Zagadnienia związane z wentylowanymi tarczami hamulcowymi wciąż należą do jednych z najczęściej nierozumianych przez użytkowników samochodów. Pokutuje przekonanie, że rozwiązanie to znajduje zastosowanie w samochodach sportowych, jest drogie i wymaga stosowania specjalnych klocków. Poza tym powszechnie utożsamia się tarcze wentylowane z nacinanymi lub nawiercanymi, co nie zawsze musi być tożsame. Dlatego w tym artykule dowiesz się wszystko, co musisz wiedzieć, zanim wymienisz kolejny raz elementy układu hamulcowego w swoim aucie.
Co to znaczy „tarcze wentylowane”?
Tym, co wyróżnia tarcze wentylowane od pozostałych stosowanych w hamulcach, jest sposób, w jaki jest z nich odbierany nadmiar ciepła. Hamowanie wiąże się z generowaniem wysokich temperatur, co negatywnie odbija się na wydajności całego układu. Dlatego producenci od lat szukają sposobu na zwiększenie efektywności chłodzenia hamulców – i właśnie tak powstały tarcze wentylowane. W rzeczywistości mówimy tu o dwóch tarczach – zewnętrznej i wewnętrznej – pomiędzy którymi znajdują się kanały służące do sprawniejszego odbioru ciepła. Nie ma to nic wspólnego z nacinanymi czy nawiercanymi tarczami, choć oczywiście oba te rodzaje mogą być również (i prawie zawsze są) wentylowane.
Tarcze hamulcowe wentylowane – po co je stosować?
Wykorzystanie podwójnych tarcz wyposażonych w dodatkową wentylację przydaje się więc nie tylko kierowcom samochodów sportowych (lub tych z zacięciem sportowym), którzy poddają hamulce ekstremalnym przeciążeniom, ale również każdemu z nas. Lepsze oddawanie ciepła to wyższa efektywność hamowania – niezależnie od tego, czy dopiero odpaliłeś samochód, czy pokonałeś już wiele kilometrów w dynamicznej jeździe po mieście. Stabilna, efektywna praca układu hamulcowego to z kolei znacznie wyższe bezpieczeństwo, niezależnie od prędkości. Dlatego wysokiej jakości tarcze wyposażone w wentylację są bardzo dobrą inwestycją dla każdego kierowcy.
Jakie klocki do tego rodzaju tarcz?
Wiadomo, że skuteczność hamowania nie zależy tylko od samych tarcz, ale również od klocków – i tu zaczyna się jeszcze więcej niedomówień ze strony kierowców. O ile w twoim samochodzie nie są zastosowane tarcze nawiercane lub nacinane, to konstrukcja klocków będzie wizualnie identyczna, jak przy pełnych tarczach hamulcowych. Jedyną różnicą, która umożliwia im bezproblemową współpracę z wersją wentylowaną, jest mniejsza od standardowych grubość samych klocków, co wynika z większej grubości tarcz podwójnych. Różnica nie jest ogromna – najczęściej wynosi kilka milimetrów, ale zastosowanie standardowych klocków jest niemożliwe.
Wybór dobrych klocków – czym się kierować?
Jeśli w twoim pojeździe standardowo zastosowane zostały przez producenta tarcze wentylowane, to przy poszukiwaniu klocków warto zdać się na jego zalecenia. Zaletą takiego rozwiązania będzie brak problemów z dopasowaniem i z reguły większa dostępność elementów na rynku. Jeśli decydujesz się na zamienniki, to zwróć uwagę na zgodność z modelem oryginalnym, upewnij się, że są przeznaczone do tarcz z wentylacją oraz wybierz sprawdzonego producenta i dostawcę. Niekiedy różnica pomiędzy produktem markowym a najtańszym dostępnym na rynku wynosi zaledwie kilkanaście złotych, a pozorna oszczędność przełoży się na szybsze zużycie klocków i konieczność ponownej ich wymiany. Jeśli natomiast na własną rękę dokonujesz wymiany na wentylowane tarcze, to najbezpieczniej będzie kupić gotowy zestaw.
Czy warto wymienić tarcze na wentylowane?
Chociaż niektórzy producenci, jak np. BMW od lat stosują tarcze wyposażone w system wentylacji, to w wielu samochodach osobowych, zwłaszcza o niższej mocy wciąż można spotkać rozwiązanie na bazie pełnych tarcz. Montaż zestawu wentylowanego zwykle oznacza tylko niewielką dopłatę do standardowych tarcz, a może przełożyć się na znacznie lepsze osiągi podczas hamowania. Warto jednak pamiętać, że na jednej osi muszą się znajdować takie same hamulce, aby uniknąć kłopotów podczas hamowania i jednakowo obciążyć oba koła. Poza tym niezbędna będzie wymiana również klocków, na modele przystosowane do tego rodzaju tarcz. Ostateczną decyzję warto jednak przedyskutować z zaufanym mechanikiem, który weźmie pod uwagę wydajność układu hamulcowego.
Odpowiednie serwisowanie układu hamulcowego to podstawa!
Niezależnie od tego, na jakie tarcze i klocki postawisz, musisz pamiętać o tym, że to nie wystarczy, aby twoje hamulce wydajnie pracowały. Na siłę hamowania i właściwe funkcjonowanie układu wpływ mają także inne elementy jak np. przewody hamulcowe, odpowiedni poziom i kondycja płynu czy funkcjonowanie pompy. Dlatego nie możesz pozwolić sobie na zaniedbywanie regularnych przeglądów tego najważniejszego układu w samochodzie – niezależnie od tego, jakie klocki wykorzystujesz.
Wentylowane tarcze hamulcowe to opracowane przez inżynierów rozwiązanie pozwalające na skuteczną poprawę parametrów cieplnych układu hamulcowego podczas pracy. Z ich zastosowania mogą odnieść korzyść nie tylko posiadacze samochodów sportowych.