Jak działa i jest zbudowany silnik Diesla?
Żeby zrozumieć, jak poważny jest problem związany z rozbieganiem silnika Diesla, warto, byś wcześniej poznał jego budowę i zasadę działania. Wysokoprężna jednostka napędowa powstała w pierwszej połowie XX w. Pierwszym samochodem, w którym ją zamontowano, był Mercedes-Benz 260 D. Obecnie tego rodzaju rozwiązania silnikowe składają się z szeregu elementów, wśród których znajdziesz koło zamachowe i dwumasowe, wały rozrządu i korbowy, zespół wtryskiwaczy, a także korbowód czy filtr powietrza oraz przekładnię nawrotno-redukcyjną.
Nowoczesne silniki Diesla
Nowoczesne silniki Diesla są sterowane przy użyciu dodatkowych układów elektronicznych. Pozwala to na precyzyjne podawania określonej dawki paliwa do komory silnikowej. Jednocześnie umożliwia szereg modyfikacji, które podnoszą osiągi pojazdu, jednakże mogą się również przyczynić do obniżenia żywotności jednostki napędowej. Zwykle są one wyposażone także w rozwiązania przyczyniające się do redukcji emisji związków lotnych do atmosfery. Dzięki temu mogą one spełniać rygorystyczne normy w zakresie ekologii i ochrony środowiska.
Standardowa eksploatacja silników wysokoprężnych wiąże się z nieco innymi zjawiskami niż w przypadku jednostek benzynowych. Konstrukcja nie przewiduje konieczności stosowania świec iskrowych do rozpoczęcia zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Dochodzi do sprężania powietrza w cylindrze, a następnie jego podgrzewania do temperatury na poziomie nawet 900oC. Efektem tego jest zapalenie się mieszaniny, a w konsekwencji wtrysk oleju napędowego do komory spalania.
Na czym polega rozbieganie silnika Diesla?
Głośne i nieprzyjemne dźwięki dochodzące z okolic silnika, a także gęsty dym spod maski i rury wydechowej to główne objawy rozbiegania Diesla. Jednostka napędowa osiąga wówczas bardzo wysokie obroty i nie da się jej zatrzymać, aż do momentu całkowitego jej uszkodzenia. Przy rozbieganiu silnika Diesla, kierowca nie ma kontroli nad przebiegiem zdarzenia i powinien niezwłocznie opuścić pojazd, a następnie oddalić się w bezpiecznie miejsce. Obserwowanie samoczynnego zapłonu z bliska może go narazić na dotkliwe uszkodzenia ciała.
Co wywołuje rozbieganie silnika Diesel?
Do zjawiska dochodzi zwykle w wyniku przedostawania się oleju silnikowego do komory spalania. Jedną z najczęstszych przyczyn rozbiegania silnika Diesla jest wysokie zużycie turbosprężarki. Wówczas uszczelniacze olejowe nie spełniają swojej funkcji i przepuszczają środek smarny do kolektora dolotowego. Po zmieszaniu się z paliwem dochodzi do rozbiegania silnika Diesla. Skutki są zwykle poważne i konieczny jest kompleksowy remont, a niejednokrotnie wymiana jednostki napędowej. Często jest to nieopłacalne i wówczas jedynym wyjściem jest oddanie pojazdu na złom.
Co robić, gdy zauważysz, że silnik Diesla jest rozbiegany?
Przebieg zdarzenia może trwać od kilkunastu sekund do kilku minut. Jedynym rozwiązaniem jest natychmiastowe zatrzymanie samochodu, a następnie włączenie najwyższego biegu i szybkie puszczenie sprzęgła. Oczywiście nie ma gwarancji, że w ten sposób zapobiegniemy rozbieganiu silnika Diesla. Jednocześnie możemy doprowadzić do uszkodzenia kolejnych podzespołów, wśród których znajduje się również koło dwumasowe.
Rozbiegany silnik w automacie
W przypadku pojazdów z automatyczną skrzynią biegów jedyną metodą na rozbiegany silnik, jaką możesz wypróbować, jest po prostu wyciągnięcie kluczyka ze stacyjki.
Jakie są skutki rozbiegania silnika Diesla?
Musisz pamiętać, że skutki rozbiegania silnika Diesla są bardzo złożone, a konsekwencją może być jego nieodwracalne uszkodzenia. Należą do nich, m.in:
- zatarcie jednostki napędowej, którego przyczyną jest brak oleju silnikowego;
- eksplozja całego układu. Do wybuchu przyczyniają się zniszczenia panewek, które skutkują wybiciem korbowodu przez blok silnikowy.
Rozbiegany silnik Diesla a filtr cząstek stałych DPF
Elementy filtrujące substancje lotne powodują zwiększanie się ilości oleju w misce olejowej, przez co miesza się on z paliwem. Wskutek zadziałania tego mechanizmu może dojść do zassania mieszanki paliwowo-smarnej do jednostki napędowej. Konsekwencją wszystkich zjawisk, o których mowa w dzisiejszym wpisie może być nieodwracalne uszkodzenie silnika wysokoprężnego.
Czy można zapobiec rozbieganiu silnika?
Wielu kierowców zastanawia się, czy można w jakikolwiek sposób zapobiec rozbieganiu silnika Diesla. Niestety, niekiedy nawet samochody eksploatowane w prawidłowy sposób mogą ulec takiej awarii. Aby zmniejszyc prawdopodobieństwo rozbiegania silnika, regularnie wymieniaj olej silnikowy (zgodnie z zaleceniami producenta lub częściej), a także systematycznie oddawaj auto na przegląd w zaufanym warsztacie mechanicznym. Szybkie wykrycie usterek zmniejszy ryzyko awarii.
Niezależnie od tego, czy aktualnie jesteś użytkownikiem samochodu z napędem benzynowym czy Diesla, powinieneś wiedzieć, na czym polega zjawisko rozbiegania silnika wysokoprężnego. Niestety jest ono powszechne, a problem często występuje w starszych, wyeksploatowanych pojazdach. Wśród takich jednostek wymienia się konstrukcje Renault 1.9 dCi, Fiat 1.3 Multijet oraz Mazda 2.0 MZR-CD. Miej to na uwadze, decydując się na zakup używanego samochodu.