Kupując nowe opony do swojego samochodu, pamiętać musisz, żeby odpowiednio je dobrać. Najwięcej osób skupia się na rozmiarze, to oczywiste, ale nie można zapomnieć o innej kluczowej zmiennej, którą jest indeks nośności opony (ang. load index). Oznaczenie to znajduje się na każdej oponie, a także w opisie produktu (jeśli zamawiasz ogumienie na przykład z internetu). Wszystko dlatego, że ma ono kluczowe znaczenie w kontekście kupna odpowiedniego produktu do danego samochodu. Dlaczego indeks jest tak ważny? O tym w dalszej części tekstu.
Czym jest indeks nośności opony?
Indeks nośności opony określa, pod jakim maksymalnym obciążeniem może pracować opona przy jednoczesnym zachowaniu swoich właściwości. Precyzuje, ile dokładnie kilogramów może „udźwignąć” jedna opona podczas jazdy z dopuszczalną maksymalną prędkością.
Informacja o indeksie znajduje się na części bocznej każdej opony zaraz za oznaczeniem dotyczącym rozmiaru. Wartość ta składa się z dwóch lub trzech cyfr (bezpośrednio po nich pojawia się litera, czyli indeks prędkości). Warto jednak wiedzieć, że sama w sobie nie zawiera konkretnej informacji, a jedynie stanowi odesłanie do odpowiedniej tabeli, w której można sprawdzić, co dokładnie oznacza dana wartość. O najpopularniejszych indeksach nośności opon przeczytasz w dalszej części tekstu.
Dobierz indeks nośności opony odpowiedni do twojego samochodu
Nie musisz samodzielnie głowić się, jaki indeks nośności opony będzie odpowiedni dla twojego pojazdu. Wszystko dlatego, że szczegółowe informacje na ten temat zobowiązany jest przekazać producent. Znajdziesz je na tabliczce znamionowej, która znajduje się zwykle na słupku drzwi kierowcy (ewentualnie na klapce wlewu paliwa), a także w instrukcji obsługo dołączanej do każdego nowo kupowanego samochodu. Dotyczy to zarówno opon zimowych, jak i letnich oraz całosezonowych.
Znając indeks, możesz jednocześnie dowiedzieć się, jaką maksymalną dopuszczalną wagę ma twój pojazd. Wystarczy, że znalezioną we wspomnianym miejscu wartość pomnożysz razy liczbę opon, które są w twoim pojeździe.
Źle dobrany indeks – jakie są konsekwencje?
Dobierając opony, można oczywiście popełnić błąd i kupić ogumienie, które ma inny, niż sugerowany przed producenta indeks nośności. W tej sytuacji oczywiście opcje są dwie:
- Wyższy indeks nośności opony – w tym wypadku nie ma aż tak dużego problemu, ponieważ zwykle ogumienie z wyższym indeksem jest, mówiąc najogólniej, lepsze. Wpłynie korzystnie na właściwości jezdne samochodu, takie jak precyzja prowadzenia czy poziom stabilności. Wszystko ma jednak swoje złe strony – wyższy indeks to większy wydatek, a jednocześnie chociażby szybsze zużywanie się części zawieszenia i układu hamulcowego. Większe obroty toczenia będą również wpływały na wyższe spalanie;
- Niższy indeks nośności opony – w tym wypadku mówić możemy o błędzie z gatunku krytycznych. Niedoszacowanie indeksu w stosunki do wagi pojazdu może przynieść wiele negatywnych konsekwencji, wśród których wymienić trzeba bardzo prawdopodobną awarię ogumienia w czasie szybkiej jazdy. Użycie opon o niższym indeksie nośności, niż przewidział producent, może być podstawą do otrzymania mandatu, a także wstrzymaniem wypłaty odszkodowania od ubezpieczyciela i/lub utratą gwarancji producenta samochodu.
Jakie opony do samochodów osobowych – najczęściej wybierany indeks
Jak już zostało wspomniane, indeks nośności opony musi być wybierany zgodnie z informacją przekazaną przed producenta. Tak się jednak składa, że najwięcej samochodów osobowych mieści się w wartości „91”, która oznacza udźwig 615 kg. To ogumienie, które sprawdzi się w nieco większych pojazdach miejskich czy większości kombi oraz SUV-ach. To jednak tylko stwierdzenie poglądowe i nie należy zakładać automatycznie, że będzie odpowiednie do twojego pojazdu. Odpowiednią wartość znajdziesz na tabliczce znamionowej.
Indeks nośności opony zaczyna się od wartości 60, a kończy na 170. Te pierwsze dotyczą najmniejszych pojazdów dopuszczonych do ruch miejskiego, a ostatnie – największych (na przykład maszyn rolniczych czy budowlanych). Jeśli chodzi o samochody osobowe, wskazany fragment tabeli powinien obejmować większość z nich:
- 88 – 560 kg;
- 89 – 580 kg;
- 90 – 600 kg;
- 91 – 615 kg;
- 92 – 630 kg;
- 93 – 650 kg;
- 94 – 670 kg;
- 95 – 690 kg;
- 96 – 710 kg;
- 97 – 730 kg;
- 98 – 750 kg;
- 99 – 775 kg.
Podwójny indeks nośności opony – samochody ciężarowe i dostawcze
W przypadku większych pojazdów może pojawić się tak zwany podwójny indeks nośności opony. Prawidłowe odczytanie zależne jest od tego, ile kół ma konkretny model samochodu. Jeśli tylna oś składa się z czterech, wówczas odczytujesz jedynie drugą wartość nadrukowaną na oponę – ta jest w twoim wypadku decydująca. Najlepszym sposobem, aby upewnić się, że odczytało się wartość prawidłowo, jest pomnożenie indeksu razy liczbę kół i porównanie z maksymalną masą pojazdu. Jeśli będą jednakowe, oznaczać to będzie, że odczytałeś wartość zgodnie ze sztuką.
Indeks nośności opony to ważna wartość, ponieważ wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo, a także komfort jazdy. Użytkowanie samochodu powinno przebiegać zgodnie z zaleceniami producenta – dotyczy to również zakupu zamienników, jakimi są właśnie opony. Sprawdzanie wszystkich parametrów jest w tym wypadku kluczowe. Pamiętaj, żeby przy zakupie samochodu (szczególnie używanego) upewnić się, jakie ogumienie będzie najlepsze, a także jakie dokładnie felgi znajdują się pojeździe. Masa całkowita pojazdu to również wartość, która powinna cię interesować. Nie tylko w kontekście doboru opon.