Motor montowano w dwóch wersjach ciągnika, z napędem na tylną i obie osie a jego numer seryjny to D-240. Czterocylindrowy motor miał pojemność 4750 cm3 i mógł rozpędzić maszynę maksymalnie do 33,4 km/h. Zapraszam do dalszej części tekstu po więcej informacji.
Silnik D-240 – dane techniczne
Nominalna moc motoru wynosiła 80 KM przy 2200 obr/min i momencie obrotowym 268/1000. Zastosowano też w nim jednoprzewodową instalację elektryczną o napięciu 12 V oraz prądnicę G304-D1 12-400W.
Rozwiązania konstrukcyjne – jak zaprojektowano motor?
Konstrukcja jednostki napędowej obejmuje również rozrusznik ST-212A o mocy 4,5 kW. Białoruscy inżynierowie zdecydowali się też na dwa akumulatory 6 V, które zostały połączone szeregowo, a ich łączna pojemność wynosiła 238 Ah.
Z potencjału silnika można było korzystać za sprawą skrzyni biegów z 9 poziomami prędkości do przodu – ich zakres plasował się w granicy od 2,5 do 33,38 km/h, 2 do tyłu w zakresie od 5,26 do 8,97 km/h. W pierwszym przypadku zastosowano reduktor 0,56–25,25 km/h a w drugim 0,325–6,78 km/h.
Ciągnik Belarus MTZ – charakterystyka pojazdów
Maszyna była produkowana od 1975 do 1977 roku przez Mińską Fabrykę Traktorów, która była właścicielem marki Belarus. Zastosowano w niej układ kierowniczy ze wspomaganiem, a także automatyczną blokadą mechanizmu różnicowego, instalację hydrauliczną i pneumatyczną.
Ciągnik opierał się na trzypunktowym układzie zawieszenia z czterema rodzajami regulacji:
- kopiującą;
- siłową;
- pozycyjną;
- mieszaną.
Oprócz tego dodano do niego dwa wały odbioru mocy:
- boczny 727 i 535 obr/min.;
- tylny 548 i 1013 obr/min.
Zestaw wyposażenia obejmował też suchy hamulec tarczowy i mechaniczne sterowanie podnośnikiem.
Różnice konstrukcyjne ciągnika MTZ 80 82
Do wspólnych aspektów Belarus MTZ-80 i 82 można jeszcze zaliczyć wymiary ogumienia przedniego i tylnego, kolejno o wymiarach 7,5–20” i 13,6/15–30”. Dwie maszyny różniły się natomiast samymi wymiarami. W przypadku MTZ-80 były to:
- długość – 382 cm;
- szerokość – 197 cm;
- wysokość – 247 cm;
a przy MTZ-82:
- długość – 393 cm;
- szerokość – 197 cm;
- wysokość – 247 cm.
Masa całkowita sięgała w pierwszym przypadku 3000, a w drugim 3200 kilogramów.
Wyposażenie maszyn Mińskiej Fabryki Traktorów
Kierowca maszyny sterował nią z kabiny wyposażonej w urządzenie wentylacyjno-grzewcze. Szoferkę zamocowano do podwozia na 4-gumowych amortyzatorach, które zużywały się dopiero po długim czasie pracy, co stanowiło duży atut ciągnika rolniczego.
Trzeba też zauważyć, że w traktorze zastosowano kierownicę o zmiennym kacie pochylenia. Ułatwiało to codzienną pracę i usadowienie się na fotelu w wygodnej pozycji. Z kolei na kokpicie umieszczono czytelne wskaźniki, które pozwalały się zapoznać z takimi parametrami jak ilość paliwa, ciśnienie oleju i powietrza w instalacji pneumatycznej. Całość dopełniało wstawienie amperomierza, który został następnie wymieniony na woltomierz.
Eksploatacja maszyn rolniczych i jednostki napędowej – na co trzeba było uważać?
Pomimo prostej konstrukcji, zaczerpniętej z maszyn militarnych, traktor Belarus miał kilka wad, które komplikowały jego użytkowanie. Bardzo ważne było kontrolowanie czystości filtra siatkowego, który trzeba było regularnie płukać. W celu uniknięcia zniszczenia pompy hydraulicznej należało korzystać z wyłącznika – bez tego komponent pracował cały czas, co znacznie skracało jego żywotność.
Do bolączek konstrukcyjnych związanych z hydrauliką MTZ 80 i 82, należały też liczne wycieki w przegubach mechanizmu rozdzielacza, które trudno było opanować, a także nierówno pracujący zawór przelewowy. Powodem były nieczystości, które dostawały się do oleju, a także zacinający się regulator P-80 znajdujący się pod siedzeniem. Rozwiązaniem tych problemów było wyczyszczenie dwóch kulowych zaworów, a także oczyszczenie ze szlamu i brudu filtra oraz przefiltrowanie samego oleju.
Lata świetności i zmierzch ciągnika rolniczego MTZ Belarus 80 i 82
Maszyny były najbardziej popularne w latach 70., 80. i 90. Jak na tamte czasy, dostępność ciągników w sklepach rolniczych i możliwości finansowych kupujących, maszyny sprawowały się naprawdę dobrze i stanowiły realną konkurencję dla produktów Ursusa, czy Zetorów. Dużym atutem było łatwe serwisowanie maszyny i duża dostępność zamiennych części do ciągników.
Silnik MTZ 82 i 80 przestał być potrzebny wraz z wprowadzeniem na rodzimy rynek zachodnich maszyn. Były bardziej skomplikowane konstrukcyjnie, ale zapewniały bardziej uniwersalne zastosowanie na polu, komfortową przestrzeń wewnątrz kabiny kierowcy, a także niskie spalanie i cichą oraz ekologiczną pracę jednostki napędowej.
Fot. główne: LutzBruno via Wikipedia, CC BY-SA 3.0