Motor jest montowany w samochodach typu sedan, coupé i kombi. Audi A4 Avant i Peugeot 307 są jednymi z tych modeli, w których znajduje się właśnie silnik 2.0. Benzyna jest spalana w umiarkowanych ilościach, co wpływa na popularność aut zarówno od niemieckich, jak i francuskich koncernów. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat tej jednostki.
Grupa VW stworzyła dobry silnik 2.0 benzynowy w technologii TSI
Jednostką, która cieszy się zdecydowanie dobrymi opiniami – ze względu na niesamowite osiągi oraz oszczędność paliwa, jest silnik 2.0 TSI/TFSI. Motor jest montowany w modelach aut takich jak Volkswagen, Audi, Seat i Skoda, czyli we wszystkich pojazdach wchodzących w Grupę Volkswagena.
Warto powiedzieć nieco więcej o technologii, którą opracował niemiecki koncern. Kluczowym aspektem w kontekście działania jednostek 2.0 TSI jest system bezpośredniego wtrysku paliwa, który rozwija się od lat 90. Te oraz pozostałe rozwiązania konstrukcyjne sprawiają, że silnik 2.0 benzynowy TSI od Grupy Volkswagena wyróżnia się dobrą ekonomią, a także zapewnia optymalną moc.
Pierwsza generacja jednostki 2.0 TSI – benzyna napędza motory z rodziny EA888
W gamie silników Volkswagena znajduje się sporo odmian motorów. Pierwszą jednostką 2.0 TSI była ta oznaczona EA113, którą wyprodukowano w 2004 roku. Została opracowana na podstawie wolnossącej wersji wyposażonej w bezpośredni wtrysk paliwa, czyli VW 2.0 FSI. Różnica polegała na tym, że nowsza odmiana była wyposażona w turbodoładowanie.
Silnik 2.0 miał też żeliwny blok cylindrów ze zmodyfikowanym mechanizmem wyważania z dwoma wałkami wyważającymi z wałem korbowym. Tłoki były zmodyfikowane pod kątem obniżonego stopnia sprężania na wzmocnionych korbowodach. Jednostka miała cztery cylindry, skok tłoka 92.8, a otwór cylindra wynosił 82.5. Stosowano ją m.in. w autach takich, jak Audi A3,A4, A6, TT i Seat Exeo, Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Passat, Polo, Tiguan i Jetta.
Trzecia generacja silnik 2.0 TSI
Motor od Volkswagena doczekał się trzeciej generacji, produkowanej od 2011 roku. Pozostawiono żeliwny blok, ale zdecydowano się na cieńsze ścianki cylindrów o 0,5 mm. Zmiany obejmowały też tłoki i pierścienie. Zastosowano zintegrowany kolektor wydechowy z chłodzeniem wodnym. Konstruktorzy zdecydowali się również na dwa wtryskiwacze na cylinder, a do silników z większą mocą dodano turbosprężarkę firmy Garrett.
W kolejnych latach wprowadzono kolejne zmiany. Zastosowano zawory dolotowe o opóźnionym zamknięciu w silniku 2.0 – benzyna dzięki temu jest spalana w mniejszej ilości. Zdecydowano się też na nowy kolektor dolotowy, a także mniejszą turbosprężarkę.
Silnik 2.0 – benzyna w wersji od PSA. Motory z rodziny XU i EW
Jedną z pierwszych jednostek benzynowych od PSA, był silnik 2.0 o mocy 121 KM. Stosowano go w autach Citroena i Peugeota. Motor z projektem z lat 80. montowano w pojazdach takich jak na przykład Citroen Xanta, czy Peugeot 065, 306 i 806. Była to czterocylindrowa, ośmiozaworowa jednostka z wielopunktowym typem wtrysku. Dobrze współpracowała z instalacją LPG.
Niezwykle popularne były także jednostki z rodziny XU. Były stosowane nie tylko w autach Peugeot i Citroen, ale także w modelach Lancii i Fiata. Silnik PSA 2.0 16 V generował moc 136 KM. Skonstruowano go w latach 90. Cechował się trwałością, a także ekonomią. Był dobrym wyborem, jeżeli chodzi o zainstalowanie systemu LPG.
Czterocylindrowy, szesnastozaworowy motor z wielopunktowym typem wtrysku montowano w autach takich jak Citroen C5, C8, Peugeot 206, 307 i 406, a także Fiat Ulysse i Lancia Zeta oraz Phedra.
Czy renoma jednostek jest zasłużona?
Zdecydowanie tak. Zarówno modele produkowane przez Volkswagena, jak i koncern PSA na stałe zapisały się wiadomości kierowców jako bezawaryjne i pewne w działaniu. Zwracając uwagę na regularny serwis i wymianę oleju, usterki i awarie przydarzały się niebywale rzadko. Z tego powodu wiele modeli ma imponujący przebieg. Atutem benzyniaków z Niemiec i Francji było również to, że świetnie współpracowały z instalacjami LPG.
Aktualnie produkowane jednostki cechują się bardziej skomplikowaną konstrukcją. Dzieje się tak ze względu na to, że muszą spełniać restrykcyjne wymagania dotyczące norm emisji spalin Euro. To między innymi z tego powodu motory są bardziej awaryjne i daleko im do niezawodności cechującej poprzednie modele popularnych silników benzynowych obecnych w autach Renault, Citroen, czy Grupy Volkswagena.