Automatyczna skrzynia biegów to niezwykle skomplikowany układ, którego wymiana wiąże się z ogromnymi kosztami. Właśnie dlatego wielu posiadaczy samochodów z takim rozwiązaniem woli dmuchać na zimne, aby uniknąć wszelkiego rodzaju problemów. Jednym z ważniejszych działań w tej kwestii jest wymiana oleju w skrzyni automatycznej. To pozwala na zapewnienie trwałości oraz niezawodności temu układowi. Czy można zrobić to samemu? Kiedy należy tego dokonać? Jak wymienić olej w skrzyni automatycznej? Przekonaj się sam!
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej – dlaczego jest konieczna?
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej, podobnie jak w silniku, jest niezbędna. W czasie pracy tych układów dochodzi do zużycia samego płynu. Efektami tego są:
- pogorszenie właściwości smarnych;
- degradacja dodatków przeciwzużyciowych;
- spadek lepkości cieczy;
- wzrost ilości kwasów.
Opóźniona wymiana oleju w skrzyni automatycznej będzie skutkowała:
- znacznie przyspieszonym zużywaniem się wszelkich mechanizmów tego układu;
- blokowaniem zaworów;
- zapychaniem się kanalików w hydraulicznym układzie sterującym.
Wobec tego sprawdź, jak wymienić olej w automatycznej skrzyni.
Jak wymienić olej w automatycznej skrzyni – wybór odpowiedniego płynu
Zanim sprawdzisz, jak wymienić olej w automatycznej skrzyni, powinieneś skupić się na tym, aby wybrać odpowiedni produkt. Płyn musi być zgodny ze specyfikacją wskazaną przez producenta. W przypadku opisywanego układu najczęściej będziesz musiał postawić na olej typu ATF, o konkretnych parametrach lepkości.
Nie możesz zapomnieć o tym, że wymiana oleju w skrzyni automatycznej różni się w przypadku poszczególnych modeli. W związku z tym, niezwykle istotne jest, aby wybrać płyn dopasowany do danego pojazdu. Zły wybór środka sprawi, że dojdzie do niepoprawnej reakcji, której efektem może być zniszczenie samej przekładni. Wszelkie potrzebne informacje dotyczące tego, jak wymienić olej w skrzyni automatycznej, znajdziesz w instrukcji obsługi danego pojazdu.
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej – o czym trzeba wiedzieć?
Czy wymiana oleju w skrzyni automatycznej samodzielnie jest możliwa? Odpowiedź brzmi – tak, jednak czynność ta będzie wymagała od ciebie konkretnej wiedzy na temat mechaniki.
Jeśli układ w twoim samochodzie ma klasyczny korek spustowy, to działanie będzie niezbyt skomplikowane. W takich wypadkach wymiana oleju automatycznej skrzyni biegów będzie zbliżona do tego samego procederu w innych przekładniach.
Nie możesz zapomnieć jednak o tym, że w części samochodów proces będzie nieco bardziej skomplikowany. Niektóre pojazdy są zbudowane w taki sposób, że wymiana oleju w skrzyni automatycznej będzie możliwa tylko i wyłącznie połowicznie. Co należy zrobić z resztą płynu? Jego usunięcie jest możliwe poprzez odessanie lub wylanie dopiero po demontażu całej przekładni.
Wymiana oleju – skrzynia automatyczna a filtr
W odpowiedzi na pytanie, jak wymienić olej w skrzyni automatycznej krok po kroku, należy wspomnieć także o filtrze tego układu. W niektórych wypadkach jego wymiana również będzie konieczna. Niestety, ta czynność wymaga czasem demontażu całej przekładni. Jest to spowodowane tym, że część producentów zakłada, że ich element będzie sprawny przez cały okres eksploatacji samochodu. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna, a filtr oleju także powinien zostać co jakiś czas wymieniony. W przeciwnym razie przekładnia może nie pracować poprawnie, czego efektem będą poważne, a co za tym idzie, kosztowne problemy. Znasz już podstawy teoretyczne. Sprawdź teraz, jak wymienić olej w skrzyni automatycznej.
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej – etapy pracy
Jakich działań wymaga wymiana oleju w skrzyni automatycznej? Etapy pracy są następujące:
- Zacznij od spuszczenia płynu przez otwór spustowy, a dopiero później poprzez zdejmij miskę olejową. W części modeli po usunięciu tego elementu będziesz w stanie dostać się także do filtra.
- Następnym krokiem jest dokładne oczyszczenie styku miski olejowej oraz uszczelki.
- Kiedy już tego dokonasz, warto, abyś wymienił starą uszczelkę na nową. W efekcie wymiana oleju w skrzyni automatycznej będzie bardziej efektywna.
- Złóż całość oraz uzupełnij zbiornik odpowiednim płynem.
- Włącz silnik i sprawdź poziom oleju. Starsze modele wyposażone są w specjalny bagnet pomiarowy, a nieco nowsze auta pozwolą ci zweryfikować ilość płynu za pomocą czujników.
Co jaki czas należy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?
Już wiesz, jak wymienić olej w skrzyni automatycznej. Wiedz jednak, że cała twoja praca pójdzie na marne, jeśli nie będziesz trzymał się rekomendowanego okresu wymiany. Przekładnie tego typu są znacznie bardziej podatne na uszkodzenia niż ich manualne odpowiedniki. W związku z tym, wymiana oleju to czynność, która pozwoli ci zadbać o ten układ.
Pierwsza i kolejne wymiany oleju
Po raz pierwszy wymiana oleju powinna mieć miejsce po przejechaniu około 100 tysięcy kilometrów. Następnie musisz powtarzać tę czynność co około 40 tysięcy kilometrów. Nie możesz również zapomnieć o tym, że jazda w trudnym terenie czy ciągnięcie przyczepy wiążą się z większym wysiłkiem samej przekładni. Właśnie dlatego w takich wypadkach powinno się wymieniać płyn co około 25 tysięcy przejechanych kilometrów.
Jak już wiesz, olej możesz wymienić sam. Niekoniecznie jednak musisz to robić. Sprawdź, ile kosztuje wymiana oleju w skrzyni automatycznej u mechanika.
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej w warsztacie – koszt
Pomimo tego, że wiesz, jak wymienić olej w skrzyni automatycznej, niekoniecznie musisz decydować się na samodzielną pracę w tym zakresie. Alternatywę stanowi doświadczony mechanik. Dzięki niemu będziesz mieć pewność, że cały proces został przeprowadzony poprawnie, a wymiana oleju w skrzyni automatycznej przyniosła oczekiwany efekt.
Koszt takiej usługi waha się od 300 do 600 złotych. Konkretna cena za wymianę oleju w skrzyni automatycznej w warsztacie zależna jest od modelu posiadanego samochodu oraz renomy samego warsztatu.
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej to niezwykle ważna czynność. Pozwoli ci przez długie lata bezproblemowo korzystać ze swojego samochodu. W związku z tym, jeśli chcesz uniknąć poważnych problemów ze swoim pojazdem, pamiętaj o tym profilaktyce i konserwacji układów.