Co to jest wał napędowy?
Wał napędowy to jeden z najważniejszych elementów auta. Dlaczego? Bowiem ma on realny wpływ na prawidłową pracę pojazdu, a w szczególności jego jednostki napędowej. Stanowi komponent każdego pojazdu napędzanego na tylną oś. Pozwala na przeniesienie momentu obrotowego z silnika do miejsca docelowego, a w konsekwencji poruszanie kół jezdnych. Umożliwia niemalże bezstratną transmisję energii mechanicznej poprzez skomplikowany mechanizm. Konstrukcja wału w samochodzie jest wytrzymała i charakteryzuje się niesamowicie dużą żywotnością. Wynika to z faktu, że musi wytrzymać spore przeciążenia.
Budowa wału w samochodzie
Klasyczny wał napędowy w aucie składa się z wielu elementów. Jednym z nich jest złącze kołnierzowe, które odpowiada za przejęcie mocy z jednostki napędowej. Jest ono zamocowane z jednej strony do mostu, a z drugiej do skrzyni biegów. Kolejna część wału w samochodzie to przegub krzyżakowy (tzw. Kardana). Łączy on poszczególne elementy i jest osadzony na specjalnych widełkach oraz dodatkowo łożyskowany. Jest połączony ze złączem rurowym, którego zadaniem jest z kolei mocowanie korpusu wału Kardana w samym przegubie. Prawidłowy styk z połączeniami przesuwnymi zapewnia element nazywany korpusem. Same łączenia zabezpieczają konstrukcję przed obrotem względnym. Może on zostać wywołany poprzez nieprzewidziany moment skręcający.
Dlaczego musisz pamiętać o sprawdzeniu stanu technicznego wału napędowego?
Wał napędowy w aucie podlega znacznym siłom i przeciążeniom. Może ulec zniszczeniu wskutek nieprawidłowej eksploatacji i błędów serwisowych. Z tego względu nie możesz zapominać o sprawdzeniu jego stanu technicznego podczas okresowych przeglądów i wizyt u mechanika.
Jakie są najczęstsze usterki wału napędowego w aucie?
Podobnie jak każdy element, również wał napędowy w aucie może ulec uszkodzeniu. Nierzadko konieczna jest wymiana podpory, która może być związana z jej relatywnie niską jakością wykonania. Częstym problemem jest również nieprawidłowe wyważenie całej konstrukcji, do czego może przyczynić się również uderzenie mechaniczne, np. podczas zderzenia z innym pojazdem. Jednocześnie wał napędowy przyjmuje na siebie siłę oddziałującą pomiędzy samochodami, chroniąc przy tym pozostałe komponenty, np. skrzynie biegów czy most.
Nierzadko zdarza się również, iż dochodzi do nierównoległości pomiędzy osią czynną i bierną. To zjawisko stanowi kolejny powód uszkodzeń wału Kardana. Konieczne jest zatem kontrolowanie również tego aspektu. Nie należy także zapominać o potrzebie wyważenia całości układu napędowego, a zarazem prawidłowego ustawienia sprzęgieł względem siebie. Wszelkie prace należy przeprowadzać z maksymalną precyzją i zgodnie z zaleceniami producenta. Na szczęście ci ostatni najczęściej umieszczają odpowiednie oznaczenia na elementach, co pozwala na ich łatwiejsze pozycjonowanie.
Czy można samodzielnie naprawić wał napędowy?
Często spotykamy się z pytaniem, czy można samodzielnie naprawić wał napędowy. Kierowcy i właściciele samochodów chcą w ten sposób zaoszczędzić pieniądze. Oczywiście istnieje możliwość samodzielnego naprawienia wału w samochodzie. Jeżeli jednak chcesz się podjąć własnoręcznego usunięcia usterki w pojeździe, to przemyśl, czy dysponujesz odpowiednią wiedzą, dokumentacją techniczną, a także narzędziami i umiejętnościami manualnymi. Nieprawidłowa wymiana może doprowadzić do tragicznych w skutkach uszkodzeń, a nawet urwania się wału w trakcie jazdy.
Z pewnością wielu czytelników ma za sobą szereg samodzielnych napraw, które przeprowadzili we własnym aucie. Pamiętaj jednak, że decydując się na własnoręcznie serwisowanie pojazdu, a w szczególności belki Kardana, powinieneś dysponować garażem z kanałem albo podnośnikiem hydraulicznym. W przeciwnym razie usunięcie awarii będzie utrudnione lub wręcz niemożliwe. Próby podjęcia czynności naprawczych w nieodpowiednio przygotowanym środowisku warsztatowym mogą skutkować kolejnymi uszkodzeniami w przyszłości.
Ile kosztuje naprawa wału napędowego w aucie?
Wielu kierowców poszukuje informacji na temat tego, ile kosztuje naprawa wału napędowego w aucie. Wszystko zależy od modelu samochodu, jego marki i rocznika, a jednocześnie warsztatu mechanicznego, z którego usług korzystamy. Zwykle sama diagnoza jest bezpłatna, a cennik poszczególnych czynności serwisowych zaczyna się od kwot rzędu 100 zł. Kompleksowa regeneracja wału napędowego w samochodzie wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym to zwykle koszt na poziomie 500-1000 złotych.
Korzystając z usług fachowca, masz większą pewność, że usterka nie powtórzy się przez następne kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy kilometrów, zależnie od specyfiki eksploatacji.