Zwykle ciąg liczbowy oznaczający rozmiar opony wyrażany jest następująco – XXX/XX RXX. W tym wypadku X oznacza konkretne liczby, a R to średnica obręczy wyrażana w calach. Sęk w tym, że nie zawsze na piastach są zamontowane odpowiednie koła i różnią się od zalecanych przez producenta. Co więc musisz wiedzieć o rozmiarach opon? Przeczytaj nasz tekst i dowiedz się, jak dopasować wielkość opony do auta.
Jaki rozmiar opony wybierać do auta?
Najlepiej taki, na którym auto opuściło fabrykę. Rozmiar opony jest dobierany nie tylko pod kątem estetyki, lecz również bezpieczeństwa, właściwości jezdnych i konstrukcyjnych. Obecnie niezwykle popularna jest jazda na bardzo dużych felgach z oponami o niskim profilu. Często właśnie te elementy podlegają modyfikacjom w pierwszym etapie tuningowania auta przez młodocianych (i nie tylko) kierowców. Jakie ma to skutki?
Dlaczego wybierać fabryczne rozmiary opon?
Większe felgi wymagają stosowania obniżonego profilu opony. W przeciwnym wypadku koło nie zmieści się w nadkolu i może ocierać na dołkach o MacPhersony. Z tyłu natomiast dobijanie zawieszenia może sprawiać, że bieżnik będzie się ścierał o nadkole. Poza tym, jazda na bardzo cienkich oponach przenosi na zawieszenie i kabinę auta większe wibracje i drgania. To powoduje szybsze zużywanie się:
- elementów gumowych zawieszenia;
- końcówek drążków kierowniczych;
- stabilizatorów;
- przegubów.
To oznacza także mniejszy komfort jazdy, dlatego decyduj się na fabryczny rozmiar opony.
Rozmiar opony – co oznacza dokładnie?
Przechodząc do tajemniczego symbolu zawartego na początku artykułu, dobrze byłoby go rozszyfrować. Co oznacza XXX/XX RXX?
Pierwsze 3 cyfry to szerokość bieżnika. Rozmiar opony rozpoczyna się więc od szerokości opony montowanej na felgę (wyrażonej w milimetrach). Zwykle w autach miejskich są to wartości z przedziału 175-195. Co ważne, zmieniają się one co 5 milimetrów. Nie spotkasz więc opony o rozmiarze 182.
Co oznacza rozmiar opon – wysokość profilu
Kolejny parametr to profil (XX po ukośniku). Nie jest on wyrażany w milimetrach, ale w procentach. Odnosi się ściśle do szerokości bieżnika, dlatego występuje po ukośniku. Przyjmijmy więc, że opona w twoim samochodzie ma rozmiar 195/70. Oznacza to, że bieżnik ma szerokość 195 milimetrów, a wysokość profilu stanowi 70% wartości bieżnika. Mało skomplikowane obliczenia dadzą 136 milimetrów. Całkiem sporo.
Ostatnie oznaczenie rozmiaru opon, czyli o średnicy obręczy
Pozostaje jeszcze jedno oznaczenie poprzedzone literą R. Chodzi oczywiście o średnicę obręczy w calach, czyli odległość między rantami samej opony. W praktyce pokazuje, jaką felgę należy na dane ogumienie zakładać.
Jak sprawdzić rozmiar opony w samochodzie?
Jeśli chcesz szybko poznać rozmiar opony, wystarczy spojrzeć na jej profil. Powinieneś bez trudu odnaleźć na nim ciąg liczb, który właśnie rozszyfrowaliśmy. To jasne, że oprócz niego na ogumieniu znajdują się też inne znaki. To dlatego, że opony mają poza wymiarami też mnóstwo innych cech, które warto uwzględniać przed dokonaniem zakupu. Wróćmy jednak do rozmiaru. Co wtedy, gdy masz uzasadnione podejrzenie, że poprzedni właściciel nie dobrał odpowiednio rozmiaru opon do auta?
Jaki rozmiar opon wybrać, czyli sprawdzanie wiarygodnych wartości
Jest kilka sposobów na znalezienie informacji, którym możesz zaufać. Pierwszy z nich to poszukanie tabliczki znamionowej umieszczonej przez producenta. Możesz ją wypatrzeć:
- na bocznej stronie drzwi kierowcy od strony pasażera;
- na klapce wlewu paliwa;
- na jednym ze słupków nośnych auta.
Rozmiar opony wraz z poziomem napompowania każdego z kół powinien być opisany właśnie na takiej naklejce lub blaszanej nitowanej tabliczce.
Jakie opony do samochodu – szukamy dalej
Jeśli jakimś sposobem oznaczenie, o którym wspomnieliśmy w poprzednim akapicie, nie znajduje się w twoim aucie, nie martw się. Są jeszcze inne wyjścia. Jedno z nich to przeszukanie forum dyskusyjnego o danej marce. Bez trudu odnajdziesz tam nie tylko wartości fabryczne przewidziane do pojazdu, lecz także wszystkie inne konfiguracje, które są możliwe do założenia w twoim samochodzie. Jeszcze inną opcją jest skorzystanie z kalkulatorów, gdzie wpiszesz rocznik i wersję modelu.
Rozmiar opony a jej dodatkowe oznaczenia – czy są ważne?
Wielkość ogumienia i całej felgi ma znaczenie podczas montażu koła, ale jest też ważna w trakcie jazdy. Są jeszcze inne parametry, które mają wpływ na sposób prowadzenia samochodu i bezpieczeństwo twoje oraz innych uczestników ruchu. Chodzi m.in. o indeks nośności i prędkości. Wartości te umieszcza się zwykle zaraz za rozmiarem opony. Składają się z dwóch lub trzech cyfr i litery (np. 91H). O czym mówią te parametry?
Indeks nośności i prędkości
Pierwszy z nich, czyli indeks nośności, informuje kierowcę, jakie może być maksymalne obciążenie na daną oponę przy osiągnięciu maksymalnej prędkości. Niestety, do rozwikłania zagadki potrzebne są specjalne tabele z wartościami. 91 oznacza w tym przypadku 615 kilogramów. Nie sposób się tego domyślić. H to indeks prędkości. W naszym przykładzie oznacza, że opony nie mogą przekraczać 210 km/h.
A gdyby tak założyć niestandardowe rozmiary?
Oczywiście, jest wielu kierowców, którzy montują w swoich autach koła o innych wielkościach niż te zalecane przez producenta. Nie odczuwają przy tym nadmiernych skutków ubocznych opisywanych na początku artykułu. W jaki więc sposób dobrać niestandardowy rozmiar opony, żeby wszystko było w porządku? Dobrym pomysłem jest skorzystanie z kalkulatorów w internecie. Na podstawie konkretnego pojazdu pokazują, jak małe i jak duże felgi można założyć do danego modelu bez zmiany elementów zawieszenia. Potem do takich felg możesz też dobrać odpowiednio szerokie i wysokie ogumienie.
Jak traktować rozmiar opony? Dla jednych to, co mówi producent, jest jedynie sugestią. Inni natomiast kurczowo trzymają się parametrów fabrycznych. W zasadzie nie można dziwić się ani jednej, ani drugiej grupie. Pamiętaj jednak, że design to nie wszystko, a opona jest jedynym elementem styku auta z powierzchnią. Wybierając je, uwzględnij nie tylko rozmiar. Bierz pod uwagę też ich jakość.