Motocykl wyposażony w silnik 125 4T lub 2T jest najczęstszym wyborem wśród osób, które rozpoczynają swoją przygodę z motoryzacją. Mają wystarczającą moc do zorientowania się z tym, jak działa jednoślad, a do poruszania się nim nie trzeba dodatkowych uprawnień. Co warto wiedzieć na temat tych jednostek? Jaką maszynę wybrać? Przedstawiamy najważniejsze informacje!
Silnik 125 4T – co go wyróżnia?
Do zalet silnika 125 4T można zaliczyć to, że zapewnia wyższy poziom momentu obrotowego przy niższej prędkości obrotowej w trakcie pracy. Oprócz tego jednostka zużywa paliwo tylko raz na cztery suwy. Z tego powodu jest bardziej ekonomiczna.
Trzeba też zauważyć, że czterosuwowa jednostka cechuje się mniejszą emisją spalin. Dzieje się tak ze względu na to, że do jej obsługi nie potrzeba oleju ani smaru miedzianego z paliwem. Całość uzupełnia to, że nie generuje dużo hałasu czy odczuwalnych wibracji.
Jednostka napędowa 2T – jakie ma zalety?
Swoje plusy ma również silnik 2T. Jego masa całkowita jest mniejsza niż odmiany silnika 125 4T. Ponadto ruch obrotowy jest równomierny ze względu na to, że każdy obrót wału korbowego przypada na jeden suw mocy. Zaletą jest też prosta konstrukcja – nie ma mechanizmu zaworowego, co ułatwia utrzymanie jednostki w optymalnym stanie.
Na uwagę zasługuje też to, że w trakcie swojego funkcjonowania jednostka wytwarza znacznie mniejsze tarcie na częściach. Skutkuje to większą sprawnością mechaniczną. Atutem 2T jest też to, że może pracować zarówno w niskich, jak i w wysokich temperaturach zewnętrznych.
Romet RXL 125 4T – skuter wart uwagi
Jeżeli ktoś chce korzystać z dobrego skutera z silnikiem 125 4T, to może zdecydować się na Rometa RXL z 2018 roku. Maszyna znakomicie się sprawdzi w jeździe po mieście, a także na krótkich trasach poza miejskie drogi.
W tym modelu zamontowano 1-cylindrową, 4-suwową i 2-zaworową jednostkę chłodzoną powietrzem ze średnicą 52,4 mm o pojemności 6 l. Skuter może rozwinąć prędkość nawet do 85 km/h i jest wyposażona w elektryczny, nożny rozruch i zapłon typu EFI. Konstruktorzy zdecydowali się również na amortyzator teleskopowy i amortyzatory olejowe, kolejno na przednim i tylnym zawieszeniu. Zamontowano też system hamulcowy CBS.
Zipp Tracker 125 – motocykl o rasowym wyglądzie
Jednym z ciekawszych motocykli z silnikiem 125 4T jest Zipp Tracker. Jest wyposażony w czterosuwowy silnik chłodzony powietrzem z wałkiem wyrównoważającym. Może rozwinąć prędkość 90 km/h, co pozwala sprawdzić się przy bardziej dynamicznej jeździe.
Projektanci postawili także na rozruch elektryczny/mechaniczny, a także hydrauliczne hamulce tarczowe z przodu i mechaniczne bębnowe z tyłu. Zastosowano też zbiornik paliwa o pojemności 14,5 l.
Aprilia Classic 125 2T – klasyka w najlepszym wydaniu
Aprilia Classic została wyposażona w jednostkę 125 2T. Jest to model, który pozwoli poczuć się kierowcy jak na prawdziwym chopperze. Silnik ma moc 11 kW i 14,96 KM. W przypadku tego modelu spalanie jest nieco większe, bo 4 l na 100 KM.
Warto zauważyć, że jest to jednostka z czterema zaworami, co sprawia, że nie pojawiają się mocne drgania, a motor ma nieco większa moc w zakresie dolnych i wysokich obrotów. Ten model ma manualną, 6-biegową skrzynię biegów, jest także wyposażona w wałek wyrównoważający, który zapewnia wyższą kulturę jazdy.
Kto może poruszać się motocyklem wyposażonym w silnik 125cc 4T i 2T?
Żeby móc jeździć niedużym motorem o pojemności do 125 cm³ nie są wymagane specjalne uprawnienia. Jest to znacznie łatwiejsze po wdrożeniu zmian z lipca 2014 roku. Od tego czasu na motor z silnikiem 125 4T lub 2T może wsiąść każdy kierowca, który ma prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.
Warto mieć na uwadze, że również i pojazd powinien spełniać konkretne wytyczne. Kluczową kwestią jest to, że pojemność skokowa musi wynosić maksymalnie 125 ccm, a moc nie może być większa niż 11 kW, czyli około 15 KM. Przepisy dotyczą również stosunku mocy do masy własnej motocykla. Nie może być to więcej niż 0,1 kW/kg. Biorąc pod uwagę sprzyjające przepisy, a także dużą dostępność pojazdów w sklepach internetowych i stacjonarnych, kupienie motocykla lub skutera z silnikiem 125 4T czy 2T 125 ccm będzie dobrą decyzją.