo mocno zaciśnięty. Dlatego przygotuj się na duży wysiłek. Odkręcenie przewodów i założenie nowych to tylko część sukcesu. Czeka cię jeszcze coś ważnego. Co? Czytaj dalej!
Odpowietrzanie układu hamulcowego
W tym momencie przyda ci się pomoc drugiej osoby. Ważna jest przy tym kolejność wykonywania czynności. W pojazdach wyposażonych w ABS odpowietrzanie układu hamulcowego rozpoczyna się od koła najdalej położonego od pompy hamulcowej. Z każdym kolejnym kołem zbliżasz się do niej, dokonując usuwania powietrza z przewodów przy wszystkich kołach. Pamiętaj, by żadnego nie pominąć!
W pierwszej kolejności nałóż bezbarwny gumowy wężyk na odkręcony odpowietrznik i skieruj go do butelki lub innego naczynia. Przewód hamulcowy po wymianie ma w sobie powietrze, które musi ujść z układu. Trzeba też uzupełnić płyn. Druga osoba w tym czasie powinna wlać do zbiorniczka wyrównawczego płyn do żądanego poziomu i udać się do auta, by naciskać na pedał hamulca. Podczas tego procesu powietrze ulatuje z układu. Gdy zauważysz, że płynie jedynie ciecz bez pęcherzyków, możesz zakręcić odpowietrznik i przejść do kolejnego koła. Proces musi zostać wykonany dokładnie, ponieważ wszelkie pozostałości powietrza wewnątrz układu pogarszają pracę hamulców.
Jak widzisz, przewody hamulcowe są niezwykle ważnym elementem każdego pojazdu. Podczas jazdy ważne jest nie tylko jego sprawne przyspieszenie, ale też zatrzymanie. Dlatego sprawdzaj często stan przewodów. Nie bagatelizuj żadnych oznak zużycia i monitoruj na bieżąco jakość pracy pedału hamulca. To wszystko pozwoli ci bezpiecznie poruszać się swoim autem po drogach. Szerokiej drogi!