Rola oleju silnikowego w samochodzie
Olej silnikowy pełni bardzo ważną rolę w twoim pojeździe. To właśnie on odpowiada za smarowanie wszystkich najważniejszych elementów ruchomych w silniku, co pozwala na zmniejszenie siły tarcia. Jednocześnie to nośnik ciepła, które pojawia się we wnętrzu jednostki napędowej podczas pracy. Olej silnikowy pochłania ciepło i odprowadza je, przez co zabezpiecza silnik przed przegrzaniem oraz przedwczesnym zużyciem. Kolejną ważną funkcją oleju silnikowego jest pochłanianie zanieczyszczeń, które mogłyby zakłócić pracę silnika. Przy niewystarczającej ilości lub braku tego płynu, mogłoby dojść do jego zatarcia lub przegrzania. Dzięki niemu silnik może zatem pracować płynnie.
Wymiana oleju w samochodzie – jakie oleje do silnika można kupić?
Jeżeli czeka cię wymiana oleju w samochodzie, to warto żebyś wiedział, jakie produkty tego typu są dostępne na rynku. Do wyboru masz oleje silnikowe:
- mineralne;
- półsyntetyczne;
- syntetyczne.
Producenci poszczególnych płynów eksploatacyjnych tego typu oznaczają ich lepkość w określonych warunkach temperatury. Za każdym razem musisz wybrać olej zalecany przez producenta twojego pojazdu – zarówno jeśli chodzi o jego klasę jakościową, jak i odpowiednią lepkość. W większości nowych samochodów stosuje się głównie oleje silnikowe syntetyczne.
Wymiana oleju silnikowego – kiedy jest zalecana, a kiedy jest koniecznością?
Olej silnikowy stopniowo traci swoje pierwotne właściwości. Trzeba go uzupełniać, a okresowo całkowicie wymieniać. Zastanawiasz się, kiedy wymiana oleju jest absolutną koniecznością?
O tym decyduje producent samochodu. Obecnie nowoczesne auta nie wymagają tak częstej wymiany oleju, jak auta produkowane w latach 90. XX wieku i wcześniej. Częstotliwość tego działania powinna być zależna od stylu jazdy oraz tego, w jakich warunkach eksploatujesz pojazd. W przypadku korzystania z olejów typu „longlife” o przedłużonej trwałości, można nie wymieniać oleju dłużej, a nadal zachowa on swoje właściwości.
Mechanicy wychodzą z założenia, że jeśli silnik nie ma wad konstrukcyjnych, należy wymieniać olej średnio co 10-15 tys. km lub po prostu raz do roku. Zaleca się, by w autach z instalacją LPG wymiana oleju silnikowego odbywała się nie rzadziej niż co 10 tys. km. W silnikach zasilanych autogazem temperatura panująca w komorach spalania jest bowiem wyższa niż w przypadku zasilania benzyną.
Bezwzględnie musisz uzupełnić olej, jeśli w trakcie jazdy na desce rozdzielczej swojego samochodu zobaczysz kontrolkę ostrzegającą przed niskim jego ciśnieniem.
Co ile wymieniać olej w silniku?
Możesz przyjąć, że w zależności od trybu eksploatacji auta, powinieneś wymienić olej silnikowy:
- co 5 tys. km – w przypadku silników używanych ekstremalnie, np. przy samochodach startujących w rajdach;
- co 8-10 tys. km – w przypadku silników używanych raczej na krótkich dystansach, po mieście;
- co 10-15 tys. km – przy silnikach używanych standardowo;
- co 20 tys. km – przy pojazdach wykorzystywanych przeważnie na długich trasach, przy długotrwałej pracy jednostki napędowej bez wyłączania.
Samodzielna wymiana oleju silnikowego krok po kroku
Wymiana oleju silnikowego krok po kroku nie jest skomplikowanym zadaniem, dlatego wielu kierowców decyduje się zrobić to samodzielnie. Podpowiadamy, jak przeprowadzić to sprawnie i szybko! Aby własnoręcznie wymienić olej w samochodzie:
- ustaw samochód na płaskim podłożu – najlepiej w garażu z kanałem, na podnośniku lub specjalnej rampie, a następnie zaciągnij hamulec ręczny;
- przygotuj środki ochrony osobistej – rękawice, okulary i odzież ochronną oraz pojemnik, do którego spłynie wyeksploatowany olej;
- przed samą wymianą oleju, rozgrzej silnik, aby ułatwić wyciekanie płynu, a podczas wymiany obowiązkowo wyłącz silnik;
- podłóż pod miskę olejową, znajdującą się w okolicy śruby spustowej przygotowane naczynie i odkręć korek spustowy;
- poczekaj, aż cały zużyty olej spłynie z silnika, a następnie podłóż pojemnik pod filtr i wymień go;
- oczyść miejsce po starym filtrze, np. bawełnianym ręcznikiem. Gumową uszczelkę w nowym filtrze posmaruj nowym olejem;
- dokręć filtr, aż poczujesz stawiany opór;
- oczyść korek i spust oraz wkręć śrubę;
- wlej świeży olej do miski olejowej, ale początkowo tylko do około ¾ wymaganej objętości;
- poczekaj, aż olej rozprowadzi się w silniku i sprawdź jego poziom przy użyciu bagnetu. Jeśli jest prawidłowy, zakręć pokrywkę wlewu i uruchom silnik na wolnych obrotach na 10 minut;
- wyłącz silnik, poczekaj 5 minut i ponownie sprawdź poziom oleju. Jeśli jest niższy, niż zalecany, to uzupełnij braki i sprawdź, czy w okolicy korka spustowego nie powstały żadne wycieki.
Na koniec zanotuj datę wymiany oleju wraz z aktualnym przebiegiem auta i rodzajem oleju. Pozostaje ci jeszcze zutylizować stary olej, który jest substancją toksyczną. Dostarcz go do zakładu utylizacji lub najbliższego warsztatu samochodowego, .
Ile trwa wymiana oleju w samochodzie?
Osobom, które mają w tym wprawę, nie powinno to zająć dłużej niż godzinę, łącznie z całym przygotowaniem. Jeśli po raz pierwszy wymieniasz olej w aucie, to ten czas może się jeszcze wydłużyć.
Jeśli nie chcesz tego robić samodzielnie, zdaj się na specjalistów. W warsztacie samochodowym możesz liczyć na to, że wymiana oleju silnikowego w samochodzie potrwa około kilkudziesięciu minut.
Co wymienić przy wymianie oleju?
Wymiana oleju powinna obejmować również założenie nowego filtra, którego koszt oscyluje w granicach kilkudziesięciu złotych. Wymiana oleju i filtrów, wraz z uszczelkami pozwoli na zachowanie doskonałej szczelności całego układu. Dzięki temu układ smarowania silnika będzie działał sprawnie i nie będzie dochodziło do wycieków, które powodują ubytek oleju silnikowego i wpływają negatywnie na środowisko naturalne.
Wymiana filtra oleju jest potrzebna, ponieważ ten element odpowiada za ograniczanie ilości zanieczyszczeń, jakie mogą dostawać się do silnika z otoczenia, wraz z zasysanym powietrzem. Filtr powietrza nie jest w stanie wyłapać wszystkich zanieczyszczeń z atmosfery, dlatego i tak dostają się one do wnętrza jednostki napędowej. Tutaj jednak powinien zatrzymać je kolejny filtr – tym razem filtr oleju, charakteryzujący się większą czułością.
Niektórzy mechanicy zalecają także założyć nowe uszczelki i podkładki pod korek spustowy przy każdej wymianie oleju.